Ford Mustang
60 godina automobila koji je promijenio svijet
Početkom marta prije tačno 60 godina, sa proizvodnih traka u Mičigenu sišao je američki drumski sportski automobila koji je istog trena postao mit i legenda...
Kada su se upalila svjetla autosalona u Njujorku 17. aprila 1964., Ford Mustang je izazvao pravu senzaciju među ljubiteljima automobila diljem svijeta. Nikada prije ni jedan automobil iz američke istorije nije izazvao toliko divljenja i simpatija. Bez obzira jesu li bili novinari, sportisti, diplomate ili obični građani, svi su bili jednoglasni – zvijezda je rođena.
Odmah sljedećeg dana, prodajni saloni su bili preplavljeni ljudima, stvarajući pravi stampedo potražnje. Potražnja je bila toliko velika da je nadmašila ponudu čak 15 puta. Organizovane su licitacije i prodaje putem lutrije, dok su pred mnogim salonima redove čekanja čuvali policajci. Njegova pojava izazvala je pravu revoluciju u svjetskoj automobilskoj industriji, ne samo u Americi.
Najveću automobilsku senzaciju 1960-ih stvorio je legendarni predsjednik Forda, Lee Iacocca. Glavnom dizajneru, Johnu Najjaru, dao je osnovne smjernice koje su zahtijevale da prednji dio automobila treba da ostavi utisak snage i sigurnosti, dok je zadnji dio trebao naglasiti sportski karakter. Novi automobil trebao je biti "Ferrari za svačiji džep".
Nazvan je Mustangom, jer je to ime odražavalo uzbudljivost prerijskih prostranstava i bilo američko do srži. Amblem konja na prednjoj rešetki bio je okrenut suprotno od smjera kojim konji trče na trkama, jer je mustang divlji, a ne pitomi trkaći konj. Međutim, "legenda" kaže da je ime zapravo uzeto od slavnog lovca P-51 Mustang, koji je odigrao ključnu ulogu u američkoj pobjedi u Drugom svjetskom ratu.
Mustang je pokretao redni 6-cilindarski agregat zapremine 2.8 litara, koji je razvijao 102 KS. Snagu je prenosio preko 3-stepenog ručnog mjenjača, "kamionskog" prenosa i zadnjeg krutog mosta na lisnatim oprugama, usmjeravajući je na zadnje točkove. Kočnice su bile bubanj, što je jasno pokazivalo da je ipak bio "lažni sportista". U prvoj godini prodano je rekordnih 418.812 primjeraka, a 1966. čak 550.000. Godine 1967. ugrađen je moćni V8 motor sa 320 KS, a 1969. sa čak 390 KS. Zbog toga je morao biti povećan cijeli automobil.
Model iz 1971. bio je 20 cm duži i 15 cm širi, te teži za 300 kg u odnosu na originalni model. Ford Mustang postao je mega-hit na automobilskom tržištu te je Ford u sljedećih pet godina ostvario 1,1 milijardu dolara profita, današnjih oko osam milijardi dolara. Nažalost, svaka sljedeća generacija modela Ford Mustang bila je manje uspješna. Od 1964. pa sve do danas, Mustang se kontinuirano proizvodi, a trenutno je aktuelna sedma generacija.