Test – Isuzu D-MAX CREW N60 FF 4X4 AT

Nekom radno, a nekom paradno

Od 2002. godine kada je predstavljen prvi D-Max pa sve do danas i aktuelne treće generacije, japanski proizvođač konstantno je usavršavao ovaj po mnogo čemu poseban automobil čija primarna namjena je radna...
20 Maj 2024

Nekom radno, a nekom paradno

Japanski Isuzu domaćoj javnosti uglavnom je poznat kao proizvođač kamiona, autobusa, terenskih vozila i kvalitetnih dizel motora. Iskusniji ljubitelji automobilizma sjetiće se i solidnog kompaktnog modela Isuzu Gemini, koji je na naše tržište,devedesetih godina prošlog vijeka stizao uglavnom kao polovnjak iz evropskih zemalja u kojima se prodavao kao nov. Međutim, jedini Isuzu koji je u kontinuitetu prisutan na domaćem tržištu kao nov proizvod je junak našeg današnjeg testa pick-up D-Max. D-Max se proizvodi na Tajlandu, jednoj od najegzotičnijih zemalja Jugoistočne Azije, koja ima saobraćajnu mrežu sačinjenu od oko 70.000 kilometara puteva. Mnogi od njih su izazovne off-road konfiguracije, s podlogom za čije savladavanje je potrebno imati automobil s vrhunskim pogonom.

IMG 0167 01

Mada se baš ne možemo porediti sa ekstremnom klimom koja vlada na Tajlandu,i kod nas ima izazovnih puteva, radnih i off-road zadataka za čije efikasno savladavanje se kao najbolje rješenje nameću izdržljiva pick-up vozila. Podsjećamo da je prvi pick-up model Isuzu proizveo 1961. godine, te da je D-Max danas dostupan u 120 zemalja svijeta. Aktuelni D-Max je predstavnik treće generacije ovog modela, koja je svjetlo dana ugledala 2019. godine, a redizajnirana je 2022. godine. S redizajnom su osim stilskih korekcija, uvedena i unapređenja multimedije i mnogobrojnih savremenih sistema asistencije, a automobil je dobio i specifično LED osvjetljenje, koje je u testnom izdanju bilo ponuđeno u veoma efikasnoj BI-LED tehnologiji. 

Uprkos činjenici da je prije svega radni automobil, D-Max može da se pohvali s modernim i zanimljivim dizajnom, koji u najbolje opremljenim verzijama poput testne izgleda veoma atraktivno. D-Max s vana izgleda kao pravifizički radnik. Svaki centimetar njegovih limenih površina zrači snagom, koja posmatraču sugeriše samo jedno – da je s ovim automobilom moguće otići na kraj svijeta i vratiti se bez problema. 

IMG 7318 01

D-Max je karoserijski dostupan u tri kombinacije: Single, Space i testnom Crew. Single označava model s jednim parom vrata, Space kabinu koja ima dvoje vrata i dva pokretna nastavka, koja olakšavaju pristup zadnjoj klupi. Treća i ujedno testna kombinacija nosi oznaku Crew i ima kabinu sa četvoro punopravnih vrata, te je kao takva najkomfornija i može efikasno da posluži kao radni, ali i porodični automobil. S obzirom na dizajn kabine, i dužina tovarnog prostora je promjenjiva, a samim tim i nosivost.Testni model dugačak je 5.265 centimetara i ima tovarni dio od 1.495 centimetara koji je u našem slučaju bio dostupan s bočnim cjevastim ojačanjima i poklopcem sa zaključavanjem. Maksimalna masa testnog D-Maxa iznosi 3,1 tonu, a njegov tovarni prostor može dase optereti sa 1.115 kilograma tereta. Još jedan bitan radni kvalitet testnog vozila je mogućnost vuče prikolice s kočnicama do mase od 3,5 tona, što ovaj automobil iz perspektive radnog vozila čini veoma zanimljivim.

IMG 0128

Za oslanjanje na podlogu koriste se 18-inčni točkovi u dimenziji 265/60 u M+S konfiguraciji, koja osigurava optimalnu trakciju u različitim uslovima za vožnju. Vozačeva pozicija je kamionski povišena, a s nje se pruža odličan pogled na okolinu vozila. Za svaku pohvalu su ova profilisana i električno podesiva kožna sjedišta, koja vozaču i suvozaču pružaju visok stepen udobnosti kako na asflatu tako i u off-roadu.
Oprema testnog vozila nudi sve one sadržaje koje danas možete da pronađate u luksuznim terencima. Od kože na sjedištima, preko njihovog grijanja i električnog podešavanja do savremene multimedije sa devet inčnim na dodir osjetljivim ekranomi informacionog sistema integrisanog u klasičnom instrument panelu. Automatski dvozonski klima uređaj takođe je veoma jednostavan i efikasan, a takav epitet zaslužuje i ozvučenje. Trokraki upravljač s mnogobrojnim daljinskim komandama i kožnom oblogom ne ostavlja prostora kritikama, a lako se i podešava zahvaljujući pomjeranju po visini i dubini.

