Skrivena blaga

Tajne Renaultovih gluvih komora

U brojnim gluvim komorama i laboratorijama za analizu, raštrkanim po prostranom Tehničkom centru Aubevoye, svake godine se sprovede više od hiljadu testiranja...
24 Maj 2022

Tajne Renaultovih gluvih komora

Renault Grupa raspolaže brojnim testnim i inženjerskim centrima u Francuskoj i svijetu. Jedan takav centar, smješten u Aubevoyeu, je dom skrivenom blagu: gluvim komorama. U tim tajanstvenim komorama, izolovanim od zvučnih i elektromagnetnih talasa, opsežno se testiraju prototipi novih vozila. Tu se u najvećoj tajnosti ispituju zvukovi i sa njima povezane funkcije koje će se ugrađivati u buduće modele. Stephane, vođa Odjeljenja za akustiku i vibracije u Renault Grupi, je dopustio javnosti da zaviri kroz zvučno izolovana vrata tog hrama tišine. Dok Stephane ujutro prolazi seoskim putevima Normandije, tišinu prirode koja se budi iz noćnog sna prekida tek zvuk njegovog automobila i cvrkut poneke ptice. Jutarnji spokoj ubrzo zamenjuje metež Tehničkog centra Aubevoye, Renaultove testne i inženjerske lokacije smještene 100 km sjeverozapadno od Pariza. Iza veličanstvenog glavnog ulaza krije se više od 600 hektara zaštićene površine na kojoj je smješteno gotovo 60 km testnih staza, 44 ispitne linije, dva vazdušna tunela, 18 komora za ubrzanje procesa korozije i mnogo toga drugog. Daleko od očiju javnosti u šumama okruga Eure, buduća vozila Renault Grupe se testiraju u najrazličitijim situacijama. Dok ulazi u centar, Stephane prolazi kroz nekoliko kontrolnih tačaka i sigurnosnih ulaza koje budno kontrolišu čuvari. Inženjeri, tehničari, piloti, stručnjaci svih vrsta. Ovaj napredni centar zapošljava približno 1000 ljudi. „Trenutno radimo na novom zvučnom iskustvu koje bi trebalo da obogati doživljaj zvuka, da mu osigura nenadmašan kvalitet i da podstakne niz inovativnih usluga,” kazao je Stephane, vođa Odjeljenja za akustiku i vibracije u Renault Grupi

 

 

 


Zidovi i plafon prve komore su prekriveni pjenastim oblogama u obliku izbočenih vodoravnih i vertikalnih prizmi čija je funkcija da rasprši, a ne reflektuje zvučne talase. Na taj način ne dolazi do jeke u komori, odnosno ona postaje gluva. „S obzirom da pod nije zvučno izolovan, preciznije bi bilo zvati je polugluvom komorom”, dodaje Stephane. Postavljen u središte komore i okružen stotinama visokokvalitetnih mikrofona, novi Megane E-TECH Electric privlači pažnju ispitivača. „Mjerimo nivo zvučne izolacije automobila u odnosu na buku motora i guma ili bilo kog drugog bliskog izvora buke”, objašnjava Stephane. „Ovdje radimo na zvučnoj izolaciji i svemu što oblikuje zvučni doživljaj vozila. Podešavamo zvuk vrata, zvučnih upozorenja i alarma, audiosistema i drugog.” Stručnjaci za akustiku stvaraju i procjenjuju cjelokupnu zvučnu arhitekturu vozila sačinjenu od unutrašnjih i spoljašnjih zvukova. Renault ZOE, električno vozilo koje je pre deset godina pokrenulo pravu revoluciju, otvorio je brojna nova pitanja vezana za zvuk. Renault upotrebljava gluve komore kako bi razvio zvučna upozorenja za pješake, odnosno kako bi pješaci mogli da ga čuju kada im se približava malom brzinom. „Vozilo iz kojeg se čuje Travijata ili Wagner zvuči zabavno, ali ono otvara čitav niz pitanja o zvučnom zagađenju”, šaljivo dodaje Stephane. Novi Megane E-TECH Electric i dalje će emitovati odabrane zvukove kako bi upozorio pješake. 

 


Iako je oko vozila manje zvučnih talasa, isto se ne može reći za elektromagnetne talase. Od početka vijeka broj električnih uređaja u vozilu se učetvorostručio. Renault Megane E-Tech Electric, na primjer, dolazi sa nizom novih povezanih funkcija i sistema za pomoć u vožnji. Dodatne funkcije povezivosti nose sa sobom i veći broj talasa u vozilu i izvan njega. Zbog toga je bitno osigurati da frekvencije ne ometaju jedna drugu ne bi li se izbjegli bilo kakvi kvarovi opreme u vozilu ili sigurnosni problemi izvan vozila, odnosno kako bi se Renaultovim kupcima garantovala sigurna i pouzdana vozila. Na ovom mjestu su i novi model marke Renault i sva njegova oprema bili podvrgnuti brojnim testiranjima – i to dvaput, kako nalažu propisi. Reakcije i ponašanja vozila u stvarnom vremenu se kontrolišu u kontrolnoj sobi, a zatim i raščlanjuju i analiziraju uz pomoć naprednih komjutera. Ništa nije prepušteno slučaju kada je riječ o efikasnosti i pouzdanosti povezanih automobilskih sistema. Dugi niz mjeseci prije nego što uopšte budu predstavljeni (pa čak i imenovani!), Renaultovi modeli provode dane u komorama senzorne deprivacije, okruženi nevidljivim frekvencijama. To samo dokazuje koliko su gluve komore, te malo kome znane riznice u kojima se eksperimentiše tehnologijom talasa, presudne za razvoj automobila.

IZDVOJENI TEST


Test – Škoda Kamiq 1.5 TSI

Vrhunska dinamika i prebogata oprema

Najmanji Škodin model s off-road predznakom nedavno je redizajniran, te stilski i tehnološki o...