Test – Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4Drive DSG
Rijetka zvijerka u eri elektrifikacije
Prva Cupra koju smo testirali ujedno je i prvi samostalni razvijeni model ovog brenda. Uz odličan i originalan vanjski dizajn, trendovski kupe SUV karoserijski koncept, tu je i vrhunski pogonski sklop kojeg čini spoj 2.0 TSI motora, DSG automatika i 4x4 pogon…
Kada je Seat 1996. godine sa redizajnom druge generacije Ibize predstavio sportsku Cupru, koja je iz 2.0-litarskog benzinca izvukla tada velikih 150 KS, niko nije ni slutio da će 24 godine poslije Cupra postati Seatov podbrend koji će imati svoje samostalne modele. Njena prekomanda u poseban brend napravljena je sa jasnim ciljem, da se kupcima ponudi nešto slično, a suštinski opet drugačije. Pod sličnim se podrazumijeva da podbrendovi sa matičnim proizvođačem, u ovom slučaju Seatom, dijele tehnološka i pogonska rješenja, kako bi njihova proizvodnja bila što povoljnija, dok je njima ostavljena mogućnost da slobodno vladaju dizajnom, enterijerom i dinamikom.
Nakon što je zbog slabe potražnje odustao od Ibize i sve karte bacio na Leona Cupru, Seat je početkom 2018. godine napravio iznenađujući zaokret i predstavio Cupru Atecu. Bio je to prvi automobil proizveden pod Seatovom kontrolom, koji nije nosio njegov znak. Cupra je tada dobila novi logotip, velike natpise na usisniku vazduha i petim vratima, novu dozu sportskog luksuza i jedinstvenosti, i povrh svega Leonov 2.0 TSI motor sa 300 KS. No, za slabije poznavaoce automobila to je ipak bila samo još jedna „tjunirana“ Ateca. Da bi napravio kakav-takav odmak od svog aktuelnog programa i pokušao to više naplatiti, Seat je morao da razvije potpuno novi automobil. I uspio je u tome. Prva 100% Cupra je testni Formentor.
Podsjećamo da je zbog otkazivanja sajma automobila u Ženevi 2020. godine premijeru kao i mnogi tadašnji noviteti doživio online, na internetu. Na domaće tržište stigao je nedavno kada je i ozvaničen početak prodaje Cupre kao samostalnog brenda. Gotovo trenutno Formentor je pridobio simpatije domaće publike, posebno ljubitelja dinamične vožnje, koji su u njemu prepoznali svjetlo na kraju tunela. Naime, u eri downsizinga i sve strožih ekoloških normi, sportski automobili sa nekoliko različitih snažnih pogonskih opcija postali su prava rijetkost. Formentor je upravo to, rijetka zvijerka u svijetu sportskih automobila.
Mada dijeli prepoznatljive dizajnerske elemente poput prednjih i zadnjih LED svjetala, odnosno maske hladnjaka sa velikoserijskim Saetovim modelima Leonom i Tarracom, Formentor s vana uspijeva biti poseban. Naime, Seat već nekoliko decenija unazad njeguje karakteristične karoserijske forme sa mnoštvom oštrih i izlomljenih linija. Cuprini dizajneri su taj stil za svoje potrebe nadogradili sa puno više hrabrosti i sportske dinamike, zbog čega je Formentor danas sigurno jedan od najjatraktivnijih automobila u klasi. Njegova kompaktnost proizilazi iz činjenice da je zasnovan na modularnoj MQB platformi, ali i dužini od 4,45 metara, koja se nameće kao preduslov idealnih proporcija. Ono što testni model razdvaja od klasičnih kompakаta poput Leona je činjenica da ima klirens od 16 milimetara, koji ga pozicionira u crossover klasi.
Od klasičnih predstavnika ovog segmenta odudara i atraktivnom, dinamičnom vanjskom formom iz koje naprosto zrači dizajnerska hrabrost i sloboda, zbog kojih ovaj automobil i kada stoji na mjestu izgleda kao zapeta struna koja svakog trenutka može da se otpusti i krene u akciju. Prodorna i upečatljiva LED svjetla karakterišu oba kraja vozila. Agresivnost prednjeg dijela naglašena je sa uzdužnim izbočinama na poklopu motora i visoko postavljenim okruglim svjetlima za maglu, ali i snažno profilisanim branikom sa bakarnim detaljima, koji su zaštitni znak brenda. Oštar dizajn prati i Cuprin bakarni logotip, a dinamika je utkana i u originalno oblikovane 19-inčne alu naplatke sa niskoprofilinim pneumaticima dimenzija 245/40. Sve viđeno na testnom modelu začinjeno je sa jedinstvenom plavom mat bojom, koja se doplaćuje 4.498 KM. Formentor je automobil za kojim se na ulici okreće i „staro i mlado“.
