Test - Mazda CX-30
Izuzetak od pravila, koji ima smisao
I dok bi se bi u pogledu koncepta, opreme, kvaliteta materijala i izrade mogla i porediti s nekim od potencijalnih konkurenata u pogledu dizajna, unutrašnjeg uređenja, a posebno pogona Mazda CX-30 je bez ikakve sumnje jedinstven automobil na tržištu koji potvrđuje da je još uvijek moguće ponuditi uspiješan izuzetak od pravila…
U trenutku kada se mnogi veliki automobilski brendovi zarad opstanka odriču tradicije i priklanjaju trendovima japanska Mazda nastavlja da ide njenim putem jedinstvenosti. Prva od odlika tog puta je specifičan “Kodo” dizajn, koji simbolizuje “dušu u pokretu” i u praksi izaziva samo lijepe emocije.

Uzimajući u obzir da se ukusi kod svih nas razlikuju i da je izbor “najljepšeg” automobila jednostavno škakljiva kategorija kao i “izbor za miss” nećemo sipati hvalospjeve na Mazdin račun, jer imamo ličnu simpatiju prema onome što kreairaju dizajneri ovog brenda.

Dovoljno je reći da je Mazdin pristup u oblikovanju automobila jedinstven, ali treba primjetiti kako je oko nas sve više japanskih automobila ovog brenda iako on s prodajom od 1,2 miliona vozila godišnje (podatak za 2024. godinu) ne spada u najveće automobilske proizvođača, koji nam dolaze iz Zemlje izlazećeg sunca.

Dakle, simpatija domaćih kupaca prema Mazdi ima svoju snagu i toliko je jaka da ovaj brend već igra zapaženu ulogu kako na tržištu polovnih tako i novih vozila čiji isporučeni broj bi u godini pred nama mogao biti rekordan, jer je u prva tri mjeseca ostvaren rast isporuka od gotovo 300%.

Osim atraktivnih prodajnih akcija, među kojima je domaćim kupcima kao najbolje prihvaćena ona u okviru koje je omogućena zamjena starog vozila za novo, Mazda je u 2025. godinu ušla s mnogobrojnim novitetima.

Nakon tesiranja raskošnog i ujedno najvećeg Mazdinog SUV modela CX-80 red je došao da se upoznamo i sa osvježenim izdanjem njenog ulaznog “terenca” modela CX-30 koji je krajem prošle godine temeljito podmlađen. I dok ćemo se novom 2,5-litarskom motoru posvetiti u zadnjem dijelu našeg testa priču o novom CX-30 modelu počećemo od onoga što može da se vidi s vana.

S obzirom da je predstavljen prije punih šest godina aktuelni CX-30 model jedan je od najdugovječnijih u Mazdinoj paleti. Uprkos činjenici da se nalazi u “ozbiljnim godinama” za jedan automobil na njemu se ne vide znakovi starosti. Čak štaviše čini se da su nam se oči konačno navikle na njegove bez razloga predimenzionirane plastične oplate koje od mehaničkih oštećenja štite podvozje automobila, vrata i lukove točkova.

Bez ikakve sumnje najljepši detalj s vana je sedmougaona maska hladnjaka koja uprkos sve snažnijim ekološkim trendovima još uvijek sija hromiranim sjajem i skladno je uklopljena sa glavnim LED svjetlima. Suprotno aktuelnim trendovima, koji forisraju njihovo naglašavanje dnevna LED svjetla kod Mazde su jasno vidljiva, ali diskretna.

Dok je prednost data pokazivačima pravca koji kod aktiviranja naprijed svijetle u dvije pozicije u braniku i bočnom retrovizoru, dok je pozadi za njih rezervisan veliki okrugli segment u visini očiju ostalih vozača. Koncept jedinstvenosti u dizajniranju pojedinih detalja s prednje strane donosi u kućište uvučena svjetla, dok su pozadi ista izvučena izvan karoserije i samim tim vodljivija i upečatljivija.

Za atraktivan nastup testnog modela zaslužna je bila i Machine siva boja koja se doplaćuje 1.600 KM, a karakteristična je po specifičnom sjaju. Tu su 18-inčni alu naplaci sa mesnatim pneumaticima dimenzija 215/55 koje se nameću idealnim za naše puteve promjenjivog kvaliteta. Za drugačiji vizuelni doživljaj CX-30 u odnosu na „trojku“ iz koje je izvedena zaslužno je i njeno povišeno podvozje čija najniža tačka je od podloge udaljena 17,5 centimetara.

Ta visina uz osjetno čvršće podešeno vješanje i direktan upravljač, pruža vozaču jedinstven osjećaj sigurnosti i spokoja kojeg Mazda opisuje kroz izraz - Jinba-Ittai. Ova japanska odrednica izvorno označava trenutak potpunog sklada, između konja i jahača, a u našem slučaju između CX-30 i vozača.

Emotivna veza koja se stvara vožnjom Mazdinih automobila je nešto specifično što mnoge njene prošle i sadašanje vlasnike često promoviše i u buduće, jer su u današnjim izazovim ekonomskim oklonostima zaista rijetki proizvođači i automobili kod kojih u prvi planu nisu trendovski digitalni “mamci” na koje se najjakše “pecaju” savremene generacije kupaca. Zbog takvog specifičnog pristupa Mazdin enterijer izgleda kao da poručuje potencijalnim kupcima, kupite me ako želite da uživate u vožnji.

Izbor materijala i završna obrada svih detalja su na najvišem nivou, koji je karakterističan za najbolje predstavnike u klasi. Mada to rijetko kad otvoreno potencira u njemim reklamnim kampanjama, zbog svega ponuđenog Mazda zaslužuje da se posmatra kao premium brend, koji u našoj zemlji nije direktna konkurencija čuvenoj njemačkoj trojci, već njihova alternativa.

