Ulice San Franciska
Taksiji kao muve bez glave
Iako smo i do sada mogli vidjeti kako su samostalno upravljiva vozila kompanije Waymo zbunjena u nepredviđenim situacijama na ulicama San Franciska, ono što se desilo nakon nestanka struje u ovom gradu ponovo je pokrenulo raspravu o sigurnosti njihovog korištenja…
Samostalno upravljiva vozila su još prije nekoliko godina prestala biti samo futuristička ideja i posatala su svakodnevni učesnici u saobraćaju u nekim američkim gradovima. Jedan od njih bio je San Francisku u kojem se autonomnim prevozom putnika bavi taksi kompanije Waymo, koja je nastala kao projekat razvojnih timova Googleove autonomne grupe. Ova kompanije u Americi ima prijavljeno oko 2.000 autonomnih vozila, s tim da se njih 300 nalazi u San Francisku.

Podsjećamo da je Waymo 2022. godine dobio sva potrebna odobrenje za “komercijalni rad njegovih vozila bez vozača” i nakon višegodišnjeg testiranja i ispunjavanja niza regulatornih zahtjeva Kalifornijskog odjela za motorna vozila i javne službe. Ovaj pravni okvir omogućava samostalno upravljivim taksijima da prevoze putnike po gradu, uz stroga pravila i nadzor državnih agencija, koje zahtijevaju visok nivo sigurnosti i odgovornosti.

Uz već spomenute manje probleme u praksi kao što su ulasci u jednosmjerne ulice u kojima je u međuvremenu promijenjen režim saobraćaja, koji nije potvrđen u sistemima navigacije autonomnih vozila ili zbunjenosti desetak autonomnih vozila, koja je neko zlonamjeran pozvao da dođu na istu lokaciju, te upadanja u svjež beton i asfalt koje su putne službe postavile, a sistem navigacije vozila ih nije registrovao kao radove na putu Waymo je do sada uglavnom dobijao visoke ocjene za kvalitet njegovih usluga.

Čak štaviše autonomna vozila postala su nova turistička atrakcija San Franciska, koju su njihovi korisnici rado snimali i dijelili svoje objave sa gledaocima širom svijeta. Dakle uz neizbježne manje probleme ovaj vid prevoza putnika ispunio je očekivanja, a uspio je i ponuditi visok stepen sigurnosti, te steći povjerenje korisnika, ali i ostalih vozača.

I taman kada su mnogi od njih pomislili da je autonomija uspješno preboljela sve dječije bolesti i dokazala njenu efikasnost 20. decembra desio se jedan veoma uznemirujući događaj. Naime, zbog požara u trafostanici kompanije Pacific Gas & Electric. Veliki dio San Franciska sa čak 130.000 domaćinstava ostao je bez struje. To se odrazilo na sve segmente funkcionisanja višemilionskog grada, a među njima i na saobraćajnu infrastrukturu i semafore, koji su prestali s radom na mnogim raskrsnicama.

I dok su vozači klasičnih vozila automatski prešli na režim vožnje regulisan saobraćajnim znakovima autonomna vozila su doživjela svojevrsni navigacioni “šok”. Naime, umjesto da “pametno” reaguje na nestanak semafora veliki broj Waymo vozila jednostavno je stao i ostao nepomičan, često usred raskrsnica i saobraćanih traka. Neka od njih ostala su dugo nepomična dok su ostali učesnici u saobraćaju pokušavali da se probiju pored njih ili ih zaobiđu. Vozila su prakticno ušla u „sigurnosni režim rada“ koji ih je spriječio da nastave kretanje bez jasnih signala, iako su okolne procjene pokazivale da bi mogli bezbijedno da se uključe u saobraćaj.

Ovaj prizor mnogi su opisali kao bizaran i zastrašujući, jer su samostalno upravljivi taksiji, kao simbol tehnološkog napretka i visokog stepena vještačke inteligencije u sekundu ostali bez navođenja, stali su i blokirali saobraćaj iako za to nije bilo realne potrebe. U Waymo-u su tu situaciju objasnili sigurnosnim protokolima, koji od vozila nalažu da se u situacijama navigacione zbunjenosti kakva je nastala nakon nestanka struje jednostavno zaustave.

S obzirom da struje nije bilo duže vremena oavj sigurnosni protokol od korisnika usluga i drugih vozača shvaćen je kao nedostatak autonomnih vozila. Zaustavljanje vozila i nemogućnost izlaska putnika iz istih izazvali su paniku kod mnogih, a iako su ih korisnici kontaktirali operateri Waymo-a nisu mogli odmah da ih odblokiraju, jer su sa nestankom struje prekinuti i njihovi komunikacioni lanci. Sve navedeno omogućilo je kritičarima autonomnih sistema da na iste svale “drvlje i kamenje” i da još jednom pokrenu raspravu o njihovoj sigurnosti u uslovima kakvi su 20. decembra bili u San Francisku koji je saobraćajno paralisan sa nestankom struje.
Tehnologija je po njima još jednom pokazala da još uvijek ne može samostalno da funkcioniše u nepredvidivim situacijama bez asistencije čovjeka, kojem sada ostaje da osmisli kako će “naučiti” autonomna vozila da prepoznaju nestanak struje i da se nakon toga ponašaju kao on i voze orijentišući se pomoću klasičnih saobraćajnih znakova.