Test – Fiat Grande Panda La Prima Electric
Fiatova “Rubikova kocka”
Sa četiri miliona i 491 hiljade proizvedenih jedinica prva generacija Pande bila je i ostala jedan od najznačajnijih Fiatovih automobila u njegovoj istoriji. S njenim aktuelnim, četvrtim izdanjem Italijani prave veliki iskorak i po prvi put ulaze u proces masovne elektrifikacije...
Zvanično nova Grande Panda ne predstavlja nasljednika još uvijek aktuelne Pande, koja će se proizvoditi do 2027. godine - već je deklarisana kao nasljednik Punta. Razvijena je na Smart Car platformi, koju u okviru Stellantis grupacije za sada dijeli s Opel Fronterom i Citroenom C3.

Podsjećamo da Grande Panda s francuskim Citroenom C3 odnedavno dijeli i proizvodne pogone u Kragujevcu. Naime, potražnja za godinu dana ranije promovisanim francuskim predstavnikom je tolika da su čelnici Stellantisa pored matičnih pogona u slovačkoj Trnavi za proizvodnju morali da angažuju i one u Srbiji. U Fiatu već otvoreno priželjkuju sličan scenario za Grande Pandu.

Jedna od važnijih karakteristika novog Fiatovog modela je dvostruki pogonski karakter Grande Pande. Naime, kupci mogu da biraju između savremenog benzinskog-električnog hibrida i potpuno električnog modela kojeg smo testirali. Ovdje ćemo se prisjetiti i prve generacije Pande, koja je 1990. godine takođe imala električnu verziju - Elettra. Nju je pogonio 9,2 kW elektromotorom i mogla je dostići 70 km/h uz domet od 100 km. Proizvodila se u saradnji s austrijskom kompanijom Steyr-Puch do 1998. a u vremenom je dobila snažniji 17,7 kW elektromotor i veće baterije.

Riječ Grande na italijanskom jeziku znači da je nešto „veliko“. U slučaju Grande Pande ona sugeriše da je novi model od prethodnog duži čak: 31 centimetar, odnosno da je za 12 centimetara širi i dva viši. Dimenzijske promjene više su nego očigledne, a Panda je zahvaljujući njima od klasičnog gradskog postala punopravan SUV B segmenta.

Kao i svaki automobil na kojem donimiraju pravougaoni oblici i pravilne, ravne površine i Grande Panda se uživo čini značajno većom nego što jeste. Dužina od samo 3,99 metara čini ju jednim od najkompaktnijih predstavnika u gradskoj klasi.

S druge strane 163 mm klirensa, koji je kod testnog modela postignut zahvaljujući originalno dizajniranim 17-inčnim aluminijumskim točkovima s pneumaticima dimenzija 205/50 čini ju jednim od najviših modela u klasi. Zvaničnih 157 centimetara čine se još višim zahvaljujući alumijumskim krovnim nosačima, koji podsjećamo to nisu dostupni u ulaznom modelu.

Italijanski dizajneri veoma su se potrudili oko vanjskog dizajna novog modela. Zbog velikog broja originalnih detalja teško je izdvojiti neki od njih, mada nema sumnje da najviše pažnje posmtrača privlače moderna, piksel LED svjetla, koja su stilski stopljena s novom panelnom maskom.

Mada u Fiatu ističu da je Granda Panda nasljednik Punta vanjski izgled ih potpuno demantuje. Nema nikakve sumnje da je dizajnerima kao inspiracija poslužila prva generacija Pande, koja je modernizovana s mnoštvom atraktivnih i zanimljivih vizuelnih detalja.

