Porsche 924
Motor iz kombija, značka iz snova
Porsche 924 pripada onim modelima koji su ostavili dubok trag u automobilskoj istoriji, iako ih savremenici nisu pretjerano slavili. U početku, ovaj automobil uopšte nije bio zamišljen kao Porsche, ali splet tržišnih okolnosti doveo je do toga da se na kraju ipak nađe u ponudi renomiranog njemačkog proizvođača sportskih automobila...
Veza između Porschea i Volkswagena datira još iz pedesetih jer je prvi Porsche 356 nastao na osnovi “bube”, a i legendarni 911 zadržao je sličnu koncepciju sa motorom iza zadnje osovine. Iako je 911 bio potpuno Porscheovo djelo, saradnja sa Volkswagenom obnovljena je 1969. kroz model 914, koji je trebao poslužiti kao sportska zamjena za Karmann Ghiu i približiti Porsche širem krugu kupaca.

Njegov nasljednik, Porsche 924, prvobitno je razvijan za Volkswagen pod kodnim imenom EA435. Iako je dizajn i razvoj vodio Porsche, automobil je trebao nositi Audi oznaku. No, VW je 1975. odustao od projekta, pa je Porsche otkupio prava za 60 miliona dolara – deset manje nego što je koštao razvoj. VW je izbjegao gubitke, a proizvodnja u Audijevoj tvornici u Neckarsulmu sačuvala je brojna radna mjesta.

Motor iz Volkswagen LT kombija i Audija 100, koji je ugrađen u Porsche 924, nije impresionirao sportske entuzijaste jer je djelovao previše “obično” za vozilo koje nosi Porscheovu značku. Slično razočaranje izazvale su i kočnice: diskovi naprijed, a doboši pozadi.

Kritike su bile neminovne, pa je Porsche ponudio brojne opcije uz doplatu: petostepeni mjenjač, bolje kočnice, sportsko vješanje, ali i komforne dodatke poput klime, električnih podizača stakala, ogledala, snažnijeg ozvučenja i automatskog mjenjača. Iako je zamišljen kao pristupačan model, Porsche je 924 pozicionirao znatno skuplje.

Poput većeg 928, i Porsche 924 je imao transaxle raspored – motor sprijeda, a mjenjač i diferencijal straga, što je omogućilo bolji balans mase i upravljivost. Osnovni model sa 2.0-litarskim motorom od 125 KS (95 KS za američko tržište) nudio je solidne, ali neimpresivne performanse: od 0 do 100 km/h stizao je za 9,5 sekundi, uz maksimalnu brzinu od 203 km/h.
U poređenju s lakšim i jeftinijim konkurentima poput VW Golfa GTI, koji je bio gotovo jednako brz, mnogi su smatrali da osnovni 924 ne ispunjava očekivanja jednog Porschea. Odgovor je stigao 1979. s modelom 924 Turbo. Zahvaljujući turbopunjaču, snaga je porasla na 170 KS, ubrzanje do „stotke“ skraćeno je na sedam sekundi, a maksimalna brzina povećana na 225 km/h.

Godinu kasnije stigao je 924 Carrera GT sa 210 KS, a potom i najjači GTS s do 270 KS u Club verziji, koji je postizao i 260 km/h. Performanse su tako konačno ispunile očekivanja sportske publike.

Mnogi tradicionalni poklonici marke nisu bili oduševljeni – zamjerali su mu motor sprijeda i udaljavanje od Porscheove filozofije. Čak je i Ferry Porsche navodno bio rezervisan prema modelu. No 924 je privukao novu publiku i značajno doprinio finansijskoj stabilnosti kompanije.

Ironično, veza s Volkswagenom – zamišljena kao strateška prednost – postala je kamen spoticanja. Kupci su teško prihvatali činjenicu da njihov skupo plaćeni Porsche dijeli brojne komponente s automobilima iz „narodnog“ segmenta. Paradoksalno, ono što je tada bio veliki minus, danas je gotovo nebitna stavka.

Iako ga puristi nisu prihvatili s oduševljenjem, Porsche 924 je postigao izuzetne prodajne rezultate. Prije pojave SUV modela Cayenne, bio je drugi najprodavaniji Porsche svih vremena, odmah iza legendarne 911-ice. Ukupno je proizvedeno oko 150.000 primjeraka – rezultat koji govori sam za sebe.