IMG 0001 01

Takav epitet može se uputiti i većini ostalih funkcionalnih komandi, koje se nalaze na vozaču logičnim pozicijama. Jednostavno, dovoljno je svaku od njih jednom upotrijebiti da biste poslije sa 100% sigurnošću znali gdje se ona nalazi. Ergonomija je odlična, a takva je i preglednost okoline vozila unaprijeđena sa zadnjom kamerom. Komfor na zadnjim sjedištima nije kao u standardnim SUV modelima, jer je zadnje vješanje izvedeno kao kod kamiona s lisnatim oprugama. Kvalitet više s kojim aktuelni D-Max može da se pohvali je najsavremeniji ADAS sistem sigurnosti, koji je Isuzu u ovom segmentu izjednačio sa najboljim proizvođačima automobila na svijetu. Vozač u praksi može da računa na sistem za nadzor mrtvog ugla, a tu su i upozorenja na čeoni udar i ostale potencijalne opasnosti s mogućnošću efikasnog automatskog kočenja s ciljem sprečavanja saobraćajne nezgode. D-Max ima i kontrolu pravca u saobraćajnoj traci, prepoznavanje saobraćajnih znakova, manuelni i inteligentni limitator brzine, upozorenje na umor i pospanost vozača, zatim upozorenje na bočno kretanje iza vozila kod izlaska s parkinga.

IMG 7460 01

Prednja i zadnja strana vozila nadzirani su sa parking senzorima, a pozadi je ugrađena i kamera sa grafičkim projekcijama putanje kretanja vozila. U kombinaciji s automatskim mjenjačem kao što je testna moguće je dobiti i automatsko kočenje u slučaju naglog starta, automatsku kontrolu pravca u saobraćajnoj traci, te adaptivni tempomat. S obzirom na to da ima status privrednog, teretnog vozila, D-Max svojim vlasnicima može da omogući uštedu u vidu povrata PDV-a. Testni model, koji je ujedno i najbogatiji D-Max u ponudi, bez PDV-a košta 94.773 KM, a sa njim 110.885 KM. Najpovoljnija verzija s Crew kabinom dostupna je za 66.200 KM bez PDV-a, dok je apsolutno najpovoljniji D-Max onaj u kombinaciji s dvoje vrata za koji treba izdvojiti 50.500 KM bez poreza.  

IMG 8267

POGON
Za pogon D-Maxa Isuzu je na evropskom tržištu namijenio najsavremeniji 1,9-litarski dizelski motor, koji ispunjava najstrože Euro 6 ekološke norme. Riječ je o živahnom i dizelskiglasnom agregatu, koji je sa 163 KS i 360 Nm potpuno sposoban da se nosi sa svim izazovim s kojima se D-Max kao pick-up vozilo može i mora suočiti. Za prenos snage zadužen je šestostepeni automatski mjenjač s klasičnom ručicom. Nema dva kvačila kao neki konkurentski, ali veoma tečno i precizno obavlja svoj posao. Osim automatskog nudi i ručni režim biranja brzina sa mogućnošću njihovog „zaključavanja“ pritiskom na taster, koji se nalazi ispod ručice mjenjača.

IMG 8263

Alternativa mu je šestostepeni ručni mjenjač koji dolazi serijski. Prosječnu potrošnju od 7,4 litra koliko obećava Isuzu povećali smo na devet litara, što je s obzirom na masu i mogućnosti D-Maxa uzoran rezultat. S opterećenjem treba očekivati da će prosjek da poraste i na desetak litara, ali iznenađuje lakoća s kojom se smanjuje kada se D Max vozi lagano i bez nepotrebnog forsiranja papučice gasa. Napominjemo da smo automobil testirali neopterećen, ali u različitim uslovima za vožnju, od kojih bi za neke mogli slobodno upotrijebiti epitet ekstremni. 

IMG 7230

D-Max je na domaćem tržištu sa zadnjim pogonom dostupan isključivo u kombinaciji sa najmanjom kabinom sa jednim redom sjedišta i ručnim mjenjačem. U svim ostalim konfiguracijama kupac serijski dobija elektronski kontrolisan 4x4 pogon. Suštinski, i kao takav D-Max je moguće voziti sa zadnjim pogonom, koji mu omogućava 2H opcija nadzorne elektronike. Ovaj režim namijenjen je nezahtjevnim uslovima za vožnju kada nema smisla, a ni potrebe koristiti prednji pogon. U slučaju da se situacija u vožnji promijeni sa 4H režimom vozač dobija raspodjelu obrtnog momenta između svih točkova. Elektronika i u ovom slučaju odlučuje koliko će snage da prebaci na prednju i zadnju osovinu u skladu s trenutnim opterećenjem. Mehanička blokada zadnjeg diferencijala aktivira se isključivo u 4L režimu rada pogona. Uz poštovanje dvotonske mase i sa isključivanjem ESP sistema D-Max može biti i veoma zabavan automobil za vožnju.

IMG 8339

Sve off-road karakteristike su sa novim modelom unaprijeđene. Tako napadni ugao iznosi 30,5 stepeni, izlazni od 24,2 uz mogućnost savladavanja bočnog nagiba do nagiba od 49 stepeni. D-Max neće zagrebati za podlogu na „rampi“ do 22,9 stepeni, za šta je zaslužan klirens od 22,5 centimetara. Impresivno djeluje i činjenica da je bez problema moguće voziti kroz vodu do dubine od 80 centimetara. Kao veoma korisna elektronska pomagala u off-roadu su se pokazali i HSA sistem pomoći pri kretanju na uzbrdici, te HDC automatska regulacija brzine spuštanja na nizbrdici, a specifičan sistem rada nudi i TCS sistem elektronske kontrole proklizavanja. 

IZDVOJENI TEST


Test – Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech

Nakon očnjaka, francuski lav pokazao kandže

Druga generacija Peugeota 2008 na tržištu je od 2019. godine. Kako bi održala korak s konkuren...