Ford RS200

"Najluđi" automobil svog vremena

Ford je, nakon ere u kojoj je Escort dominirao, takođe poželio da stekne slavu u legendarnoj, ali i opasnoj "Grupi B" relija. Sa tom namjerom, nastao je Ford RS200, automobil koji je živio veoma kratko, od 1984. godine, kada ga je dizajnirao Filippo Sapi...
25 Juli 2024

"Najluđi" automobil svog vremena

Tokom osamdesetih godina prošlog vijeka, svijet relija je bio obuhvaćen malim brojem pravila. Ona koja su postojala mogla su se lako zaobići ili manipulisati uz malo vještine. Međutim, jedno od nezaobilaznih pravila toga doba bila je homologacija, zbog koje su proizvođači automobila morali da obezbijede određeni broj homologovanih primjeraka svojih trkačkih vozila prije nego što bi mogli da učestvuju u trkama.

Ford RS200 2 672x505

Ford je, nakon ere u kojoj je Escort dominirao, takođe poželio da stekne slavu u legendarnoj, ali i opasnoj "Grupi B" relija. Sa tom namjerom, nastao je Ford RS200, automobil koji je živio veoma kratko, od 1984. godine, kada ga je dizajnirao Filippo Sapi.  RS200 je predstavljao suprotnost ne samo ostalim automobilima iz svijeta relija tog doba, već i Fordu samom.

Bonhams Group B 025

Za razliku od drugih automobila koji su bili preinačeni iz osnovnih modela, Ford je sa RS200 stvorio svojevrsno čudovište od početka. Napravljeno je najmanje 200 jedinica za javnost kako bi se zadovoljila homologacija, ali vjeruje se da je samo 146 primjeraka našlo vlasnike. Ostali su zadržani za potrebe zaposlenih ili za eventualne nove prerade u budućim profesionalnim sportskim aktivnostima.

Ford RS200 3 672x505

Trkačka verzija je imala impresivnih 1,8 litara zapremine pod ogromnim poklopcem motora, s ogromnim Garrettovim turbo-punjačem koji je omogućio da ovaj relativno mali motor na sva četiri točka isporuči oko 450 konjskih snaga. Sve to se događalo pri oko 7-8,000 obrtaja u minuti, što je tokom trka zvučalo kao grmljavina uz dodatak elementarnih nepogoda. Cestovna verzija je bila nešto pristupačnija.

62456fghsfghs

Sa svojih 250 konjskih snaga pri 5,000 obrtaja u minuti, lako bi zalijepio vozača za sjedalo. Treba napomenuti da je Ford RS200, pored snage, imao i lakoću postojanja - sa samo 1,180 kilograma težine, ova snaga je bila sasvim dovoljna za impresivno ubrzanje na cesti ili prašnjavom terenu. Zaista, kako drugačije opisati 5 sekundi koje su bile potrebne da bi RS200 iz mirovanja dostigao 100 kilometara na sat, i nastavio ubrzavati sve do 250 km/h.

Ford RS200 672x505

Prvobitno je imao sjajnu budućnost i potencijal da postane moderna legenda. Međutim, priča je iznenada dobila drugačiji obrt, pretvarajući ovaj automobil u ubicu koja je označila kraj "Grupe B" u svjetskom prvenstvu relija.

Ford RS200 5 672x505

"Grupa B" je svojom popularnošću tih godina čak nadmašila Formulu 1, a mnogi organizatori su se suočavali s velikim izazovima u kontroli masovnih navijačkih masa koje su željele osjetiti brzinu i uzbuđenje blizu staze dok automobili projure pored njih.

Dgjdghkdhgkdghdghkdghkd

Međutim, na portugalskom reliju, gledaoci su se toliko agresivno gurali prema trkačima i njihovim automobilima da je bilo samo pitanje trenutka kada će neko od takmičara završiti u publici. Nažalost, to se i dogodilo kada je vozač Hoakim Santos izletio iz krivine na portugalskom reliju. Troje ljudi je odmah izgubilo život, dok je četvrti preminuo na putu do bolnice. Time je Ford RS200 odmah postao najekstremniji model koji je ova kompanija ikada proizvela.

IZDVOJENI TEST


Test – Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech

Nakon očnjaka, francuski lav pokazao kandže

Druga generacija Peugeota 2008 na tržištu je od 2019. godine. Kako bi održala korak s konkuren...