Osim prednjih piksel LED svjetala i maske dekorisane u istom stilu veoma zanimljiva su i zadnja LED svjetla. Njihova providna plastika i pravougaona forma je jedinstvena. U piksel tehnologiji su izvedeni i pokazivači pravca, a dizajneri su se potrudili da osim sa svjetlosnim efektima karoseriju ukrase i sa mnoštvom, jedinstvenih reljefnih i ukrasnih dekoracija.
Četvrta generacija Pande koristi prednost jednostavnog, kutijastog dizajna da u kabini ponudi dovoljno prostora za komforan prevoz četiri odrasle osobe. Za svaku pohvalu je i originalno dizajniran multifunkcionalni upravljač, koji je obložen ovom veoma precizno sašivenom dvobojnom kožnom oblogom.

Ugaona karoserija, osigurala je uzorno komforan kabinski prostor. Vozačevo okruženje je moderno sa razigranom kombinacijom boja, digitalnim instrumentima i savremenom multimedijom. Nju čine dva ekrana visoke rezolucije od kojih vozačev ima dijagonalu od deset inča, dok je onaj na sredini 10,25-inčnog formata. Unutrašnji dizajn ima i snažnu ekološku orijentaciju, koju se ističe upotrebom recikliranih plastičnih materijala i površinskom oblogom od bambusa.

Sa srodnim modelima iz Stellantis grupacije podijeljen je određen broj istih komponenti poput podizača stakala i pratećih tastera, a tu su prepoznatljive komande automatskog mjenjača. Za specifičan doživljaj zaslužne su velike i pravilne staklene površine, koje uz retrovizore pravilnog oblika i zadnju nadzornu kameru osiguravaju uzornu preglednost.

Fiat je dizajnirao i svoje obloge sjedišta, a na instrument panel je ubačen i originalan ukrasni detalj s konturama prve Pande. La Prima opreme je bogata i donosi detalje poput automatskog klima uređaja, grijanja prednjih sjedišta, upravljača i vjetrobranskog stakla.

Dok hibridna pogonska verzija ima prtljažnik zapremine 412 litara kod testnog - električnog modela ona je zbog pozadi smještenih baterija manja i iznosi još uvijek zadovoljavajuću 361 litru. Podsjećamo da se osnovni kapacitet lako može povećati preklapanjem naslona zadnjih sjedišta do čak 1.315 litara.

Za pokretanje električne Grande pande preko prednjih točkova za sada je zadužen jedan elektromotor. Kažemo za sada, jer je Fiat najavio da će u budućnosti da ponudi i 4x4 Pandu, ali nije potvrdio da li će taj model biti baziran na potpuno električnoj ili hibridnoj platformi. Ako bude na električnoj u tom slučaju automobil će dobiti i dodatni elektromotor pozadi.

Prednji raspolaže sa 113 KS i 125 Nm što je dovoljno da se 1.554 Kg težak gradski automobil od 0 do 100 km/h ubrza za 11 sekundi uz najveću brzinu od 132 km/h. Relativno skromne performanse, odnosno maksimalna brzina dolaze do izražaja isključivo na autoputu, dok je u svim ostalim situacijama, a posebno u gradu sve ono što se nudi očekivano i dovoljno.

44 kWh baterija zvanično omogućava autonomiju od 320 kilometara, što u većini slučajeva odgovara sedmičnoj kilometraži prosječnih korisnika. U praksi domet oscilira s obzirom na način vožnje, a u testnim oklonostima se bez puno muke kretao u rasponu od 250 kilometara do obećane vrijednosti. Ugrađena baterija podržava brzo punjenje do snage od 100 kWh dok je na standardnom 11 kW punjaču za njen puni kapacitet potrebno ostati priključen oko pet sati.

Nova Grande Panda domaćim kupcima dostupna je u hibridnom izdanju sa tri paketa opreme, dok električni ima dva: Red i najbogatiji i ujedno testni La Prima. Standardna cijena tog modela iznosi 51.990 KM, dok ga Fiat trenutno nudi uz akcijski popust za 48.990 KM. Za kraj podsjećanje da je najpovoljniji hibridni model s Pop opremom trenutno dostupan za 31.990 KM.