Škoda Rapid
Porsche za siromašne slavi 40 godina
Od avgusta 1984. do jula 1986. godine, proizvedeno je 11.179 primjeraka Rapida 120, a iste godine je predstavljen i Rapid 130...
Škoda Rapid, koja ove godine slavi četiri decenije od predstavljanja, ostaje jedan od najupečatljivijih automobila u dugoj istoriji brenda. Riječ je o coupe modelu baziranom na Škodinoj limuzini 130, koji je bio u ponudi između 1984. i 1990. godine.
Ovaj 4,2 metra dugačak automobil, iako nije imao visokoperformansne verzije poput svog prethodnika Škode 110R Coupe, nosio je motor postavljen nazad i sa 63 KS u najjačoj varijanti stekao je nadimak "Porsche za siromašne."
Priča o coupe modelima Škode zapravo je počela u oktobru 1981. godine, kada je na sajmu u Brnu predstavljena Škoda Garde, sportska verzija Škode 120 LS. Garde je imala četvorocilindarski agregat zapremine 1.174 kubika i snage 55 KS, uparen s četvorobrzinskim mjenjačem. Nakon što je proizvedeno skoro 7.000 primjeraka Gardea, 1984. godine je stigao nasljednik - Rapid.
Poput Gardea, Rapid se razlikovao od Škodinih limuzina zahvaljujući aerodinamičnijoj karoseriji, s kosim vjetrobranskim staklom i spuštenim krovom. Na tehničkom planu, novi model je dobio širi trag točkova i snažnije motore, iako je osnovna verzija - Rapid 120 - zadržala mehaničke komponente prethodnika.
Od avgusta 1984. do jula 1986. godine, proizvedeno je 11.179 primjeraka Rapida 120, a iste godine je predstavljen i Rapid 130, opremljen motorom od 1.289 kubika, preuzetim iz Škode 130 L. Ovaj model sa svojih 58 KS i petostepenim mjenjačem mogao je da dostigne brzinu od 153 km/h i ubrza do 100 km/h za 16,5 sekundi. Rapid 130 je postao najpopularniji model serije, sa proizvedenih 22.475 jedinica do jula 1988. godine.
Krajem 1987. pojavila se i najjača verzija - Rapid 136, sa unaprijeđenim agregatom zapremine 1,3 litra i aluminijumskom glavom. Snaga je porasla na 63 KS pri 5.000 obrtaja u minuti, dok je maksimalna brzina ostala 153 km/h, a ubrzanje do 100 km/h smanjeno na 15 sekundi. Ukupno 9.708 primjeraka ove verzije je proizvedeno do avgusta 1990. godine. Iako nije nudio visoke performanse, Rapid se izdvojio odličnim balansom u vožnji i dobro osmišljenim dizajnom.
U periodu kada su vozila s motorom naprijed postajala standard, Rapid je bio nostalgični podsjetnik na tradicionalniji pristup automobilizmu. U avgustu 1990. proizvodnja modela Rapid je zvanično prekinuta nakon što je ukupno proizvedeno 44.634 vozila. Danas su preostali primjerci veoma rijetki na putevima, ali izuzetno traženi među kolekcionarima i ljubiteljima oldtajmera širom Evrope.