BMW X5 ActiveHybrid

Snažan, efikasan i štedljiv

U posljednje vrijeme SUV automobili „kradu“ sve više potencijalnih kupaca više srednje klase. Razlog je osjećaj moći koji ovi ''terenci'' daju svojim vlasnicima, kao i mogućnost lakšeg savladavanja „prepereka“ u gradu. Ipak, ono što najviše smeta potencijalnom kupcu jednog SUV vozila jeste relativno skupo održavanje i velika potrošnja goriva. Da bi svoje SUV automobile približio širem krugu kupaca, BMW je ove godine na salonu u Ženevi predstavio . .
08 Maj 2008

Snažan, efikasan i štedljiv

BMW X5 ActiveHybrid, odnosno štedljivu verziju svog megapopularnog SUV-a X5 u vidu EfficientDynamics Concepta, s ciljem spajanja visokih performansi i niske potrošnje goriva. Osnova koncepta jeste BMW X5 sa kombinacijom dizel i električnog pogona, a sve zajedno “upareno“ je sa novim osmostepenim automatskim mjenjačem i najnovijim dostignućima na polju aerodinamike. Na ovaj način BMW pokušava odstraniti najveću prepreku ovoj vrsti automobila, a to je velika potrošnja. Za prolaznu tačku inženjeri BMW-a odlučili su uzeti svoj možda i ponajbolji „proizvod“ . . . Dizel motor od 1995 ccm, sa 4 cilindra, twin turbo nadpunjenjem, koji koristi treću generaciju common-rail ubrizgavanja sa piezo brizgaljkama, koje ostvaruju pritisak ubrizgavanja od 2000 bara. Ovakva „konfiguracija“ daje 204 KS i 400 Nm obrtnog momenta između 2000 i 2250 o/min, a na motor serijski je spojen izmjenični elektromotor snage 15 kW (20,4 KS), koji je ugrađen u sklopu novog ZF-ovog osmostepenog automatskog mjenjača. Izmjenični elektromotor (koji je efikasniji od istosmjernog) napaja se iz paketa litijum-jonskih baterija koje daju ukupni napon od 120 V, pomoću pretvarača i radi paralelno sa već uobičajenom 12 V-oltnom mrežom, a ukupna snaga koju daje ovaj hibridni pogon jeste oko 225 KS.

 

 

 

 

 

Elektromotor koristi se samo kod ubrzavanja automobila, kao pomoć dizel motoru. On daje 210 Nm obrtnog momenta, tako da prilikom pokretanja i ubrzanja automobil postaje znatno dinamičniji i troši manje goriva. Kočioni sistem izveden je tako da se prilikom kočenja dio kinetičke energije pretvara u struju koja dopunjava akumulator. Takođe, na krovu automobila nalaze se solarne ćelije koje zauzimaju 1 m² površine. Energija dobijena iz njih dopunjava akumulator, a solarne ćelije služe i kao dodatni izvor energije za električne sisteme, koji su nezavisni od motora. Ćelije generišu 1 kW/h za potrošače unutar i izvan automobila. Na primjer, kod prvog pokretanja automobila (hladan start) energijom iz solarnih ćelija predgrijava se motor, a samim tim smanjuje potrošnja goriva i habanje pokretnih dijelova motora. Osim toga ovom energijom, kada automobil stoji, koristi se sistem za ventilaciju i klimatizaciju, pumpa rashladnog sistema motora, audio-uređaj, punjač za mobilni telefon... Na taj način eliminiše se potrošnje goriva i postiže nulta emisija CO2.

 

 

Zajednički projekt BMW-a i ZF Getriebe GmbH „iznjedrio“ je novi 8-stepeni automatski mjenjač. Ovaj mjenjač znatno je napredniji od dosadašnjih 6-stepenih automatskih transmisija i uskoro bi se trebao naći u serijskoj produkciji kod BMW-ovih automobila. Posebno treba istaći da novi 8-stepeni automatski mjenjač omogućava mnogo bržu i efikasniju promjenu stepena prenosa. Isto tako, veliki broj stepeni prenosa omogućava da automobil uvijek bude u “pravom“, zavisno od stila vožnje i uslova na putu. Sve ovo vodi ka daljem smanjenju potrošnje goriva i emisije štetnih izduvnih gasova. Još jedna tehnička novotarija našla se na ovom konceptu, a sve u cilju smanjenja potrošnje goriva. Riječ je o novim 19-inčnim aerodinamičnim naplatcima, koji su izvedeni u obliku propelera. Pored toga što omogućavaju bolje hlađenje diskova, pri brzinama od 160 km/h štede do 1 kW snage potrebne za kretanje automobila. Kao krajnji rezultat imamo automobil težak 2,2 tone, sa 4x4 pogonom, automatskim mjenjačem i hibridnim agregatom, koji isporučuje 225 KS. To i ne bi bilo toliko značajno da prosječna potrošnja ne iznosi, za ovu klasu, zaista malih 6,5 l/100 km, ubrzanje 0-100 km/h iznosi 8,9 sekundi, a emisija CO2 svega 172 g/km, što ga čini trenutnim liderom u klasi. Nažalost, kao što mu i samo ime kaže, ovo je za sada samo koncept, ali koncept koji prije svega trasira put kojim će se razvijati BMW-ovi automobili. Međutim, ako se sagledaju sve prednosti ovog BMW-ovog koncepta, ne sumnjamo da će se u skorijoj budućnosti bar nešto od gore navedenog naći u serijskoj proizvodnji.

IZDVOJENI TEST


Test – Škoda Kamiq 1.5 TSI

Vrhunska dinamika i prebogata oprema

Najmanji Škodin model s off-road predznakom nedavno je redizajniran, te stilski i tehnološki o...