CNG ili struja
Ko je pravi nasljednik benzina i dizela?
Dok električni automobili osvajaju naslovnice i dobijaju podsticaje, komprimovani prirodni gas, CNG, tiho gradi reputaciju goriva koje funkcioniše. Drugim riječima, dok električna vozila nude revoluciju, CNG nudi evoluciju. Zato, otvaramo karte i analiziramo prednosti i nedostatke...
Prvo za šta se veže priča o električnim automobilima jeste ekologija. Istina je da električni automobili na papiru nude nultu emisiju izduvnih gasova, odnosno da su „bezgrešni”. No, stvarnost nije tako „čista”, a to zavisi od porijekla električne energije. Drugim riječima, ako se struja dobija iz nafte, uglja, pa čak i CNG-a, kao što je slučaj u mnogim zemljama Balkana, onda električni automobili nisu tako nevini.

Uz to, i proizvodnja baterija se već smatra ekološkom katastrofom. S druge strane, CNG sagorijeva čisto, sa 25% manje CO2 od dizela, ne emituje PM čestice i sadrži minimalan nivo NOx gasova, ne traži rijetke metale i nestabilne elemente za svoje postojanje.
Vrlo bitno pitanje jeste cijena eksploatacije. Ako vozite električni automobil i imate kuću sa garažom gdje punite električni automobil, onda ste u prednosti u odnosu na CNG. Međutim, ako se punjenje baterija vrši na stanicama gdje se plaća, onda CNG postaje favorit.

Cijena eksploatacije ne ogleda se samo u vrijednosti novca koji se troši na energent već i u vremenu punjenja, a tu CNG kupi još poena jer se baterija puni satima u prosjeku, a CNG u samo nekoliko minuta kao i dizel ili benzin.
Ako se sve ovo prenese na flotne kupce, računica oko gubitka jedinice vremena je jasna – CNG je apsolutni pobjednik. Da se napuni flota električnih automobila, potrebni su i vrijeme i infrastruktura, a kod flota vozila ne treba da stoje u mjestu. Uz to, CNG sistemom se mogu nadograditi i već postojeći automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem, bez obzira na to da li su putnička ili teretna vozila, a za takve radnje na raspolaganju je specijalizovani tim unutar Nestro grupacije u krugu Rafinerije nafte u Brodu.

Ovdje bi neko mogao potegnuti i pitanje infrastrukture. Istina je da svaka garaža sa priključkom na električnu mrežu može biti punjač, ali je istina i da u BiH nije adekvatno razvijena mreža javnih punionica sa brzim punjačima. CNG punionice se postepeno razvijaju, ponajviše zahvaljujući naporima Nestro grupacije, koja otvara nove benzinske stanice sa CNG terminalima, zbog čega CNG gorivo postaje sve pristupačnije. I cijene automobila su na strani prirodnog gasa.

CNG vozila su, u prosjeku, jeftinija za kupovinu i servis, bez skupih baterija, invertera i hladnih lanaca. Takođe, manji broj kvarova i poznata tehnologija motora znači jednostavniji pristup za lokalne servise. I, opet, dodajmo faktor zvani flotni kupci – i CNG pobjeđuje. Sve u svemu, električni automobili jesu budućnost, ali CNG je tu i sada: provjeren, čist, pristupačan i održiv u svakom smislu, pa u ovoj analizi ovom alternativnom energentu pripisujemo pobjedu.