vozi.ba u Le Mans-u

Pregršt uzbuđenja do posljednjeg kruga

Po 92. put u 101 godina dugoj tradiciji timovi krenuli u borbu za naslov prvaka na svetilištu trkanja, Le Mansu. Naša ekipa imala je ekskluzivnu priliku biti dijelom Porscheovog tima sedam godina nakon što smo bili jedini predstavnici bh. medija u taboru drugog trkačkog tima...
02 Juli 2024

Pregršt uzbuđenja do posljednjeg kruga

Tradicija utrkivanja na legendarnoj stazi la Sarthe sada je duga 101 godinu. Ovdje se svake godine jednog vikenda u junu održi trka izdržljivosti koja je san svakom vozaču bilo da dođe u svojstvu takmičara, bilo da bude prisutan u spektakularnoj sedmici. U to doba gradić Le Mans, smješten oko 250 kilometara jugozapadno od Pariza, praktično proključa, a područje u i oko staze duge skoro 14 kilometara u kamp naseljima uz obimne hotelske i smještajne kapacitete samog grada, ugoste preko 350.000 ljudi.

20240615 142125

U kompleksu unutar staze je kao u mravinjaku. Tu su smješteni timovi sa svojim medijskim, timskim i fun zonama, kampovima gdje su smješteni članovi, brojni zabavni sadržaji, koncertna zona, shopovi i slično, a na parkingu se susreću rijetko viđeni automobili čija vrijednost se praktično ne može sabrati. 

Pritisak na mašinama i na timovima počinje sedam dana prije zvanične trke. Sve se otvara sesijama treninga i kvalifikacionim rundama te borbom za hyperpole. Pravila nalažu da se unutar kvalifikacionih rundi „lovi“ vrijeme koje će timove voditi u borbu za HyperPole, odnosno prvu startnu poziciju za najveću utrku na svijetu. Već u srijedu zatvorene su kvalifikacije koje su osam automobila vodile u završi okršaj za prvu startnu poziciju koje su planirane za petak.

W0100248

Međutim, LeMans je uvijek pun iznenađenja, a nije ih nedostajalo ni ovoga puta. Zapravo u srijedu navečer tim Jota Porsche sa posadom 12 doživio je stravičnu nesreću na stazi praktično uništivši automobil u potpunosti. Zbog toga su bili primorani propustiti borbu za hyperpole, mada su im samo kvalifikacije obećavale osmu startnu poziciju. No, upitno je bilo i da li će uopšte početi trku zbog razmjera nesreće. Ipak, stručnost timova, sposobnost inženjera, ali i jednostavna konstrukcija automobila igrali su na strani Porschea koji je uspio u skladu sa pravilima trke popraviti automobil zamijenivši sve dijelove na njemu, čak i monocoque karbonsku šasiju. Jedino što se nije smjelo mijenjati su motor i mjenjač sa kojima je početa takmičarska sedmica na LeMansu.

Img 103

Borba za Hyperpole je bila vrlo uska kroz kvalifikacione runde i svi su pokazali kako imaju različite adute u džepu. Za vrijeme kvalifikacija prvo je Toyota pokazala zube i bila na samom vrhu, a onda kasnije BMW se pojavio niotkuda i uzeo najbolje vrijeme. Ipak, ekipa iz Penske Porsche sa Kevinom Estreom na čelu uspjela je izboriti Pole Position, odnosno Hyperpole, za ovogodišnju utrku 24 sata LeMansa. 

Img 26

U subotu 15. juna da otkuca 16 sati sa svojim automobilima čekala su 62 tima. Klasa Hypercar je ove godine bila nakrcana automobilima, čak 23 auta od 14 timova su bila u utrci. Onda, počinje spektakl. Prelet borbenih aviona iznad staze, let vojnog helikoptera i francuska zastava teatralno stiže na Circuit de la Sarthe. 92. izdanje 24 sata LeMansa moglo je početi. Krug za zagrijavanje pneumatika predvođen Safety Car-om i zeleno je, trka je počela! Već prvi krugovi nagovještavali su ozbiljnu borbu, ozbiljna konkurencija i promjena lidera iz sata u sat. S dolaskom noći sve je postajalo neizvjesnije i neizvjesnije, jer su se i vremenske prilike počele igrati sa timovima pa je dio staze bio potpuno pokriven vodom, dok je druga strana bila potpuno suha i tako sve do kasnih večernjih sati.

Img 35

Najveći maler imale su ekipe Alpine kojima su u jednom satu već u ranim satima trke otkazali motori na oba vozila. BMW i Lamborghini pokazali su spremnost da se nose sa najvećima u Hypercar klasi, iako nisu zabilježili vrlo visoke pozicije zbog nedostatka iskustva. Treba naglasiti da je ovim timovima ovo prva sezona takmičenja u WEC-u. Noć je prolazila, lideri se mijenjali, a trka bila izuzetno neizvjesna. Ovogodišnji LeMans će ostati upamćen i po još jednom rekordu.

