Održavanje EGR ventil-a
Preventiva koja štedi novac
EGR je jedna od onih komponenti koje ne primjećujemo dok ne prestane da radi – a tada već zna biti kasno i skupo. Zato malo brige unaprijed može vam dugoročno uštedjeti i vrijeme i novac...
U posljednje vrijeme mehaničari sve češće popravljaju isti kvar – neispravan EGR ventil, jer mnogi vozači o njemu ne znaju gotovo ništa, a upravo on ima ključnu ulogu u smanjenju štetnih emisija i dugovječnosti motora.

Skraćenica EGR dolazi od engleskog izraza Exhaust Gas Recirculation, odnosno recirkulacija izduvnih gasova, a njegova funkcija je da dio izduvnih gasova ponovo uvede u usisnu granu motora. Time se snižava temperatura sagorijevanja, a samim tim i emisija azotnih oksida (NOx), koji su među najopasnijim zagađivačima u saobraćaju.

Sistem se sastoji od ventila koji se otvara i zatvara u skladu s podacima sa senzora, a sve kontroliše centralni računar vozila (ECU). EGR je postao obavezan u novijim automobilima još krajem devedesetih godina, a danas se ugrađuje i u benzince i dizelaše, slično kao i katalizator ili DPF filter koji je prvobitno bio rezervisan samo za dizelske motore.

EGR ventil se obično nalazi između usisnog i izduvnog kolektora, jer upravo tu recirkuliše izduvne gasove nazad u motor i iako njegova uloga nije direktno vezana za bezbjednost, kvar može ozbiljno ugroziti performanse vozila. Najčešći problem je zaprljanost čađom i naslagama ugljenika, što dovodi do lošeg sagorijevanja, povećane potrošnje, trzaja pri vožnji i smanjenja snage motora.

Vožnja po gradu, pri niskim brzinama i malim obrtajima, najčešće je uzrok začepljenja ovog ventila zbog toga stručnjaci savjetuju da s vremena na vrijeme "izvedete automobil na vazduh" – nekoliko kilometara vožnje na višim obrtajima na otvorenom putu može napraviti veliku razliku.

Zamjena EGR ventila nije jeftina – u prosjeku, ukupni trošak može iznositi oko 500 eura, zavisno od modela automobila i servisa. Ipak, ponekad se ventil može spasiti bez zamjene korištenjem ultrazvučnih uređaja i specijalnih tečnosti, mehaničari mogu očistiti ventil za oko 100 eura.
Preventiva je najbolji lijek. Povremena vožnja na višim obrtajima uz dobro zagrijan motor može pomoći u sprečavanju nakupljanja naslaga u EGR ventilu. Ovakav stil vožnje ne samo da čuva ventil, već pozitivno utiče i na rad cijelog motora i potrošnju goriva.