Test – Škoda Enyaq Coupe RS
Porodična praktičnost i sportske performanse
Spojiti porodičnu praktičnost i sportske performanse u jednom automobilu oduvijek je bila specijalnost Škodinog RS odjela. Kako bi ispratili aktuelne trendove, navedenim karakteristikama Česi su morali dodati i potpuno električni koncept, te karoseriju raskošnog kupe SUV-a Enyaqa, koji smo testirali u ekskluzivnom izdanju…
Nakon što je 2021. godine predstavila svoj prvi električni krosover Enyaq, Škoda je godinu dana kasnije svoje obožavaoce obradovala drugim, potpuno električnim modelom u karoserijski atraktivnijem izdanju Coupe. Osim što nudi značajno emotivniji i dinamičniji dizajn od standardne SUV varijante, Enyaq Coupe može da se pohvali i dinamičnom RS verzijom, koju smo testirali. Promotivni model karakterističan je po jarkoj plavoj boji Race Blue, koja ga u očima posmatrača čini još većim i dinamičnijim nego što jeste.
Kao svi RS modeli, i Enyaq Coupe ima specifičnu standardnu opremu, koja ga vizuelno čini drugačijim od ostatka ponude, a kao najočitiji znak raspoznavanja tu je stilizovana oznaka RS na prednjim krilima. Od ostatka game RS model se razlikuje i po standardnim 20-inčnim točkovima, dok se 21-inčni naplaci sa antracit završnom obradom Vision, koje smo imali na testnom modelu, nude kao opcija. Podsjećamo da je ovaj model točkova specifičan po aerodinamičkim optimizovanim plastičnim oblogama Aero, koje smanjuju otpor vazduha i buku pri kretanju na visokim brzinama.

Mada je u praksi riječ o stilizovanim „ratkapama”, činjenica je da one smanjuju strujanje vazduha oko karoserije, a samim tim i buku. Loša stvar je što ih je uz pomoć fizičke sile moguće lako skinuti s vozila i otuđiti, a mogu spasti kao klasični poklopci točkova. RS model svana se izdvaja i po klirensu, jer je njegova karoserija šest milimetara bliža podlozi u odnosu na standardne modele. U ekskluzivne detalje treba uvrstiti i kristalnu masku hladnjaka sa 131 LED diodom i specifičnim pozadinskim osvjetljenjem, čiji estetski doživljaj vozači različito percipiraju.

Dok je jedni smatraju originalnim detaljem, drugi bi voljeli da je naglasak ostao na glavnim svjetlima. Podsjećamo da je univerzalna karakteristika karoserije Coupea da se od B-stuba linija krova lagano spušta prema zadnjem dijelu i spaja sa vratima prtljažnika, koja kod Enyaqa imaju oštru ivicu, te na sebe preuzima ulogu svojevrsnog spojlera.

Osim što doprinosi dinamičnijem dizajnu, kupeovski oblik karoserije donosi i značajne aerodinamičke prednosti, koje se ogledaju u rekordno niskom koeficijentu otpora vazduha od samo 0,234. Rezultati ovakvog postignuća ogledaju se i u niskom nivou buke, ali i manjoj potrošnji energije, posebno na brzinama iznad 60 km/h.

Dinamične linije dodatno su naglašene zatamnjenim panoramskim staklenim krovom, koji je standardna karakteristika za RS model. Podsjećamo da je to ujedno najveći panoramski stakleni krov u Škodinom asortimanu, te da obuhvata cijelu njegovu površinu i neprimjetno se spaja sa zadnjim staklom. Tanji je od standardnog krova, pruža dovoljno prostora za glave putnika, a ima i specijalni antirefleksni premaz koji pomaže da temperatura u kabini bude prijatna u svakom trenutku. Podsjećamo da su, osim krova, fabrički zatamnjena i zadnja bočna stakla.

