Test – Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG Style R-Line
Sadašnjost i budućnost gradske klase
Polova platforma i pogonska tehnologija spakovani su u atraktivnu crossover karoseriju, koja je po svemu praktičnija od svog uzora. U kombinaciji sa trocilindarskim benzincem i DSG automatikom nudi se pristojna dinamika vožnje, dok Style oprema i brojni dodaci čine tvrdu plastiku enterijera manje primjetnom...
Najmanji dolaze na kraju! Ovo bi u najkraćem mogla da glasi definicija razvojnog puta Volkswagenove „off-road” game koju danas čine najveći i najraskošniji Touareg, zatim kompaktni Tiguan i T-Roc, te najmanji T-Cross, kojeg smo testirali u veoma zanimljivom i bogato opremljenom izdanju sa Style opremom i brojnim doplatama. Sa 4,11 metara T-Cross je 57 mm duži od Pola na čijoj platformi je i razvijen, ali i 120 mm kraći od većeg T-Roca, što znači da je više nego jasno pozicioniran unutar Volkswagena.
Kada je riječ o vanjskom dizajnu, on je u potpunosti u skladu sa aktuelnim Volkswagenovim estetskim standardima, sa par novih i originalnih detalja. U osnovi je klasična kutijasta forma, koja je na krajevima blago zaobljena. Oblikom maske i položajem LED svjetala unutar nje T-Cross neodoljivo podsjeća na raskošnog Touarega, što bi svakako trebalo da bude adut više u privlačenju kupaca. Vizuelni doživljaj u slučaju testnog modela značajno je podignut sa opcionim R-Line paketom, koji između ostalog uključuje sportski profilisane branike i oplate vrata u boji karoserije. Uz navedeno se odlično nadopunjuju i opcioni 18-inčni alu naplaci, koji predstavljaju nadogradnju na 17-inčne točkove, koji su serijski u testnom Style paketu. Najviše dizajnerske originalnosti nudi zadnji dio sa interesantnim LED svjetlima, koja su po sredini petih vrata spojena sa reflektujućom trakom, što je novi detalj koji do sada nismo imali priliku vidjeti na aktuelnim Volkswagenovim modelima. Mada u skromnije opremljenim verzijama ima manje estetskih dodataka, na prvi pogled se čini da se T-Cross jakim i upečatljivim karoserijskim bojama poput opcione metalik zelene želi prije svih dopasti mlađim kupcima.
Sličan utisak stiče se i u enterijeru, koji je u testnom modelu bio digitalizovan sa najsavremenijim virtuelnim instrumentima i velikim na dodir osjetljivim 8-inčnim ekranom multimedije, što podiže doživljaj u vožnji na visok nivo. Poput većine Volkswagena, i T-Cross je organizovan veoma intuitivno, pa već nakon samo nekoliko sati stičete potpunu orijentaciju o položaju najbitnijih komandi. Klasični klima uređaj je ogledalo jednostavnosti, kako u pogledu izgleda, tako i u pogledu upravljanja. Multifunkcionalni upravljač sa 19 daljinskih komandi isti je kao kod Golfa i Passata. Koža sa kojom je obložen visokog je kvaliteta, a sam obruč veoma je ugodan na dodir i vozaču pruža isti doživljaj kao u većim i skupljim Volkswagenima. Da se ipak nalazite u vozilu niže klase sugeriše vam uglavnom tvrda plastika. Mada direktno ne utiče na komfor vožnje, uzorno je završno obrađena i čvrsto ugrađena, no ipak nije na nivou one iz Pola, koja je u gornjim dijelovima instrument panela gumirana. U testnom modelu njena jednoličnost razbijena je stilizovanim umetkom, odnosno sa nekoliko lakiranih ukrasnih detalja i veoma udobnim polukožnim sjedištima.