Enterijer je sportski, moderan i bogato opremljen, dok dizajnerski mnogim detaljima neodoljivo podsjeća na Leon. Veliki broj detalja u kabini poput dodirnih tastera za svjetla, ručica iza upravljača, džojstika automatskog mjenjača, podizača prozora, rukohvata i bravica podsjećaju nas na velikoserijske Seate. Međutim, sve to pada u sjenu originalno oblikovanog upravljača, te vrhunski profilisanih, jednodijelnih i električno podesivih sportskih sjedišta. Originalnošću zrači i gornji dio instrument panela, koji je od ostatka izdvojen plavom kožnom presvlakom. Grafički specifični su i digitalni instrumenati, a veoma savremen i uzorno funkcinalan je centralni 12-inčni na dodir osjetljivi ekran sa tri integrisana dodirna klizača za podešavanje temperature i nivoa zvuka. Komande klima uređaja i svih ostalih sistema u automobilu integrisane su u multimediju, koja ima mogućnost jednostavnog povezivanja sa pametnim telefonima i veoma efikasnu glasovnu kontrolu.
Naprijed se sjedi izuzetno komforno i idealnu poziciju za upravljačem će lako pronaći i visoki vozači. Pozadi je nešto skučenije. Prostora za noge ima dovoljno, ali je zbog kupeovske linije krova strop niži nego kod klasičnih crossover i SUV modela. Sa 420 litara prtljažnik je na nivou očekivanja, te bi trebalo da zadovolji većinu kupaca ovakve vrste dinamičnih vozila. Jedna od najjačih verzija Formentora, koja raspolaže sa 310 KS, prepoznaje se po stilizovanoj oznaci VZ na vratima prtljažnika. Ona je zapravo skraćenica od riječi – Veloz, koja na španskom jeziku označava brzinu. Na brzinu upućuju i ova četiri izduvna otvora, koja proizvode vrhunski sportski zvuk. Cupra Formentor poput testnog je automobil koji veoma efikasno popunjava sve emotivne praznine kod one grupe vozača koja za sebe želi samo najbolje na četiri točka. Ta grupa naviknuta je i da se ispunjavanje ovakvih želja skupo plaća, te se neće puno osvrtati na činjenicu da vožena konfiguracija startuje sa cijenom od 89.107 KM, dok za testni model treba izdvojiti više od 101.596 KM. Zapravo, Formentor cjenovno i nema puno ozbiljnih konkurenata, jer su osim Volkswagen T-Roca u R izdanju, koji je nešto povoljniji, svi ostali adekvatno snažni modeli značajno skuplji.
POGON
U privlačenju kupaca Formentor će imati dva veoma jaka aduta. Prvi je vanjski dizajn, a drugi jedna od najširih i najraznovrsnijih pogonskih gama na tržištu, koja pokriva raspon od 150 do čak 390 KS. Mi smo dobili priliku da ga vozimo sa 2.0 TSI turbobenzinskim agregatom u jačoj verziji od 310 KS, koja je kombinovana sa 4x4 pogonom i sedmostepenim DSG automatikom. Riječ je o verziji namijenjenoj istinskim automobilskim sladokuscima kojima je 2,5-litarski petocilindarski agregat iz najsnažnijeg modela sa 390 KS prevelik izazov u svakom pogledu. Testni četverocilindarski dvolitarski blok raspolaže sa 400 Nm obrtnog momenta, koji je dostupan u sportski širokom rasponu od 2.000 do 5.400 obrtaja. Protiv sebe ima masu od 1.644 kilograma, a koliko ga ona opterećuje najbolje potvrđuje podatak da od 0 do 100 km/h ubrzava za 4,9 sekundi. Najveća brzina limitirana je na 250 km/h, a više od nje fascinira lakoća s kojom Formentor u najdinamičnijem Cupra režimu rada nadzorne elektronike odrađuje sva ubrzanja i međuubrzanja. Uzornu upravljivost u kojoj će uživati svaki iskreni ljubitelj sportskih automobila prati i vrhunski zvuk izduvnog sistema sa četiri izduvne cijevi. Podsjećamo da se oštrina zvuka mijenja u skladu sa odabranim režimom vožnje, odnosno da je najizraženiji u Sport i Cupra opcijama.