Test – Cupra Tavascan VZ
Stvoren da oduševljava oči i duh
I dok Volkswagen svojim električnim automobilima promoviše racionalnost, Škoda praktičnost, a Audi eleganciju – španska Cupra je u okviru njemačke VAG grupacije dobila ulogu da bude sportski strastvena. Tavascan taj zadatak ispunjava na zaista jedinstven način s puno iskrenih vozačkih emocija...
Tavascan je drugi Cuprin električni model, nakon Borna, koji je zasnovan na Volkswagenovoj MEB platformi. U svijet električnih automobile, koji su često dizajnerski konzervativni, on donosi dozu španskog temperamenta, koji bi u startu trebalo da mu bude i najjači adut u privlačenju novih kupaca.

Dizajnerski tim Cupre, na čelu sa pedesetpetogodišnjim Alejandrom Mesonerom-Romanosom, Tavascanom je demonstrirao zavidan talenat i potvrdio da su trenutno jedna od najhrabrijih kreativnih ekipa u auto-industriji. Mada ima Volkswagenovu tehnološku genetiku i praktično je blizanac modela ID.5, koji nije ostvario očekivan prodajni uspjeh i vjerovatno neće imati nasljednika, španski SUV kupe sve sličnosti s njim svana efikasno skriva.

Kada je 2019. godine Cupra na Sajmu automobila u Frankfurtu predstavila svoj prvi samostalno razvijeni koncept električnog SUV-kupe modela i nazvala ga Tavascan, malo ko je vjerovao da će čak 90% njegovog originalnog izgleda biti zadržano na velikoserijskom modelu, koji je zahvaljujući toj činjenici danas nevjerovatno atraktivan.

Osnovne konture koncepta uz minimalne korekcije pretočene su u velikoserijski model, čija se proizvodnja odvija u jednoj od najsavremenijih tvornica VAG grupacije, u kineskoj provinciji Anhui.

Podsjećamo da se ID.4 i prvi Cuprin električni model Born proizvode u njemačkom Cvikauu zajedno s ID.3 i Audijem Q4 u standardnom i Sportback izdanju... Samo dobro izvježbano oko automobilskih zaljubljenika uočiće da se ispod dinamičnih kontura Tavascana „nazireˮ poprilično konzervativan Volkswagenov model ID.5.

Svi ostali posmatrači fokusiraće se na veliki broj atraktivnih i originalnih novih Cuprinih detalja, koji će ih brzo odvući od bilo kakvog poređenja ova dva modela i navesti da komentarišu originalnost španskog automobila koji vizuelno ističe snagu, dinamiku i sportski karakter.

Fokus pažnje usmjeren je na prednji dio vozila sa agresivnom maskom hladnjaka i usisnikom vazduha, koji oblikom simulira prednji dio „nosa” trkačkih bolida. Savremen detalj predstavljaju i svjetleći Cupra logotip i prateća svjetlosna LED lajsna, dok je pripadnost brendu s obje strane vozila naglašena prepoznatljivim bakarnim fontom.

Glavna Matrix LED svjetla dobila su novu vizuelnu dimenziju sa dnevnim LED segmentima u obliku tri trokuta, dok je svu pažnju na zadnjem dijelu ukrala specifična 3D grafika. Primjećujemo da tako vizuelno efektne velike svjetlosne elemente nije lako uklopiti s metalnom osnovom bez gumenih zaptivki, pa se određene nečistoće ili suhi listovi mogu bez problema zavući između ove dvije površine.

Bokovima dominiraju masivni 21-inčni aluminijumski točkovi aerodinamičnog dizajna, dekorisani crnim i bakarnim detaljima. Izgledaju moćno, ogromno i bez off-road ambicija.

U upečatljive elemente ubrajaju se i zatamnjeni A-stub te generalno klinasti oblik karoserije, koji je naglašen visoko pozicioniranim bočnim pregibom, zahvaljujući kojem Tavascan izgleda dinamično i sportski napeto i kada stoji. Donji dio vozila obložen je lakiranim, crnim panelima, koji dodatno podižu vizuelnu atraktivnost.

Sve u svemu, Tavascan djeluje kao automobil koji ima dovoljno aduta da privuče širok krug kupaca, s posebnim naglaskom na one koje do sada upravo zbog neuzbudljivog dizajna nisu zanimali električni krosoveri, a upravo su nas takvi zaustavljali tokom testa i postavljali nam najviše pitanja. Generalni zaključak svih jeste da automobil izgleda veoma zanimljivo, drugačije i do sada neviđeno, kako nam je to rekao jedan od njih.

Dizajnerska originalnost kojom poglede privlači vanjski dizajn Tavascana efikasno je prenesena i na enterijer. Osim klasičnih digitalnih sadržaja i specifičnog izbora materijala najinteresantniji dio je centralni greben. Njegova osnova je plastična, a površina presvučena gumiranim materijalom, koji vizuelno imitira kožu reptila.

