Test – Dacia Duster 1.2 TCe 130 Extreme
Iskorak iz klase jeftinih SUV modela
Od njegove prve generacije do danas Dacia Duster bioje i ostao jedan od omiljenih kompaktnih SUV modela domaćih vozača. U međuvremenu je ostvario toliki napredak u pogledu dizajna, opreme i pogona da je to ispraćeno i osjetno većom cijenom. Njegove kvalitete isprobali smo u jedinoj 4x4 verziji s novim 1,2-litarskim turbobenzincem i bogatom Extreme opremom...
Za 14 godina koliko se Duster prodaje na tržištima širom svijeta kupcima je isporučeno više od 2,2 miliona njegovih jedinica. Karijeru je započeo 2010. godine kao robustan i jednostavan SUV automobil namijenjen off-road vožnji. Skromnost je uglavnom bila i ostala njegova vrlina i 2017. godine, kada je predstavljena druga generacija. Dizajnerski ušminkanija, bogatije opremljena i pogonski savremenija, zadržala je mnoge kvalitete prethodnika, u koje je spadala i ulazna cijena od 23.400 KM.
Ona je za sedam godina, prateći tehnološki razvoj te trendove poskupljenja i inflacije, dostigla startni nivo od 39.700 KM, što je velika razlika u odnosu na trenutak kada je započela karijeru. Treća generacija Dustera cjenovno je slično pozicionirana kao i njen prethodnik,s ulaznim modelom na nivou od 39.900 KM za model pogonjen trocilindarskim jednolitarskim benzincem koji je kombinovan s plinskom instalacijom.
Podsjećamo da je osim standardnog petovratnog izdanja od 2015. godine Duster kupcima u Latinskoj Americi ponuđen i kao 4,7 metara dugački pikap pod imenom Renault Oroch.
Među 40 međunarodnih priznanja koje je Duster dobio do danas, rumunskom proizvođaču najdraža je činjenica da je u 2022. godini bio najprodavaniji SUV model u segmentu koji se odnosi na prodaju fizičkim licima.
Osim kod njih, Duster danas veliku popularnost uživa i u privrednom segmentu, a kod nas ga koriste: policija, vatrogasci, gorske, spasilačke i komunalne službe, i mnogi ostali privredni kolektivi. Sve njih privukao je povoljan odnos uloženog i dobijenog, odličan 4x4 pogon i činjenica da se sve do sada mogao dobiti i s ekonomičnim 1.5 dCi agregatom, ali i kao automobil pogonjen benzinom i plinom.
Treća generacija Dustera promotor je dizajnerske renesanse, koju rumunski brend namjerava da realizuje u narednom periodu. Nju u slučaju testnog modela karakteriše dopadljiv dizajn, s izraženim off-road atributima, ali i specifičnim detaljima u koje prije svega treba uvrstiti savremena LED svjetla. Naime, prednji dio krase nova, tanja LED svjetla koja su međusobno spojena modernom panelnom maskom. Centralni dio branika je robustan i naglašen integrisanim svjetlima za maglu.
Off-road karakter je, osim plastičnim oblogama donjeg dijela vješanja,istaknut i klirensom od čak 21 centimetra, koji omogućava brojne prednosti kada je riječ o terenskoj vožnji. Zadnji dio karakterističan je po svjetlima neobičnog oblika s LED grafikom u konturama slova Y koje se, između ostalog, ocrtavaju i u glavnim svjetlima. Dimenzijski se novi model nije puno promijenio, tek pokoji milimetar dodan je dužini i širini, ali manje-više sve je ostalo isto.
Međutim, i pored toga on se čini ozbiljnijim i većim, za šta je u najvećoj mjeri zaslužna promjena stila. Dosadašnje nježne i zaobljene forme zamijenjene su robustnijim, ugaonim koje su najizraženije kada gledate automobil s boka. Od prethodnika je naslijeđen vertikalni plastični ukras na prednjim blatobranima, koji je osim za ispisivanje naziva modela iskorišten i za naglašavanje činjenice da je 20% plastičnih materijala sada izrađeno od reciklirane, nelakirane „Starkle” plastike. Snaga je naglašena masivnim imitacijama metalizovanih oplata prednjeg i zadnjeg branika.
Lijep detalj predstavlja i novi krovni spojler, a u riznici vizuelnih aduta svoj doprinos daju i aluminijumski naplaci, koji su kod testnog modela bili u dimenziji od 17inča s pneumaticima dimenzija 215/65. Ko želi, može uz doplatu da dobije i naočitije 18-inčne točkove. Krovni nosači standardno zauzimaju uzdužni položaj, ali moguće ih je postaviti i po širini vozila, za štaje potrebno izvrnuti četiri šarafa i okrenuti nosače, što je praktično rješenje koje omogućava kačenje krovnih kofera bez kupovine dodatnih poprečnih nosača.
Velike promjene zahvatile su i enterijer. Tvrda plastika koja se kod prethodnika pokazala jednostavnom za održavanje i otpornom na grebanje ostaje zaštitni znak rumunskog SUV modela. Međutim, ona je sada ukomponovana s novim digitalnim sadržajima s kojima Duster parira najboljim predstavnicima u klasi. U najbogatijem, testnom Extreme paketu opreme od četiri ponuđena (Essential, Expression, Journey i Extreme) crni dezen instrument-panela vizuelno je ublažen svijetlim umecima i detaljima koji imaju i specifičnu površinsku reljefnu strukturu.
