Test – Mercedes V-Klasa 300d Avantgarde 4Matic
S-Klasa u formatu preudobnog kombija
Sa najnovijom V-Klasom Mercedes je preuzeo sve najbolje od njenih luksuznih limuzina i ponudio to u formatu nevjerovatno praktičnog i udobnog kombija, koji je sa novim AMG Line dobio i posebnu, sportsku notu koja ga čini vizuelno jedinstvenim vozilom na tržištu...
Od 2014. godine do danas Mercedes je proizveo i prodao više od 215.000 jedinica aktuelne V-Klase, što je zaista veliki uspjeh s obzirom na luksuzni karakter i za kombi standarde poprilično visoku cijenu ovog vozila. Kupci V-Klase uglavnom su porodično-poslovni ljudi kojima je potrebno prostrano i udobno vozilo, a koji se ni po koju cijenu ne žele odreći luksuza i prestiža na koji asocira Mercedesov znak. Druga grupa kupaca ovog kombija dolazi iz privredne sfere i to su uglavnom transportne kompanije, taksi preduzeća, elitni hoteli i ostali poslovni subjekti, koji sa vozilima poput V-Klase žele istaći svoj premijum status, ali i impresionirati klijente. Sa redizajniranom V-Klasom koja je predstavljena početkom prošle godine Mercedes je blago osvježio vanjski izgled, uveo novi sportski AMG Line paket opreme, te ponudio novi ekonomičniji i ekološki prihvatljiviji OM 451 četverocilindarski motor. Testni model predstavio nam se u srednjem karoserijskom izdanju sa dužinom od 5.140 mm, najbogatijim Avantgarde paketom opreme, sivom bojom i opcionim AMG stilskim detaljima u koje spadaju sportski prednji branik, prošireni pragovi, krovni spojler i sedmokraki 19-inčni alu naplaci. Za izuzetno upečatljiv vizuelni nastup zaslužna su i najsavremenija LED svjetla iz Mercedesovog Intelligent Light paketa koja noć pretvaraju u dan, a po danu ispisuju jedinstvene LED potpise sa obje strane vozila. Kamionski velika Mercedesova zvijezda s ponosom se šepuri na dijamantskoj maski hladnjaka i dodatno joj podiže vrijednost, a veoma skladnim čine se i zatamnjena stakla, koja imaju i veoma bitnu toplinsku funkciju, jer smanjuju neželjeno zagrijavanje kabine tokom ljetnjih mjeseci. Na petim vratima je spojler koji osim estetske ima i praktičnu funkciju, odnosno smanjuje turbulenciju vazduha oko zadnjeg stakla i tako ga dugo održava čistim, posebno na visokim brzinama. Kao kompletan vizuelni paket bogato opremljena V-Klasa sa sportskim AMG Line predznakom izgleda veoma privlačno i atraktivno, te bi kao takva lako mogla „preoteti“ i pokojeg obožavaoca elitnih Mercedesovih SUV modela.
U kabinu V-Klase se ulazi sa posebnim stilom, koji podrazumijeva da će se vozač i suvozač pri otvaranju vrata morati uhvatiti za klasične ručke, dok se pred putnicima u drugom i trećem redu dva para bočnih vrata otvaraju sama, električnim putem nakon pritiska daljinske komande na ključu. Električno pokretana su i peta vrata koja omogućavaju pristup prtljažniku, koji je u testnoj kombinaciji sa 2+2+3 sjedišta imao minimalnu zapreminu od 1.030 litara. Prtljažniku je moguće pristupiti i bez otvaranja petih vrata, zahvaljujući nezavisno pokretnom staklu na njima. Ponuda prostora u kabini je raskošna, kakva je uostalom i preglednost. Perfektan pregled bočnih strana omogućavaju veliki i pregledni retrovizori, dok su „mrtvi uglovi“ pokriveni i sa četiri širokougaone kamere, koje snimaju okolinu vozila pod uglom od 360 stepeni. Kružni ventilacioni otvori sa redizajnom su umjesto lamelarnih dobili usmjerivače vazduha u obliku turbine, koje smo već imali priliku da vidimo u Mercedesovim najsavremenijim automobilima. U dobro poznate elemente enterijera spadaju i multifunkcionalni trokraki upravljač, te stilizovane komande za upravljanje multimedijom (10,25-inčni ekran), koje se nalaze na sredini centralnog grebena. Veoma lijep detalj predstavlja i ukrasni drveni umetak, koji se proteže čitavom širinom instrument panela i podiže ukupni premijum utisak na najviši nivo. Instrument tabla dobila je od redizajna nove pokazivače, dok su električno pokretana i veoma udobna prednja sjedišta u V-Klasi postala još udobnija. Po želji kupca između drugog i trećeg reda sjedišta moguće je dobiti novi, praktični sklopivi stolić. Iza središnjeg naslona za ruke su dva okrugla utora za čaše i manje flašice koji opet po želji kupca mogu biti opremljeni sa praktičnim sistemom grijanja i hlađenja. Testni model u trećem redu je imao tri sjedišta kojima se moglo pristupiti sa obje strane vozila. Mada prva dva reda nude kraljevski komfor, ni u trećem redu se ne osjeća klaustofobija, jer je V-Klasa bez retrovizora široka 1.982 mm. Za svjež i optimalno zagrijan vazduh zadužen je poluautomatski klima uređaj Tempomatic sa odvojenim komandama za zadnji dio vozila. Ventilacionih otvora, USB i 12V utičnica ima po čitavoj kabini. Zvučna izolacija za jedan petmetarski kombi je odlična, a udobnost za jedan Mercedes tradicionalno vrhunska.
