Škoda 180 i 200 RS
Prvi „RS“ modeli u istoriji brenda
Današnji Škoda RS modeli su verzije visokih performansi serijskih modela kao što su Fabia i Octavia, ali Škoda RS istorija proteže se čitavih 50 godina. Sve je počelo 1974. godine kada je Škoda predstavila dva trkačka automobila, Škodu 180 RS i 200 RS…
Početkom 1970-ih godina, tim iz Mlade Boleslav je shvatio da motori sa zapreminom do 1.300 kubika, kao što je to bio slučaj kod modela Škoda 120 S, ne mogu da se nose sa međunarodnim konkurentima na zahtjevnim reli trkama. Brzo je odlučeno da se razvije reli vozilo sa odgovarajuće velikom zapreminom motora, pa je Škoda 110 R Coupé sa aluminijumskim motorom služila je kao osnova za realizaciju ovog ambicioznog projekta.
Motor je imao modernu OHC tehnologiju i prvobitno je razvijen u drugoj polovini 1960-ih za istoimeni prototip. Prvi prototipovi su bili spremni za vožnju već 1971. godine, a korišćene su karoserije modela 1000 MB i 100 L.
Manji od četvorocilindarskih motora imao je zapreminu od 1.772 cm³, dok je veći imao zapreminu od 1.997 cm³. Automobil sa manjim agregatom, koji je postizao maksimalnu snagu od 154 KS sa Weberovim dvostrukim karburatorom, dobio je oznaku 180 RS, dok je automobil sa dvolitarskim motorom, koji je razvijao 163 KS pri 6.000 obrtaja u minuti, dobio naziv 200 RS.
U potrazi za odgovarajućim mjenjačem, dizajneri su se odlučili za manuelni petostepeni mjenjač od Porschea, uparen sa jednodiskovnim kvačilom. Kao rezultat toga, veoma lagani reli automobili težili su nešto više od 800 kilograma i postizali maksimalne brzine do 240 km/h, u zavisnosti od odnosa prenosa. Model 200 RS je debitovao na IDA reliju u tadašnjoj Čehoslovačkoj u maju 1974. godine.
Ukupno su napravljena dva modela Škoda 200 RS i jedan 180 RS. U početku se činilo da su inženjeri razvili vrhunski reli automobil koji je mogao da parira najuspešnijim vozilima u motorsportu. Međutim, promjene u pravilima su iznenada prekinule karijeru modela 180 RS i 200 RS.
Nova pravila su isključila homologaciju reli prototipova, i umjesto toga, samo automobili zasnovani na serijskim modelima su mogli da se takmiče. Kao odgovor, dizajneri u Mlade Boleslav su izgradili nasljednika 130 RS. Njihov tehnički dizajn je bio zasnovan na modelu 110 R, a oslanjali su se na svoje znanje i iskustvo stečeno prilikom stvaranja modela 180 RS i 200 RS.