Mercedesov 2.1 CDI Biturbo
Povratak imperatora
Da je ostati na tronu mnogo teže nego doći na njega možda najbolje znaju vodeći ljudi u Mercedesu. Otkad postoji, on je predstavljao referencu, odnosno cilj koji treba dostići. To znači da se u Mercedesu nikad ”ne spava”, već se stalno traže novi putevi tehnološkog usavršavanja. I upravo iz tih razloga, kada je BMW predstavio svoj novi dizel motor 2,0 D sa 204 KS, Mercedes je morao što prije odgovoriti na bačenu „rukavicu u lice”. Odgovor je uslijedio u vidu novog…
.1 CDI biturbo Dizel motora koji takođe razvija 204 KS, u svojoj najjačoj izvedbi, ali sa 100 Nm većim obrtnim momentom. Tim potezom Mercedes se ponovo, kao imperator, vratio na tron, podarivši tako automobilskom svijetu još jedan tehnološki „dragulj”. Da bi uspio u svojo namjeri, Mercedes se dobro „potrudio” i na ovom motoru predstavio neka nova rješenja koja se najviše ogledaju u: uvođenju dvostepenog turbopunjenja sa hladnjakom vazduha, četvrte generacije common-rail ubrizgavanja, samozapaljenja goriva pri pritisku od 200 bara, pumpe za ulje i pumpe za vodu, koje se aktiviraju prema trenutnim zahtjevima i tako štede energiju. Tu su i dvostruke košuljice cilindara, radi što boljeg hlađenja, čelični blok motora sa glavom od aluminijuma, aluminijumski klipovi sa manjim otporom kretanja kroz cilindre i još mnogo toga. Sa svim ovim invacijama novi motor ima 204 KS i 500 Nm obrtnog momenta, što znači da je ostvareno povećanje snage od 20% i povećanje obrtnog momenta od 25% u odnosu na stari model. Uz to, kompresioni odnos smanjen je sa 17,5:1 na 16,2:1, što je doprinjelo optimizovanju samog procesa sagorijevanja i velikom smanjenju NOx u izduvnim gasovima.
Sistem dvostrukog turbopunjenja sastoji se od dvije turbine, turbine visokog (HP) i turbine niskog natpunjanja (LP). HP turbina je promjera 38,5 mm i smještena je neposredno u izduvnom sistemu. Njen maksimalan broj obrtaja je 248.000 o/min, dok je promjer LP turbine 50 mm, a maksimalan broj obrtaja 185.000 o/min. Ove dvije turbine spojene su serijski i aktiviraju se zavisno od trenutnih potreba. Prednost ovakve konstrukcije jeste izostanak „turbo-rupe”, vozač uvijek ima dovoljno obrtnog momenta na raspolaganju, što je veoma bitno kod ubrzanja, a poboljšano je sagorijevanje i smanjena potrošnja goriva. Zajedno sa dvostrukim natpunjenjem, uvezan je hladnjak sabijenog vazduha, koji ima posebnu zaklopku za regulaciju svježeg i recikliranog vazduha. Tako se nakon sabijanja vazduh zagrijava i na 140C, a u hladnjaku se optimalno rashladi, da bi se najveća moguća količina mogla ubaciti u prostor za sagorijevanje.
Četvrta generacija common-rail ubrizgavanja donosi nam povećanje pritisaka ubrizgavanja za oko 400 bara, što u praksi predstavlja maksimalan pritisak ubrizgavanja od 2.000 bara. Piezo brizgaljke izrađene su od piezokeramike i kristalne su strukture, te je brzina reakcije izražena u milisekundama od trenutka kada na njih dođe električni napon, dok se „veličina” otvora na brizgaljkama mjeri sa nekoliko hiljaditih dijelova milimetra. Pored svega, Mercedes je predstavio i novu optimizovanu bregastu osovinu u kombinaciji sa sistemom za varijabilno otvaranja ventila, te novu radilicu sa sa pet ležajeva i osam protivtegova za veću snagu i mirniji rad motora.
Performanse koje novi Mercedesov motor razvija iz 2.143 ccm su zaista impresivne. Snaga od 150 kW (204 KS) pri 4200 o/min, obrtni momenat 500 Nm pri 1.600-1.800 0/min, ubrzanje 0-100 km/h za 7,7 s i potrošnja (po navodima proizvođača) od svega 5,4 l/100 km rezultati su vrijedan poštovanja. Treba napomenuti da ovaj motor već sada ispunjava nadolazeće EURO V norme o izduvnim gasovima, a veoma je pogodan za kombinovanje sa BLUETEC tehnologijom. S obzirom na to da mu je emisija CO2 13% manja od prethodnika, ovaj motor predviđen je i za ugradnju u hibridne automobile. To će ujedno biti najjača verzija i nosiće oznaku C 250 CDI, a radiće se i u verzijama C 220 CDI (170 KS) i C 200 CDI (136 KS). Nakon premijerne ugradnje u C klasu novi dizelaš trebalo bi da se nađe i u ostalim Mercedesovim modelima, pa čak i u dostavnjaku Sprinter. Koliko je Mercedes ozbiljno prišao izradi novog motora, govori i podatak o 100.000 radnih sati i 10.000.000 testnih kilometara koji su „potrošeni” prilikom konstruisanja. Osnovna vodilja inženjera njemačkog automobilskog giganta bila je povećanje performansi i smanjenje dimenzija. Da su u tome uspjeli, govore i navedene činjenice, ali i sva dosadašnja iskustva, koja kažu da Mercedes rijetko (gotovo nikada) ne „puca u prazno”.