Sve u svemu, to je stilski korak naprijed u odnosu na jednostavnarješenja na koja su kupci Dacije već uveliko navikli. Velike promjene zahvatile su samu arhitekturu enterijera, koja je zaslužna za puno bolje iskorištavanje kabinskog prostora. Pohvalu treba uputiti ergonomiji, velikom broju praktičnih odlagališta za sitnice i mnogobrojnim praktičnim dodacima poput kukica za kese ili držača čaša za putnike u drugom redu.
Duster se sada može pohvaliti i digitalnim instrumentima sa ekranom od sedam inča ili većim (10,1-inčnim)kao u testnom vozilu, te savremenim multimedijalnim sistemom kombinovanim s 10,1-inčnim ekranom visoke rezolucije. Multimedija se s pametnim uređajima povezuje preko Wi-Fi bežičnog sistema ili USB utičnice, a sistem serijski podržava aplikacije Android Auto i Apple Car Play. Grafika je čista, što se ne može reći za ekranski prikaz zadnje kamere, koji je rezolucijski među najskromnijim rješenjima u klasi i Dacia bi ovo rješenje trebalo da unaprijedi s prvim redizajnom.
Za kupce koji žele kabinu ispunjenu vrhunskim zvukom prvi put je ponuđen opcioni audio-sistem Arkamys, u čiji smo se uzoran kvalitet i sami uvjerili. Nova sjedišta su udobna, mada bismogumirani vještački materijal, koji se nalazi na njihovoj sredini u testnoj konfiguraciji,zbog izraženog znojenja tijela u toplim danima rado zamijenili običnim platnom.
Staklene površine, a posebno vjetrobran, manje su od očekivanja, a preglednost okoline smanjuju i široki krovni stubovi, pa je prava sreća što su bočni retrovizori pravilnog oblika i odlično pregledni. Zavisno od pogona, osnovna zapremina ima čak četiri različite konfiguracije, dok je za testni model deklarisano 358 litara, mada se na prvi pogled čini da je kapacitet zbog pravilnog oblika i veći.
Novi Duster kupcima je dostupan po ulaznoj cijeni od 39.900 KM, dok je za najbogatije opremljenu testnu verziju s Extreme paketom, novim trocilindarskim 1.2 benzincem, 4x4 pogonom i par dodatnih opcija potrebno izdvojiti 55.800 KM. Dacia uz navedeno daje i šestogodišnju garanciju koja je ekvivalentna pređenoj kilometraži od čak 200.000 kilometara, koja je jedna od najvećih u klasi kompaktnih SUV modela. Treća generacija Dustera napravila je osjetan iskorak u odnosu na prethodnika.
Ispod nje je najsavremenija modularna platforma koju između ostalog koristi i aktuelni Clio, pogonska tehnologija je najnovije generacije, a izostanak dizel-agregata u pogledu ekonomičnosti efikasno je nadoknađen plinom. U enterijeru su ponuđeni najsavremeniji sadržaji, ali je zadržana robustnost na koju kupci prethodnih Dacia gledaju kao na kvalitet više, jer je tvrda i izdržljiva plastika zahvalna za održavanje. Da li će sve navedeno biti dovoljno da se amortizuje rast cijene, pokazaće vrijeme, ali to je trend na koji nije imuna ni direktna konkurencija novijih generacija.
POGON
U pogonskoj paleti nema više 1.5 dCi motora. Kupcima se umjesto njega nude tri benzinske jedinice. Tehnološki vrh ponude predstavlja hibridni sklop, koji kombinuje 1,6-litarski atmosferski benzinac sa dva elektromotora ukupnog potencijala od 140 KS.Bazni ostaje jednolitarski trocilindarski agregat, koji za pogon koristi kombinaciju plina i benzina i raspolaže sa 100 KS. Iznad njega je novi 1,2-litarski trocilindarski agregat, koji raspolaže sa 130 KS i može da se kombinuje sa prednjim ili 4x4 pogonom,kojije i bio u testnom modelu. Riječ je o potpuno novommotoru koji je debitovao u Renault Australu i za čiju je ozbiljniju ocjenu po pitanju pouzdanosti potrebno određeno vrijeme eksploatacije u praksi.
Ono što smo uvidjeli tokom testa jeste da ima dovoljno snage za optimalan pogon Dustera kako na asfaltu tako i u off-roadu, gdje do izražaja dolazi odlično izbalansiran 4x4 pogon kombinovan sa šestostepenim ručnim mjenjačem i pet elektronski programiranih režima rada.
Prosječna potrošnja u testnim okolnostima kretala nam se od 5,3 litra,koliko je rumunski SUV trošio na otvorenoj cesti, do 7,5, koliko mu je potrebno u gradskim i off-road okolnostima. U praksi većina vozača može računati na to da će im prosjek biti u rasponu od šest do 6,5 litara,što je odličan rezultat za 1.390 kilograma težak automobil, koji može povući prikolicu s kočnicama do mase od 1,5 tona.