Kao i svi ostali RS modeli češkog proizvođača, i Enyaq Coupe ima crveni reflektor cijelom dužinom zadnjeg branika. Velik je sigurnosni efekat ovog detalja jer se automobil puno brže uočava od ostalih učesnika u saobraćaju, posebno u uslovima lošije vidljivosti. S druge strane, manjka mu originalnosti jer slična rješenja možemo pronaći i kod Volkswagena Touarega i Tiguana.
Sportski karakter Enyaqa RS Škodini dizajneri u kabini su naglasili trokrakim upravljačem i specifično oblikovanim sjedištima, koja su prošivena kontrastnim ukrasnim koncem. Veoma lijep detalj predstavlja i činjenica da su mnoge površine obložene alkantarom ugodnom na dodir. Standardna oprema uključuje Digital Cockpit sa ekranom od 5,3 inča i centralnim ekranom od 13 inča osjetljivim na dodir, koji omogućava pristup multimediji i ostalim funkcijama vozila.

Svi kupe modeli dolaze sa dvozonskim sistemom Climatronic, dok RS ima trozonski. Ono što se ne vidi, ali se osjeti u vožnji jeste činjenica da Enyaq RS dolazi sa akustičnim prednjim i zadnjim bočnim prozorima od laminiranog stakla, koje smanjuje nivo buke u unutrašnjosti. Sportski karakter naglašen je, osim trokrakim upravljačem, i snažno profilisanim sjedištima, kombinovanim sa električnim podešavanjem i grijanjem. U istom su duhu i metalizirane nožne komande, koje omogućavaju bolji kontakt s obućom, te su vizuelno naočitije.

Ekskluzivnost enterijera naglašena je i izborom materijala presvlaka i obloga vrata, koje su izrađene u kombinaciji glatke kože i alkantare prošivene žutim ukrasnim koncem, dok su svi praktični detalji, poput otvorenih i zatvorenih pretinaca te odlagališta za sitnice, isti kao u standardnom modelu. Kvalitet izrade na nivou je Škodinih ostalih ostvarenja, a jedinu zamjerku uputili bismo lakiranim ukrasnim oblogama na centralnom tunelu jer nisu čvrsto fiksirane, te se zbog toga pomjeraju pod pritiskom ruke proizvodeći pri tome škriputavi zvuk.

Iako je riječ o automobilu sportskog karaktera, on u kabini nudi dovoljno prostora za komforan transport pet odraslih osoba pored kojih je ponuđen raskošan prtljažnik, čija osnovna zapremina iznosi 570 litara. Pristup prtljažniku olakšan je sistemom s električnim pokretanjem petih vrata, koji je moguće aktivirati ključem ili iz kabine. Kada je riječ o sigurnosti vožnje, u Škodi ističu da su električni automobili u potpunosti ravnopravni sa konvencionalnim, a u mnogim segmentima i bolji od njih po ovom pitanju.
Enyaq Coupe, između ostalog, ima Full-LED Matrix farove i visok nivo pasivne bezbjednosti sa do devet vazdušnih jastuka. Travel Assist pruža podršku za uzdužno i bočno upravljanje, dok drugi pametni sistemi asistencije upozoravaju na potencijalne sudare ili čine parkiranje praktičnijim.

Tu su i Front Assist sa prediktivnom zaštitom pješaka i biciklista, te Side Assist sa Rear Traffic Alert, koji upozoravaju na sudare sa drugim vozilima, biciklistima, pješacima i statičnim preprekama. Collision Avoidance Assist podržava vozača u slučaju predstojećeg sudara sa pješakom, biciklistom ili drugim vozilom tako što aktivno pojačava moment upravljanja kako bi spriječio nesreću.

Prilikom skretanja ulijevo na raskrsnicama, pomoć pri skretanju upozorava na detektovani nailazeći saobraćaj u ranoj fazi, automatski zaustavljajući automobil ako je potrebno. Kada se otvore vrata, upozorenje o izlazu upozorava putnika ako se neko drugo vozilo ili biciklista približava s leđa. To radi akustično i vizuelno preko svjetlosnog signala na unutrašnjoj strani kućišta retrovizora.
RS verzija Enyaqa Coupea zauzima najviši cjenovni rang u ponudi ovog modela, ali i kompletnog Škodinog asortimana, o čemu najbolje svjedoči činjenica da je za bogato opremljeni testni model potrebno izdvojiti 129.000 KM. Češki brend uz navedeni iznos pridodaje i produženu petogodišnju garanciju ili do 150.000 pređenih kilometara.

