vozi.ba na Sajmu u Hannoveru

Struja na duge staze

Nastavlja se preko 12 decenija duga tradicija izlaganja modernih transportnih rješenja na sajmu u Hannoveru. Nakon dvije godine vrata sajamskih  dvorana su se ponovo otvorila, otkrivajući stotinama hiljada posjetilaca novi pravac kojim kreće kamionska i autobuska industrija...
16 Oktobar 2024

Budućnost transporta na struju

Prvim koracima kroz obasjane dvorane odmah se moglo zaključiti da budućnost transporta pripada električnim i elektrificiranim pogonskim rješenjima, ali i vrlo zanimljivim konceptima mobilnosti. Preko 100 izlagača koji su se sjatili u Hannover svoja dostignuća su otkrili u više od 30 različitih segmenata komercijalnog programa, od samih vozila, preko dodataka, opreme, servisne podrške, brojnih softverskih rješenja, prikolica, pa sve do kamionskih guma. 

24DT194 084

Kako smo i očekivali, glavnu riječ na sajmu vodio je njemački velikan Mercedes-Benz, tačnije Daimler Trucks kompanija, na čijem su se izložbenom prostoru u dvorani 19 dogodile četiri velike prezentacije. Ciljano treba istaći „prezentacije”, jer sve što je u Hannoveru prikazano već je uglavnom viđeno u proteklim mjesecima, pa nije bilo „teška ekskluziva”. Međutim, nakon premijera provedeni su brojni testovi, postavljeni brojni rekordi, a nakon sajma započinju i serijske proizvodnje pojedinih rješenja. 

24DT194 026

Definitivno glavna zvijezda sajma jeste eActros. Razloga za ovakav stav ima mnogo, od tehničko-tehnoloških rješenja do činjenice da je proglašen „Kamionom godine 2025”. Riječ je o četvrtoj generaciji Actrosa, ali ovoga puta sa baterijskim električnim pogonom, zahvaljujući kojem proizvođač dokazuje da je spreman za „elektromobilnost na duge staze”.  Sa baterijskim kapacitetom od 600 kWh, najvećom snagom preko 600 kW i do 600 km dometa, bar kako pokazuju testovi koji su provedeni u proteklih godinu dana. Podaci kažu kako je, uprkos činjenici da je električni, spreman u 10 godina dugom periodu eksploatacije prevaliti preko 1,2 miliona kilometara, a tako velikoj izdržljivosti doprinosi LFP struktura baterije. 

EA IAA HAnnover 2

Testovi na javnim cestama, provedeni na više od 15.000 km u 22 evropske države i pod opterećenjem od 40 tona tereta, pokazali su da je moguće postići prosječnu potrošnju energije od svega 103 kWh na 100 km, što je ekvivalent svega 10 litara dizelskog goriva za jednaku distancu. Uštedu i isplativost onda je lako izračunati. Punjenje se u ovom slučaju može vršiti na punjaču od čak 1 MW, za što je Mercedes razvio i „hyper” punjač, no u tom slučaju na državama je da razviju infrastrukturu za njegovu upotrebu.

24DT194 037

Klasični Actros četvrte generacije takođe je bio u žiži javnosti i sa konvencionalnim pogonom. Actros L, što mu je oznaka, nudi najviše prostora sa megakabinom, ali i novo radno okruženje vozačima. Već na prvu je jasno da se radi o tehnološki naprednim vozilima koja će od vozača zahtijevati nešto „više pameti” od puke vožnje do ciljne tačke. Sve odiše ekranima, kamion je onlajn vezom u stalnom kontaktu sa centrima putem brojnih Mercedes-Benz aplikacija. Međutim, ono na šta se stavlja naglasak jeste efikasnost. Naime, futuristički dizajn koji smo sreli kod eActrosa kombinovan je sa dizelskim motorima, a obogaćen je još nekim aerodinamičnim detaljima kojima je u kamionskom segmentu vozila ostvaren izvrstan rezultat, sa do 3% manjom potrošnjom goriva na 100 kilometara. Kada smo već kod pitanja efikasnosti, treba istaći i GenH2TRUCK model baziran na aktuelnom Actrosu. 

24DT194 507

Zapravo se radi o kamionu koji za pogon koristi hidrogen. Istina je da smo isti model sreli i prošli put na sajmu u Hannoveru, ali je na njegovoj ovogodišnjoj prezentaciji otkriven podatak da nakon testova na javnim cestama, nastalih u saradnji Mercedes-Benza i četiri velike njemačke transportne kompanije, ovakav tip kamiona može ostvariti i do 1.047 km autonomije sa jednim punjenjem hidrogena u tankove. Naravno, ovo su još uvijek pionirski koraci u ovoj pogonskoj tehnologiji, ali se ipak može reći da su hidrogen i budućnost već tu. 

24DT194 046

I gradski dostavnjak eCanter, iz porodice Mitsubishi Fuso, doživio je niz unapređenja. Sada nudi veće kapacitete, a ono što kažu iz Daimlera jeste da se ovakvim komercijalnim vozilom može čak 85% stvari koje obavljaju komercijalisti u gradskim i prigradskim zonama obaviti sa jednim punjenjem baterije. Domet Fuso eCantera je oko 200 km, a evropski testovi pokazuju da je to maksimalna dionica koju dnevno prelaze mali kamioni ovog tipa.