20240616 023422

Naime, Vozilo sigurnosti je provelo više od tri sata u jednom izlasku na stazu, te tako držalo poredak jednakim sve do rane zore. Razlog izlaska Safety Cara na stazu ovoga puta nije bila stravična nesreća uz popravak sigurnosne infrastrukture već nepredvidivi i veoma teški vremenski uslovi na stazi. S jutrom trka je nastavila u novom ritmu, ali je zanimljivo da se 18 sati nakon početka trke čak 15 automobila nalazilo unutar jednog kruga zaostatka.

Img

Timovi su za trku imali na raspolaganju četiri različite komponente Michelin pneumatika sa različitim oznakama: Tvrdi pneumatici sa crvenom linijom za temperature staze veće od 25°C, srednje tvrde gume sa žutom linijom za raspon od 15 do 25°C i meki pneumatici sa bijelom linijom za temperature ispod 15°. Četvrti kopmlet su kišne gume koje su se ove godine često koristile.

Img 37

Koliko je bila ozbiljna ovogodišnja trka najbolje će objasniti činjenica da je čak devet vozila sve do posljednjih krugova bilo u razmaku od svega jedne minute zaostatka za liderom. Porsche posada broj 6 je na kraju trke vodila ukupno 79 krugova, što je preko 1.077 kilometara trke, ali njihov podvig na kraju nije bio dovoljan za pobjedu.

Img 96

Najviše razloga za slavlje imao je Ferrari sa posadom broj 51, mada je posada 50 bila nadomak pobjede, ali su zbog sitnog propusta i nezatvorenih suvozačevih vrata morali napraviti još jedan prolazak kroz box usljed čega su izgubili dragocijeno vrijeme. Na kraju je Porscheov najbrži tim bio sa brojem 6, isti koji je odnio Hyperpol, a kroz cilj su prošli kao četvrti zbog čega im je ostao neostvaren san da ove godine odnesu jubilarnu 20. pobjedu u najjačoj klasi na LeMansu.

M24 3329 Fine

Porsche 963 Prototype
Porscheovo oružje za napad na vrh najsnažnije Hypercar klase je model 963. Riječ je o modelu dizajnom baziranom na legendarnim 965 i 062 modelima sa kojima su osamdesetih godina odnesene titule šampiona. No ovaj prototip na sebi nosi sve oznake modernih Porsche automobila od svjetala do LED lajsne na stražnjem kraju s rukopisom modela koji će se pobrinuti z anjegovu prepoznatljivost na stazi i u noćnim satima. Kako to regulacije nalažu masa automobila je minimalno 1.300 kilograma, bez vozača i goriva u njemu.  Za njegovo pokretanje je razvijen novi motor zapremine 4.6 litara u čijoj se strukturi nalazi 8 cilindara u V konkfiguraciji.

Img 101

Istina je da je motor baziran na motoru visokih pergformansi iz 918 Spyder hibridnog sportskog automobila. Zahvaljujući opskrbi zrakom putem dva turbo punjača na točkove se isporučuje 680 KS, a moć motora krije se u činjenici da radilicu može vrtiti na 10.000 obrtaja u minuti. Mjenjač je sekvencijalni i ima sedam brzina koje se pokreću pneumatski. Uprkos činjenici da smije oboriti maksimalno 110 decibela na zvučnoj skali Porsche 963 je i dalje vrlo zvučan kada stazom juri u lovu na najbolju poziciju i najkraće vrijeme.

Img 93
Le Sarthe staza
Le Sarthe je jedna od najpoznatijih staza na svijetu, ako ne i najpoznatija, upravo zbog Le Mansa i trke izdržljivosti. No za ovu trku se posebno pripremi tako što se osnovnoj konkfiguraciji staze na kojoj se voze brojne trke poput Moto GP-a ili Porsche GT Kupa dodaje niz javnih saobraćajnica u okolini staze. Baš se na tim dijelovima odvija najveća drama.  Izlazak na javne ceste počinje nakon Dunlop šikane i mosta putem Terte Rouge krivine.

Sa nje se prostire Mulsane pravac gdje vozila jure brzinama preko 350 na sat, ali na tom pravcu su smještene i dvije šikane, na otrpilike prvoj trećini pravca je desna Forza, a zatim na drugoj trećini pravca lijeva Michelin šikana, da bi se pravac završio Mulsane krivinom kroz koju se prolazi s tek oko 90 na sat. Sljedeći izazov je Indianapolis krivina te Arnage raskrsnica kroz koju staza vodi oštro desno. Možda i najzanimljiviji dio kruga su Porsche krivine kojima se juri preko 200 na sat, da bi se pred sami kraj naredalo nekoliko uzastopnih šikana nakon kojih se izbija na startno-ciljni pravac čime se zatvara krug od 13 kilometara i 626 metara dužine. 

IZDVOJENI TEST


Test – Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech

Nakon očnjaka, francuski lav pokazao kandže

Druga generacija Peugeota 2008 na tržištu je od 2019. godine. Kako bi održala korak s konkuren...