POGON
ELEKTRIČNI MAKSIMUM
Od 2022. do 2023. godine Enyaq Coupe RS nudio se u verziji sa 300 KS, koja je kasnije pojačana na 340 „konja”. Testni model je iz navedenog slabijeg prvog izdanja i raspolaže sa 225 kW. Podsjećamo da, bez obzira na godinu proizvodnje, svi modeli Enyaq Coupe RS dolaze u kombinaciji s pogonom na sva četiri točka, kod kojeg se na prednjoj osovini nalazi dodatni elektromotor, koji je manji i kompaktniji od zadnjeg. Izlazna snaga elektromotora ne prenosi se direktno na točkove, već prolazi kroz jednostavan mjenjač sa jednim zupčanikom. Ovaj sklop balansira između motora, koji može da radi do 16.000 obrtaja u minuti, i potrebne pogonske snage za pokretanje automobila.

Iz perspektive vozača to znači da RS model na svaki pritisak papučice gasa odgovara energično, ali ne i presilovito, jer je razvoj energije elektronski odlično sinhronizovan. I pored toga masivni SUV, težak 2,2 tone, impresivno ubrzava dostižući iz mjesta 100 km/h za 6,5 sekundi, dok je najveća brzina zbog potrošnje baterije ograničena na 180 km/h.
Impresivan učinak imaju i kočnice, koje kombinuju prednje diskove i zadnji bubanj, te nude mogućnost rekuperacije energije prilikom

svakog kočenja, a jedina napomena koju bi istakli budućim vlasnicima jeste da se, uprkos vrhunskim performansama kočionog sistema, kod zaustavljanja mora poštovati poprilična masa vozila, posebno ako su u pitanju podloge s lošijim stepenom prianjanja pneumatika. Prosječna potrošnja na testu varirala je od samo 15 kWh, koliko se postiže opuštenom vožnjom u Eco režimu, do 22 odnosno 24 kWh, koliko se postiže dinamičnom vožnjom.

BATERIJA
Od kućnog do brzog punjača
Novi Enyaq Coupe iV omogućava individualnu mobilnost sa nultom emisijom, a istovremeno nudi niske troškove korištenja. Za pogon elektromotora koristi se električna energija akumulirana u većoj bateriji od 82 kWh, koja se na punjaču od 175 kWh može napuniti u rasponu od 10 do 80% za samo 29 minuta. Mi smo je uglavnom punili na DC punjaču od 60 kW i za navedeni raspon trebalo nam je od sat vremena do 80 minuta zbog oscilirajuće snage punjača. Na kućnom punjaču od 11 kW za punjenje od 0 do 100% potrebno je računati na šest do osam sati, ponajviše zbog promjenjive snage napajanja. Dopunjavanje na javnom mjestu s naizmjeničnom strujom i istom maksimalnom snagom vremenski će trajati otprilike isto kao i kod kuće.

U standardnoj opremi dolazi kabl za punjenje Mode 3. Baterija se može puniti i sa 2,3 kW na kućnoj utičnici od 230 V i uz opcioni kabl Mode 2. Univerzalni punjač iV ponuđen je kao mobilno rješenje sa zamjenljivim konektorima, te kao takav pruža maksimalnu fleksibilnost i dostupan je kao opcioni dodatak. CEE adapter omogućava punjenje do 11 kW pomoću utičnice od 400 V, dok adapter Schuko omogućava punjenje na kućnim utičnicama. Sposobnost brzog punjenja čini novi kupe savršeno pogodnim za putovanja na velike udaljenosti. U tom slučaju veoma bitan je i podatak da on može povući prikolicu mase do 1.400 kg na uzbrdici od 8%.