Za vrhunski luksuzni paket kakav nam je ponudio Mercedesov premijum kombi u izdanju poput testnog potrebno je izdvojiti 69.000 eura. Mnogima će se to u startu možda učiniti kao puno, ali treba naglasiti da u V-Klasi vozač i sedam putnika uživaju u iznatprosječnom komforu i premijum ambijentu kakav u ovoj klasi ne nudi niko drugi. V-Klasa je bez ikakve sumnje najudobniji i najluksuzniji evropski kombi model današnjice, koji ako to zatreba lako može postati i praktičan transporter, što je kvalitet sa kojim se danas jednostavno ne može pohvaliti niko od njenih potencijalnih konkurenata, jer nema premijum imidž Mercedesa.
Enterijer
Mada je svoje osnovne modele poput A i B klase Mercedes u potpunosti digitalizovao, V-Klasu je taj trend sa nedavnim redizajnom zaobišao. Ispred vozača su i dalje ostali tradicionalni i veoma pregledni analogni instrumenti sa TFT info ekranom u sredini. I za multimediju sa 10,25-inčnim na dodir osjetljivim ekranom bi se moglo reći da je tradicionalna, jer ni u jednoj opciji ne donosi Mercedesov MBUX sistem sa veoma naprednom glasovnom podrškom. Sa dva kožna sjedišta naprijed vozač i suvozač osjećaju se kraljevski, a slično je i sa putnicima u drugom redu. U V-Klasi poput testne maksimalno je moguće dobiti osam sjedećih mjesta.
POGON
Oznaka 300d u slučaju testnog modela značila je da smo na raspolaganju imali najjaču verziju novog dvolitarskog dizel motora, koji je raspolagao sa 239 KS i 530 Nm. Za prenos snage na podlogu zadužen je bio 4Matic pogon na sve točkove, koji je uparen sa devetostepenim G-tronic automatskim mjenjačem. Raskošan potencijal ove veoma moćne pogonske kombinacije najlakše je spoznati odlučnijim pritiskom na papučicu gasa, kada 2,2 tone težak kombi od 0 do 100 km/h stiže za 8,5 sekundi. Najveća brzina je deklarisana na 214 km/h, što je takođe impresivan rezultat za vozilo poput V-klase. Od proizvođača obećanih 6,6 litara nismo postigli, a tokom testa najčešće smo se kretali u rasponu od oko 9 do 11 litara, što je opet s obzirom na koncept V-Klase očekivano. Za razliku od Mercedesovih limuzina gdje vozač može aktivno podešavati veliki broj dinamičkih parametara, kod V-Klase nadzorna elektronika Dynamic Select sistema omogućava dodatni uticaj na rad motora i mjenjača, kroz tri režima rada: Comfort, Sport i Manual. Nekako najprimjerenijim za ovaj format vozila učinio nam se Comfort režim rada u kojem V-Klasa ulazi u veoma harmoničan pogonski ritam, koji vam brzo daje do znanja da bi sa vozilom njenog formata put oko svijeta mogao biti vrhunsko vozačko zadovoljstvo. Uprkos činjenici da najveća masa može da dostigne čak 3,2 tone, odnosno da je tokom našeg testa najčešće bila u okvirima od dvije i dvije i po tone, V-Klasa nijednog trenutka nam nije djelovala tromo i nesigurno. Odlični 4x4 pogon sa 19-inčnim točkovima u većini svakodnevnih situacija drži Mercedesov kombi čvrsto zalijepljenim za podlogu, a kada se pretjera nadzorna elektronika reaguje veoma revnosno, što je i neophodno kako bi se masivno vozilo ovog formata zadržalo stabilnim. Sve navedeno uz veoma lagan servo upravljač i mekane nožne komande pobuđuje svojevrsni relaksirajući osjećaj, koji je tako dobro poznat svim Mercedesovim vozačima i koji im omogućava jedinstven užitak u vožnji modela sa trokrakom zvijezdom.