Test – Audi e-tron Sportback 55 Quattro S-Line

Elektrifikacija spojena sa tradicionalnim rješenjima

Audi je već otišao daleko u razvoju električnih automobila, te je kao i većina premijum proizvođača pogon na struju prvo ponudio u najatraktivnijem kupe SUV segmentu. Nakon prošlog ljeta i idealnih uslova za eksploataciju električnih automobila, e-Tron Sportback testirali smo u nešto drugačijem izdanju i u zahtjevnijim zimskim okolnostima...
16 Mart 2023

Elektrifikacija spojena sa tradicionalnim rješenjima

Razvoj električnih automobila Audi je započeo deceniju unazad, ali prvi konkretan potez na tom planu napravljen je 2015. godine kada je svjetlo dana ugledao e-tron koncept. Tadašnja automobilska javnost, poprilično nenaviknuta na električna vozila, nije odmah shvatila da je njemački proizvođač veoma ozbiljan u namjeri da klasična benzinska i dizelska pogonska rješenja veoma brzo zamijeni sa električnim. Njegova ozbiljnost postala je jasnija tek 2018. godine kada e-tron dobija velikoserijsko izdanje i kada počinje njegova zvanična prodaja. Kao logična nadogradnja osnovnog SUV koncepta 2020. godine stigao je karoserijski atraktivniji kupe SUV model sa oznakom Sportback, kojeg smo u nešto drugačijem izdanju testirali drugi put u pola godine. Poput osnovnog modela i e-tron je zasnovan na MLB Evo platformi namijenjenoj isključivo za električna vozila.

 

 

 


Dimenzijski je riječ o raskošnom automobilu dugačkom 4,9 metara, koji u praksi ne djeluje ni izbliza toliko gabaritan i masivan kao što je to slučaj recimo sa osam i po centimetara dužim klasično pogonjenim Audijem Q8. Tajna takvog doživljaja krije se u činjenici da je e-tron vizuelno i koncepcijski najsličniji  kompaktnom Q3 Sportbacku, odnosno da su njegove kupe SUV linije sa izduženom i blago padajućom linijom krova idelna podloga sa sakrivanje prave veličine. Jedan od najvažnijih elemenata dizajna električnih automobila je aerodinamika, koja igra presudnu ulogu u smanjivanju otpora vazduha pri kretanju vozila. Podsjećamo da Sportback može da se pohvali sa otporom vazduha od samo 0,26 Cx, a može da ponudi i bolja aerodinamička ostvarenja ako se kao kod prvobitno testiranog modela kombinuje sa kamerama umjesto bočnih retrovizora. Upravo zbog aerodinamike e-tron je dobio zatvorenu „single frame“ masku hladnjaka, a specifičan dizajn krasi i centralni usisnik ispod nje. U odnosu na standardni e-tron model, Sportback nudi više agresivnosti i sportskih detalja poput šireg centralnog usisnika vazduha i masivnijih bočnih elemenata na prednjem braniku. Istovremeno oba modela imaju identičnu masku hladnjaka i karakteristična Matrix LED svjetla, sa prepoznatljivim dnevnim svjetlosnim potpisom.

 


Na bokovima se ističu specifični petokraki 21-inčni aluminijumski naplaci sa po našem mišljenju dovoljno mesnatim pneumaticima dimenzija 265/45 da bi sa asfaltnih podloga bezbrižno mogli sići i na zemljane površine. Podsjećamo da se Sportback serijski kombinuje sa broj manjim 20-inčnim točkovima, odnosno da je testni model imao opcione Turbine Black točkove. Na spisku opcija nalaze se i narandžasta kočiona kliješta, koja dodatno ističu dinamičan karakter testnog automobila, te mu daju dozu sportskog karaktera. Zadnjim dijelom dominiraju karakteristična i po širini vozila spojena LED svjetla. Lijep i vizuelno efektan detalj predstavlja i mali spojler na petim vratima, koji usmjerava protok vazduha na visokim brzinama i pravi dodatni pritisak na zadnju osovinu. Prednost električnog pogona je što pozadi nema izduvnog otvora, pa je dizajn difuzora vazduha specifično kompaktan, te dodatno istaknut svijetlom, metaliziranom bojom. Odrednica Sportback znači da se krovna linija od centralnog B stuba spušta ka zadnjim vratima formirajući tako elegantnu, kupeovsku liniju. Mada u većini slučajeva ovakav dizajn utiče na kabinski komfor, kod Audija to nije slučaj, te se u oba reda sjedišta sjedi iznatprosječno udobno. Ovim praktičnim rezultatom posebno će biti iznenađeni vlasnici klasičnih modela poput Q8, gdje je komfor zadnje klupe oganičen krovnom linijom, ali i samom platformom sa visokim centralnim tunelom, što kod e-trona nije slučaj.

