Test – Fiat 600 1.2 E-DCT6 MHEV 100 La Prima
Originalan šarm i francuska tehnologija
Za razliku od modela 500x koji mijenja, novi Fiat 600 promovisan je kao „dva automobila u jednom”. Tačnije, riječ je o modelu koji se trenutno može dobiti u potpuno električnom ili savremenom hibridnom izdanju koje smo testirali…
Prije pet godina formiran je jedan od najvećih aktuelnih automobilskih saveza na svijetu – Stellantis. U okviru njega udružilo se čak 13 brendova, koji su do tada bili pod okriljem francuskog PSA i italijansko-američkog FCA koncerna.

Za mnoge od njih udruživanje je značilo da će imati značajno veći kapacitet za razvoj i afirmaciju, ali i da će, s druge strane, morati žrtvovati dio dotadašnjeg karaktera i originalnosti, a kao posljedicu toga i koristiti mnoga ista tehnička rješenja.
.webp)
Gledajući svana, novi Fiat 600 ima jasan vizuelni identitet, koji se dopada velikom broju vozačica i vozača. Da, dobro ste pročitali, tokom testa su se i žene i muškarci s jednakom pažnjom interesovali za ovaj automobil. Damama je Fiat 600 neodoljivo lijep i privlačan, dok je muški dio publike privučen „muškim stavom” i off-road karakterom.

Dakle, u pogledu dizajna Fiat 600 je punopravan italijanski model, pravi limeni šarmer, koji je nastao kao krosoverska varijacija njegovog planetarno poznatog manjeg brata Fiata 500, popularnog „Fićeˮ. Iako dijeli platformu i isto međuosovinsko rastojanje s

Opelom Mokkom i Jeepom Avengerom, bliži srodnik mu je ipak najmanji evropski Amerikanac s kojim, između ostalog, dijeli i proizvodne pogone u poljskom Tychyju.

Podsjećamo da su na istoj platformi Common Modular grupe Stellantis razvijeni još: Peugeot 208 i 2008, DS3 Crossback, Alfa Romeo Junior i Opel Corsa. To je čak osam modela koji dijele ista tehnička i pogonska rješenja. Zbog toga je bilo veoma bitno da je njihov vanjski dizajn samostalan i što različitiji.

Dok gledate sprijeda novi Fiat 600, imate osjećaj da vam on uzvraća pogled i da se pritom smije. Za takav osjećaj najzaslužniji je neobični dizajn glavnih svjetala, koja neodoljivo podsjećaju na ljudske oči, a tu su čak i originalno izdvojene LED trepavice kao modni detalj koji su svojevremeno na svoj automobil stavljali vlasnici Renaulta Twinga. Na smjeni dvije generacije njegovih krosovera s oznakom 500 i 600, Fiat je napravio stilsku evoluciju.

Klasični okrugli oblici svjetala dobili su moderniju prstenastu formu, dok je klasična maska hladnjaka ustupila mjesto velikom, stilizovanom imenu modela. Na veoma neobičan način sa vertikalno pozicioniranim otvorima stilizovan je centralni usisnik vazduha u braniku. To je rješenje na koje se oko posmatrača treba naviknuti, jer 99% proizvođača tu koristi horizontalne oblike. Fiat je odlučio da bude originalan i to mu se ne može osporiti.

Uz iznenađujuće visok klirens od 20 centimetara, koji na prvi pogled nježan i zaobljen gradski krosover izdižu na nivo ozbiljnih terenaca i moderno stilizovane 18-inčne točkove, koji su kombinovani s pneumaticima dimenzija 215/55, dobijen je robustan automobil. Off-road karakter naglašen je i standarnim plastičnim oplatama najisturenijih dijelova: podvozja, kućišta točkova, pragova i donjeg dijela vrata.

Mada se to teško može zaključiti pogledom s boka, Fiat 600 je u odnosu na prethodnika kraći 8,6 centimetara, dok se razlika u međuosovinskom razmaku od 13 milimetara i ne odražava značajnije na gabarite vozila. Ono što je interesantno, a uslovljeno je platformom i dimenzijama, jeste činjenica da Fiat 600 ima krug okretanja od 10,5 metara, dok je prethodniku za isti manevar trebao čak metar više, tačnije 11,5 metara.
Očekivano ljepše i modernije stilizovan je i zadnji dio, kojim dominiraju providna kućišta LED svjetala. Fiatovi dizajneri ovdje su pronašli dovoljno mjesta za tri oznake, s tim da je naziv brenda najviše pozicioniran, desno je postavljen natpis „Hybridˮ, dok je u zadnji branik utisnuto ime modela. Lijep detalj je i klasičan izduvni otvor s hromiranim završetkom.