Sa dužinom od 4,39 metara CX-30 je 65 milimetara kraći od petovratne „trojke“ u odnosu na koju ima i sedam milimetara skromniji međusovinski razmak. Kraća dužina i osovinski razmak u kabini su uspiješno kompenzovani sa većom visinom i širim staklenim površinama pa se testni model čini prostranijim i prozračnijim, mada je veća nakon prvog kontakta jasno da ste u njemu sa svih strana snažnim metalom i vazdušnim jastucima “ušuškani” kao u bunkeru.

Osnovna konfiguracija enterijera veoma je slična kao kod “trojke” od koje su preuzeti i elegantni trokraki upravljač i poludigitalnih instrumenti. Isti dizajn dijele i stilizovana ručica mjenjača, te daljinske komande za 8,8-inčni ekran multimedijalnog sistema kojeg uz veoma lijepu grafičku postavku, odlikuje i slika visoke rezolucije. Mazdini dizajneri ne odustaju od specifičnog pristupa u praktičnoj realizaciji mnogih funkcija.

Jedan od primjera takvog pristupa je i multimedijalni sistem kod kojeg ekran iz sigurnosnih razloga nije osjetljiv na dodir dok se vozite, a njegovu upravljačku funkciju tada preuzima okrugli kontroler. Odlično, rasterećujuće i rekli bi nužno rješenje u trenutku kada se mnogi proizvođači nekontrolisano priklanjaju digitalizaciji, prema kojoj mnogi vozači iz mnoštva razloga već imaju jasnu odbojnost.

Uz multimediju treba spomenuti i mogućnost brzog i efikasnog povezivanja sa pametnim uređajima preko Android Auto i Apple CarPlay aplikacija, što između ostalog omogućava sigurnije telefoniranje i komuniciranje s okolinom u toku vožnje. Sigurnost unapređuju i glasovne kontrole. Na svim najčešće dodirivanim mjestima armatura je obložena mekanom plastikom ili estetski veoma dekorativnom vještačkom kožom, dok su niži nivo izrađeni od tvrde plastike.

Četiri odrasla putnika imaju dovoljno prostora, a treba pohvaliti i veoma udobna električno podesiva prednja sjedišta sa lumbalnom podrškom. Naprijed se sjedi ugodno povišeno, kako se i očekuje od jednog SUV modela, a i preglednost okoline je utoliko bolja u odnosu na standardnu Mazdu 3. Kabina ima dovoljno i praktičnih karakteristika, odnosno odlagališta za sitnice.

Najkorisnijim i najpraktičnijim se čini onaj ispod centralnog naslona za ruku, u kojem su instalirane USB-C i 12V utičnice. Osnovna zapremina prtljažnika iznosi 430 litara. Nasloni zadnjih sjedišta se preklopivi su u omjeru 60:40, a sa ovom konfiguracijom dobija se najveća zapremina od više nego pristojnih 1.406 litara.

Podsjećamo da je prtljažnik standardne Mazde 3 za 72 litare skromniji dok veći CX-5 u ovom segmentu nudi 92 litre veći prostor. CX-30 je tačno tamo gdje i treba da bude na sredini između ova dva modela, kako potencijalni kupci nijednog trenutka ne bi imali dilemu koji Mazdin automobil je idealan za njih.

Za bogato opremljen, naočit, dinamičan i uzorno ekonomičan model poput testnog, Mazda na domaćem tržištu od traži 75.480 KM. Kupcima kojima je testni luksuz prevelik finasijski zalogaj, a željeli bi posjedovati Mazdu CX-30, utjehu može da ponudi činjenica da za potpuno opremljenu baznu verziju s Prime-Line opremom i ručnim mjenjačem treba izdvojiti znatno povoljnijih 54.880 KM. S druge strane svi CX-30 modeli bez obzira na konfiguraciju opreme i pogona dolaze s šestogodišnjom garancijom, koja pruža više nego korektnu sigurnost svima koji se odluče za njenu kupovinu.

Više je nekad bolje
Za pokretanje testnog modela bio je novi zadužen 2.5-litarski atmosferski benzinac, koji je od prošle godine zamijenio dosadašnji dvolitarski. Dostupan je u dvije verzije sa 186 i 140 KS koliko je imao u testnom modelu. Podsjećamo da je prethodnik isto imao dva izdanja sa 122 i 150 KS.

Novi atmosferac je u na testnu bio kombinovan sa šestostepenim automatskim mjenjačem i prednjim pogonom, a ko želi može da ga dobije i u 4x4 verziju. U skladu a aktuelnim trendovima benzinski agregat može da računa i na laku hibridnu podršku od strane elektromotra, koji raspolaže sa 7 KS i strujom se snabdijeva iz male 0,17 kWh baterije. Uloga ovog sklopa je da omogući automobilu lakša ubrzanja, te da rastereti pogon u uslovima nezahtjevne vožnje takozvanog “jedrenja” kada se vozilo kreće konstantnom brzinom.

Mazdino obećanje o prosječnoj potrošnji od 6,6 litara uspjeli smo na 500 kilometara dugoj dionici, koja kombinuje sve vrste puteva od autoputa, preko magistrale do gradske vožnje spustiti na 5,8 litara. Druga krajnost je na oko osam, devet litara i do nje se stiže forisiranjem gasa i maksimalnim razvlačenjem obrtaja, koje postaje aktuelno u Sport režimu. 238 Nm obrtnog momenta dostupno je na 5.000 obrtaja i potrebno ih je dostići da bi se postiglo obećano ubrzanje od 0 do 100 km/h za 10,3 sekunde, dok je najveća brzina 191 km/h.