Kvalitetnu kožu koju Volkswagen u svoje automobile ugrađuje dugi niz godina osim na upravljaču i sjedištima nalazimo i na ručici mjenjača, odnosno klasičnoj polugi ručne kočnice. Da ide u korak sa tehnološkim napretkom njemački proizvođač potvrđuje i sa dva para USB utičnica, naprijed i nazad, za punjenje pametnih uređaja. Naprijed je i jedna 12V utičnica. Preglednost je odlična u svim smjerovima. Položaj za upravljačem ugodno je povišen i mnogima će se sigurno više dopasti ako ga uporedimo sa istim u Polu. Shodno dimenzijama, u kabini prostora ima sasvim dovoljno za četiri odrasle osobe, mada s putnicima na zadnjoj klupi, vozač i suvozač ipak treba da budu obzirniji pri pomjeranju sjedišta unazad. To je veoma slično onome što nudi sestrinska Seat Arona, dok je Škoda Kamiq najraskošniji crossover razvijen na Volkswagenovoj MQB A0 platformi. Kvalitet više nudi i funkcionalan prtljažnik čija osnovna zapremina iznosi 385 litara. Zahvaljujući kliznoj zadnjoj klupi njegov kapacitet se nauštrb kabinskog komfora može povećati do 455 litara, dok se do najveće zapremine od 1.281 litra dolazi obaranjem naslona zadnje klupe. Interesantan detalj je i serijski prema naprijed potpuno preklopivo suvozačevo sjedište, koje olakšava transport dugačkih predmeta.
Za bogato opremljenu kombinaciju poput testne, koja demonstrira krajnje domete T-Crossa kada je riječ o sadržaju komforne i sigurnosne opreme, treba izdvojiti 48.756 KM, što je očekivan iznos s obzirom na kompletan paket, ali i težak balast za najmanji SUV, jer ga gura duboko u teritoriju broj većeg T-Roca. Zbog toga je realnije očekivati da fokus domaćih kupaca bude usmjeren na modele s početka i iz sredine prodaje, čija cijena startuje od 32.496 KM pa naviše.
POGON
S obzirom na to da je zasnovan na platformi Pola, T-Cross je zamišljen kao automobil sa isključivo prednjim pogonom. Za pokretanje testnog modela bio je zadužen savremeni trocilindarski 1.0 TSI, koji raspolaže sa 115 KS i kombinovan je sa sedmostepenim DSG mjenjačem. Riječ je o veoma savremenom pogonu, koji po potrebi može da bude ekonomičan sa prosječnom potrošnjom na nivou od četiri-pet litara, ali i uzorno dinamičan kada se u Volkswagenovom Driving Mode Selection sistemu elektronskog podešavanja pogona izabere opcija Sport. Ubrzanje od 0 do 100 km/h za 10,2 sekunda u praksi se doživljava i dinamičnijim, dok je najveća brzina od 193 km/h iznenađujuća s obzirom na koncept i masu automobila. Prosječna potrošnja na testu kretala se u okviru od 6,5 do 8 litara koliko nam je T-Cross trošio na otvorenom, odnosno u gradskom režimu vožnje. Kada je riječ o dinamici, treba pohvaliti odlično podešeno vješanje, koje je u kombinaciji sa 18-inčnim alu naplacima i gumama dimenzija
SIGURNOST
Visoka cijena testnog modela u najvećoj mjeri nalazi opravdanje u sigurnosnim tehnologijama i najsavremenijim asistentima, koji su preuzeti od visokorangiranih Volkswagenovih modela. Do juče je zaista bilo nezamislivo u automobilu gradskog formata, što T-Cross jeste s obzirom na to da je razvijen na platformi Pola, imati tako napredan sistem najsavremenijih asistenata. Za svaku pohvalu je činjenica da T-Cross serijski dolazi sa sistemom samostalnog kočenja u slučaju opasnosti - „Front Assist“, koji je povrh svega veoma efikasan u praksi. U serijskoj opremi je i „Blind Sport Monitor“, odnosno sistem nadzora okoline vozila sa naglaskom na njegov položaj u saobraćajnoj traci i na vozila koja ga okružuju tokom vožnje. Ovaj sistem veoma efikasno detektuje vozila u mrtvom uglu, ali i prepoznaje situacije u kojima T-Cross gubi sigurnu putanju i ima tendenciju ka gaženju linije razgraničenja između traka. Kada ocijeni da bi neka kretnja mogla da izazove kontakt, pa i sudar s ostalim vozilima, sistem ima mogućnost automatske korekcije putanje samostalnim okretanjem upravljača, a zatim i aktiviranjem kočnica i usporavanjem vozila. T-Cross serijski ima i sistem nadzora zadnjeg dijela sa mogućnošću detektovanja naleta sazada. Kada se navedenom pridodaju i u svim uslovima za vožnju bolje uočljiva LED svjetla, zatim opcioni Park Assist sistem koji omogućava poluautomatsko parkiranje, te širokougaona zadnja parking kamera sa prikazom slike na ekranu multimedije, nije ni čudo što se za upravljačem T-Crossa poput testnog lako stiče utisak izuzetne sigurnosti i opuštenosti.