Nissan tehnika
Nissanova zbirka
U današnje vrijeme predstavljanje tehnološkog noviteta predstavlja veliki „plus“ za svakog proizvođača automobila, ali kada ih neko poput Nissana odjednom izbaci četiri-pet, onda je to već opasna „zbirka zadataka“ za ostale proizvođače. Prvi i najteži “zadatak” je predstavljanje . . .
„Bumbare” BR23C biomimičkog robot mikroautomobila, koji “oponaša” bumbarov mehanizam snalaženja u letu, koji važi za jednog od najuspješnijih predstavnika izbjegavanja “sudara” u prirodi. Ova tehnologija predstavlja samo jednu kariku u Nissanovom konceptu “Sigurnosni štit”, koji za osnovu ima ideju da automobil treba da pomogne vozaču kod izbjegavanja sudara. Ovaj sistem štita razvrstava opasnosti u saobraćaju u šest kategorija, a njegov cilj je znatno smanjiti broj nesreća do 2015. godine.
Sam sistem u BR23C predstavlja prvi unutrašnji sloj sigurnosnog štita. U prirodi, svaki bumbar stvara svoj lični ovalni prostor, što je osnova Nissanovog sigurnosnog štita. Ali još važnije su bumbarove oči, koje obuhvataju prostor od 300 u svim smjerovima, što mu omogućava da nesmetano leti u “svom” prostoru. Naravno, BR23C nema oči, ali ima laserski daljinomjer, koji prepoznaje prepreke do dva metra udaljenosti unutar radijusa od 180 ispred BR23C, izračunava udaljenosti i šalje signal računaru, koji odmah mijenja smjer kretanja, oponašajući bumbara u letu okrećući točkove pod pravim ili većim uglom da izbjegne sudar. Ovo se obavlja “instinktivno”, bez posebne jake centralne procesorske jedinice, koja bi onemogućila BR23C-u da trenutno izbjegne prepreku. BR23C se, za razliku od bumbara, može kretati samo u dvije dimenzije, što je nadomješteno, uz ubrzanje i kočenje, sa okretanjem i tom prilikom koristi samo jedan “prost” mikroprocesor. Ovaj “čudni” automobilčić samo je početak procesa koji bi jednog dana trebao dovesti do saobraćaja bez sudara.
Drugi zadatak iz zbirke jeste predstavljanje prve “ekološke papuče” gasa (akceleratora), koja pridonosi manjoj potrošnji goriva. Kada je u funkciji, sistem prati svaki pritisak vozača na pedalu gasa i ako ustanovi da je “noga preteška”, aktivira regulacioni mehanizam povratnog otpora koji vozača “podsjeća” da troši više goriva nego što treba. Kao pomoć u instrument tablu ugrađen je indikator “ekološke vožnje”, koji vozaču daje podatak o trenutnoj potrošnji goriva, da bi on mogao prilagoditi način vožnje. Sistem “ECO Pedal” upoređuje podatke o potrošnji goriva i stepena iskorištenja transmisije, te na osnovu toga izračunava optimalan stepen prenosa. Ukoliko je pritisak na papuču gasa prevelik, aktivira se mehanizam povratnog otpora. Indikator u toku ekonomične vožnje svijetli zeleno, kod snažnijeg, ali još uvijek “ekonomičnog”, ubrzanja počne bljeskati, a ukoliko vozač pretjera sa gasom, indikator požuti. Radi smanjenja CO2 Nissan koristi “troslojnu” metodu, koja obuhvata automobilsku tehnologiju, način vožnje i uslove puta. Sistem “ECO Pedal” Nissan planira uvesti 2009. godine sa ciljem smanjenja potrošnje goriva od 5 do 10%, a samim tim smanjiće se i emisija “omraženog” CO2.
Treća stavka “zbirke” je predstavljanje novih gorivih ćelija. Osim dvostruko veće snage od dosadašnjih, nove baterije su 35 % jeftinije zbog prepolovljene upotrebe platine. Dvostruka snaga ostvarena je boljom provodljivosti elektrolitskog sloja u membranskom sklopu i kompaktnijom gradnjom ćelija. Ćelije su smanjene zamjenom karbonskog separatora sa metalnim. Premazan je premazom koji doprinosi boljoj vodljivosti i sprečava hemijsku koroziju, a sve to donosi korisniji i trajniji separator u toku radnog vijeka baterije. Elektrode su, sa druge strane, od izdržljivijeg materijala, pa je potrebno upola manje platine za oblaganje, što rezultuje znatno manjom cijenom. Sva ova poboljšanja za rezultat imaju za 25 % manje dimenzije baterija (s 90 l na 68 l), bez gubitka performansi, a ugradnja je lakša. Šta više, snaga ovih baterija povećana je za 1,4 puta sa 90 na 130 kW, što je dovoljno i za pogon masivnijih vozila. Ove baterije dio su Nissanovog “Zelenog programa” do 2010. godine, kojim nastoji smanjiti emisiju CO2 iz automobila.
Ovim ni izbliza nismo “iscrpili” Nissanovu “zbirku zadataka”, ali zbog nedostatka prostora nemoguće ih je sve detaljno opisati. Samo ćemo još spomenuti Nissanovu novu generaciju ekoloških vozila, novi sistem za sprečavanje bočnih sudara (SCP - Side Collision Prevention) i sudara pri vožnji unazad (BCP – Back-up Collision Prevention), te novu oznaku “Pure Drive”, koju će nositi Nissanova vozila sa najnižom emisijom CO2. Dakle, Nissan je predstavio “zbirku” kojom je zadao teške zadatke za rješavanje čak i najvećim automobilskim gigantima. Nadamo se da “rješenja” i odgovore nećemo dugo čekati.