Platformski koncept proizvodnje više istih automobila svana je u slučaju Fiata 600 bilo lako sakriti, dok je u enterijeru priča drugačija. U kabini, naime, već na prvi pogled uočavamo brojne stilske kompromise i potpuno ista funkcionalna rješenja, koji su napravljeni kako bi se pojeftinila proizvodnja i krajnjem kupcu ponudio cjenovno što prihvatljiviji automobil.

Kako bi demonstrirali svoju kreativnost, Fiatovi dizajneri su u kabini dobili mogućnost da nezavisno od bratskog Jeepa odaberu dekorativne materijale poput ove svijetle plastike na instrument-panelu, da oblikuju upravljač i daju specifičan stilski pečat dizajnu sjedišta. Ono što je moralo da se podijeli s Avengerom jeste gotovo kompletan centralni greben, počevši od 10-inčnog ekrana osjetljivog na dodir, pa do ventilacionih otvora i četiri tastera između njih.

Potpuno isti su i start/stop taster te komande klima-uređaja sa deset klasičnih tastera i okruglim potenciometrom za podešavanje jačine zvuka. Isti su i pretinci, te četiri tastera za upravljanje automatskim mjenjačem, dok su komande na vratima i ručice iza upravljača podijeljene sa svim ostalim korisnicima platforme Common Modular.

Fiat je slobodu izražavanja dobio u pogledu dizajna sjedišta, kućišta digitalnih instrumenata i njihovog grafičkog rješenja, koje važi i za samu multimediju. Na svoj način stilizovan je i centralni dio instrument-panela, koji je u testnom paketu opreme La Prima stilizovan sa svijetlim umetkom u boji slonovače, koja je prenesena i na obloge vrata. Iako joj nedostaje originalnosti, kabina je ugodna, udobna i funkcionalna.

Položaj za dvokrakim upravljačem, koji je takođe dio asortimana koji su kreirali Fiatovi dizajneri uz mali kompromis u vidu istih daljinskih komandi kao kod Jeepa, lako se pronalazi zahvaljujući svom podešavanju po visini i dubini. Preglednost je odlična u svim pravcima, a s automobilom dužine 417 centimetara veoma je lako manevrisati u gradu, gdje vozaču asistiraju i parking senzori i zadnja nadzorna kamera, koja u testnom vozilu iz nekog softverskog razloga nije radila.

Na zadnjoj klupi ima dovoljno prostora za dvije odrasle osobe, dok će djeca uživati potpun komfor. Sa 385 litara, koliko je osnovna zapremina prtljažnika modela s hibridnim pogonom, Fiat 600 može da bude i praktičan porodičan automobil, a kvalitet više je električni koncept otvaranja petih vrata.

Fiat model 600 nudi s dva paketa opreme – baznim i testnim La Prima. Konfiguracija poput testne u startu je dostupna za 46.490 KM, odnosno za 43.490 KM, koliko treba izdvojiti uz aktuelni popust. Uz sve hibridne modele dolazi i osmogodišnja garancija na bateriju ili do 160.000 pređenih kilometara.

POGON
Francuski hibrid
Ulaskom u Stellantis Fiat se odrekao svoje pogonske tehnologije i prihvatio pogonsku tehnologiju koncerna. U našem slučaju to je 1,2-litarski trocilindarski francuski benzinac, koji je prošle godine unaprijeđen pogonskim lancem. U istom, testnom izdanju uparen je i s novom hibridnom tehnologijom, tačnije šestostepenim automatskim mjenjačem belgijskog proizvođača Punch Powertrain, koji je u njega integrisao elektromotor sa 28 KS i 55 Nm pogonskog kapaciteta.

Za pokretanje elektromotora zadužena je litijum-jonska baterija kapaciteta 0,9 kWh, ugrađena ispod suvozačevog sjedišta. Sistem njenog punjenja aktivira se kod regenerativnog kočenja, te preko benzinskog agregata i odvija se automatski. Iako je u testnom izdanju imao deklarisanih 100 KS, pogonski sklop je djelovao kao da je jači od toga. To je zasluga uzorne sinhronizacije čitavog sklopa, a prije svega automatskog mjenjača, koji u većini situacija adekvatno razumije želje vozača. Dinamika je očekivana za deklarisanu snagu. Od 0 do 100 km/h ubrzava se za 10,9 sekundi, uz energična međuubrzanja i najveću brzinu od 184 km/h. Obećana prosječna potrošnja od 4,9 litara dostižna je uz laganiji ritam vožnje, dok se testni prosjek kretao u rasponu od 6,5 do sedam litara.