24DT194 051

Iako se za njega smatra da je mali, ipak je u stanju primiti do 15 Euro paleta u tovarni prostor, odnosno može podnijeti 4.600 kg osovinskog opterećenja. Zbog svojih kompaktnih dimenzija čini se idealnim kamionom za gradske poslove, a na njegovu šasiju moguće je implementirati sve tipove nadogradnji kako bi bio upotrebljiv na različitim zadacima: od zatvorenog sanduka, do nadogradnje za odvoz smeća i ispiranje kontejnera uz mogućnost sabijanja otpada na ¾ prvobitne zapremine bubnja.

24DT173 038

Osim kamionskog programa, Daimler Busses je svjetskom premijerom otkrio i najmanjeg člana porodice buseva, eCitaro K. Električni gradski autobus ima kraće međuosovinsko rastojanje za metar i po, što mu omogućava lakše manevrisanje u urbanim sredinama. Sa kapacitetom do 84 putnika eCitaro se može dobiti sa najmanje četiri, a najviše šest baterijskih modula. U najjačoj verziji domet mu prebacuje 300 kilometara. Kako se moglo i očekivati eCitaro sadrži sve posljednje sigurnosne tehnologije dostupne u autobuskom programu Daimlera.

24DT173 060

RENAULT MASTER - Van godine 
Na Renaultovom štandu bilo je mnogo razloga za slavlje! U žestokoj konkurenciji nova generacija Renaulta Trafica okitila se titulom „Van godine”. Prema ocjeni žirija, model impresionira svojim inovativnim tehnologijama, upečatljivim poboljšanjima dizajna i važnim korakom u području održive mobilnosti. Njegov „Aerovan” dizajn i nova multienergetska platforma pozicioniraju ga kao novo mjerilo na tržištu, nudeći najbolje performanse u klasi u verzijama sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem, električnim ili vodikovim verzijama. Renault Master H2-Tech je prvi kombi na vodik koji je dobio ovo priznanje. Ova verzija na vodik razvijena je zahvaljujući pionirskoj stručnosti HYVIA-e, zajedničkog ulaganja Renault Grupe i Pluga, objašnjava proizvođač.

Renault Master H2 Tech Prototype, developed by HYVIA (12)

VOLKSWAGEN TRANSPORTER - Opet je na cesti
Volkswagen je iskoristio domaći teren kako bi svijetu premijerno predstavio sedmu generaciju svoje transportne ikone – Transportera. Ne krije se da je riječ o djetetu Volkswagena iz braka sa Fordom jer, kako kažu predstavnici brenda, izvuklo se najbolje iz odnosa i rodio se najbolji Transporter ikada. Brojna unaprijeđenja na Transporteru ogledaju se u većem prostoru, većoj nosivosti i općenito većoj efikasnosti. Što se tiče performansi, kombi Transporter sa standardnim međuosovinskim rastojanjem sada nudi preko 10% više prostora za skladištenje, povećavajući se na 5,8 kubnih metara. 

DSC01342

Uz dugačko međuosovinsko rastojanje i visok krov, ta zapremina raste na devet kubnih metara, a kombi može podnijeti do 1,33 tone tereta. Težina prikolice također je povećana na maksimalnih 2,8 tona za kočenu verziju. Na lansiranju će biti sedam opcija motora, uključujući tri dizel-motora s turbopunjačem (TDI), plug-in hibrid i tri električne varijante. TDI motori se kreću od 110 KS do 170 KS, sa osmostepenim automatskim mjenjačem koji je dostupan na modelima više klase. Plug-in hibrid kombinuje automatski mjenjač sa ukupnom izlaznom snagom od 232 KS. Potpuno električni modeli nude 136 KS, 218 KS i 286 KS.

FORD RANGER - Prvi PHEV među kamionetima
Jedan od najboljih pick-up automobila na svijetu, Ford Ranger, na sajmu u Hannoveru dobio je svoje specijalno izdanje „Stromtrak”, koje se po opremi smješta između Wildtraka i Rangera. No, ono što je daleko bitnije od estetskih i funkcionalnih off-road dodataka opreme jeste pogonsko rješenje koje podrazumijeva prvi ikada plug-in hibridni pogon kod pick-up vozila. Tako je Ranger sada dostupan i sa kombinacijom Fordovog 2,3-litarskog EcoBoost benzinskog motora i struje, što bi trebalo omogućiti beskompromisnu nosivost, vuču i terenske performanse. 

20240916 134305

Potpuno novi pogonski agregat isporučuje 690 Nm obrtnog momenta kao i 279 KS, ciljni domet EV-a iznad 45 km i potpuno punjenje za manje od četiri sata. Ograničeno izdanje za lansiranje Stormtrak predvodi globalni debi s ekskluzivnim stilom, vrhunskim standardnim specifikacijama i jedinstvenim završnim obradama. Prve isporuke se očekuju u proljeće 2025.

IZDVOJENI TEST


Test – Škoda Kamiq 1.5 TSI

Vrhunska dinamika i prebogata oprema

Najmanji Škodin model s off-road predznakom nedavno je redizajniran, te stilski i tehnološki o...