Sportski profilisana jednodijelna sjedišta presvučena su alkantarom i platnom, a originalan dizajn krasi i lamelarne ventilacione otvore s bakarnim ukrasima. Multimedijalni sistem sastoji se od diskretnog, ali informativnog i preglednog 5,3-inčnog infodispleja i velikog 15-inčnog centralnog ekrana osjetljivog na dodir, u koji je integrisan najnoviji softver Cupra Connect sa upravljačkim sistemom za gotovo sve funkcije u automobilu.

Uz doplatu je moguće dobiti i head-up displej sa projekcijom podataka na vjetrobranskom staklu, mada su i osnovni instrumenti sasvim dovoljno informativni. Posebno impresivno djeluje i inovativno LED osvjetljenje koje predstavlja miks LED traka i panelnog osvjetljenja sa mnoštvom sitnih elemenata na oblogama vrata.

Trokraki upravljač poznat nam je iz ostalih aktuelnih modela Cupre s oznakom VZ, a osim veoma ugodne kožne obloge, koja pod dlanovima jedva čujno „pucketaˮ, specifičan je i po dva okrugla tastera kojima se selektuju režimi rada pogona, među kojima je najdinamičniji onaj s oznakom Cupra.

Kvalitet izrade je uvjerljiv, nema labavih i škripavih detalja, mada se zbog obilne upotrebe plastike stiče utisak da je Cupra više istakla sportski nego premijum karakter, koji zbog uzorne kompletne izvedbe dobrim dijelom i zaslužuje.

Zahvaljujući kupe-SUV karoseriji u oba reda sjedišta ponuđen je uzoran prostor za četiri odrasle osobe, a za svaku je pohvalu i praktičan prtljažnik, čiji se osnovni kapacitet od 540 litara obaranjem naslona zadnjih sjedišta brzo i lako može povećati na 1500 litara. To je više nego dovoljno za sve transportne zadatke koje treba i mora da zadovolji jedan savremen porodičan automobil.

Ulazni model Cupre Tavascan sa zadnjim pogonom domaćim kupcima dostupan je za 94.810 KM, dok je za snažniji VZ 4Drive u startu potrebno izdvojiti 113.583 KM, odnosno 117.676 KM, koliko je s par doplata koštao testni model.

To je rang u kojem automobile traže kupci dubljeg džepa, koji još uvijek imaju dovoljan broj benzinskih, dizelskih i hibridnih alternativa kako u paletama konkurenata tako i u Cuprinoj paleti, gdje se kao odlična klasična alternativa električnom Tavascanu nameće kompaktni SUV model Terramar, koji u kombinaciji sa paketom VZ, 2.0 TSI benzincem (204 KS), DSG automatikom i pogonom 4Drive u startu košta 73.238 KM.

Španski brend se za kratko vrijeme izdigao iz prosjeka klase u svim segmentima, pa i u električnom, gdje nudi nivo vizuelnog i vozačkog uzbuđenja koji je dostižan, ali uz puno veću cijenu nego što je Tavascanova.

POGON
Kupci mogu da biraju između dvije pogonske kombinacije. Prva, i ujedno ulazna, dolazi sa jednim elektromotorom i raspolaže sa 286 KS i pogonom na zadnjoj osovini. Druga, testna, s oznakom VZ, kojom Cupra ističe svoje najjače modele, ima dva elektromotora i potencijal od 340 KS. Obe verzije kao izvor energije koriste bateriju od 82 kWh, koja je zvanično dovoljna za autonomiju od oko 550 kilometara za slabiju, odnosno 520 za jaču verziju.

To smo i praktično potvrdili testnim modelom, s kojim nam je potrošnja električne energije varirala od 13,6 pa sve do 29,9 kWh pod punim gasom. Zahvaljujući režimu vožnje Cupra, 2,3 tone težak automobil od 0 do 100 km/h ubrzava za samo 5,5 sekundi. Uz impresivno ubrzanje, treba spomenuti i ista takva međuubrzanja, te elektronski ograničen maksimum od 180 km/h. Pohvalu zaslužuje i snažan kočioni sistem, koji nudi i progresivan način rekuperacije kinetičke energije kočenja, čiji se intenzitet podešava plus/minus polugama iza mjenjača ili odabirom posebnog režima rada pogona koji je na ručici mjenjača označen slovom B.

Pogon na sve točkove elektronski je kontrolisan. Radi nešto drugačije nego klasični kardanski prenos kod automobila koje pogone motori s unutrašnjim sagorijevanjem, ali je rezultat manje-više sličan – odlična stabilnost i upravljivost na asfaltnim podlogama i sigurna pokretljivost izvan njega.