 


Dinamičan vanjski dizajn sa sportskim S-line detaljima ogleda se i u bogato opremljenom enterijeru, koji je organizovan i završno obrađen u skladu sa najsavremenijim Audijevim standardima. U praksi to znači visok stepen digitalizacije, koju prate vrhunski grafički dizajn, skupocjeni materijali i perfektna završna obrada. Navedeni miks osobina uz uzornu zvučnu izolaciju, perfektan audio sistem i vrhunski udobna sjedišta stvara ambijent u kojem se svaka vožnja doživljava kao privilegija. Ako izuzmemo činjenicu da su električni automobili zbog prirode pogona značajno tiši u vožnji i samim tim ugodniji, sav ostali ambijent i ugođaj u vožnji potpuno je isti kao kod klasičnih modela, što Audi smatra svojom velikom prednošću. Instrument panel ugostio je čak tri ekrana visoke rezolucije, od kojih su dva u sredini osjetljiva na dodir. Na centralnom 12,1-inčnom ekranu osim multimedije moguće je obaviti podešavanja dinamičkih performansi automobila preko Dynamic Select opcije, ali i niz ostalih operacija koje objedinjuje najsavremeniji Audijev MMI sistem, koji efikasno podržava i sistem glasovne kontrole. Komande klima uređaja su takođe digitalizovane i grafički slikovito dočarane. Vizuelno sve to djeluje bogato i skupocjeno.

 


Kada je riječ o ergonomiji bitno je istaći da svaki na dodir osjetljivih ekrana prati i taktilni eho, koji olakšava upravljanje tako što izaziva laganu vibraciju pod prstima i daje do znanje da je komanda prihvaćena. Nemoguće je očekivati da bilo koji virtuelni taster bude jednostavan za korištenje kao klasični prekidači, ali Audijevo rješenje smanjuje tu razliku efikasnije nego što je to slučaj kod direktnih konkurenata. Pohvale zaslužuje i multifunkcionalni S Line upravljač koji je obložen na dodir ugodnom glatkom kožom, dok su džojstik za upravljanje automatskim mjenjačem i kožom obloženi oslonac za ruku među najboljim rješenjima ovog tipa u premium segmentu. Činjenicu da se kroz režime vožnje kreće veoma brzo jednostavnim povlačenjem metalne ručice mjenjača, dodatno naglašava i brzina sa kojom vozilo zbog prirode električnog pogona i integrisanog prenosa, prelazi iz režima vožnje unazad u režim naprijed i obratno. Tako munjevite izmjene ne može da obavi nijedan automatski mjenjač koji je uparen sa klasičnim pogonom.

 


Pogonska tehnologija koju koristi e-tron Sportback, moderan dizajn i bogata oprema predstavljaju trenutna najviša Audijeva dostignuća. Ta činjenica ispraćena je i cijenom od 176.649 KM, dok je za testni model sa nešto više od 42.000 KM dodatne opreme potrebno izdvojiti 218.770 KM. U Federaciji BiH ovaj iznos je moguće umanjiti za 10.000 KM zahvaljujući subvenciji za električna vozila, dok u Reublici Srpskoj još uvijek nema ovakvog vida pogodnosti. Na kraju treba dodati da kupci od Audija dobijaju osmogodišnju garanciju na visokonaponsku bateriju, koja pokriva 160.000 km. S novom generacijom testnog modela, koja je nedavno predstavljena i nosi oznaku Q8 Sportback e-tron biće dostupna i unaprijeđena baterija, sa kojom će ukupna funkcionalnost i autonomija ovog automobila biti podignuti na još viši nivo.

 



PUNJENJE BATERIJA
E-tron je specifičan, jer omogućava korisniku da njegovu bateriju napuni na standardnom, ali i na brzom punjaču. Oba kontakta nalaze se na prednjim krilima i oba su od atmosferskih uticaja zaštićena sa elegantnim, električno pokretanim plastičnim poklopcima. Testni model bio je kompatibilan sa 150 kW DC jakim punjačima na kojima se do 80% kapaciteta 95 kWh baterije može postići za samo 30 minuta. Testirani e-tron ima može da se priključi i na 22 kW AC punjač, a ima i mobilni eksterni punjač, koji mu omogućava punjenje na 200 ili 400 voltnim kućnim instalacijama snage: 2,3 kW, 3,7 kW i 7,4 kW. Za postizanje punog kapaciteta baterije na ovim sistemima potrebni su vremenski intervali od: 47, 28 i 14 sati. Na evropskom tržištu vlasnicima električnih Audija ponuđena je velika pogodnost. Jedna od njih je da uz mjesečnu naknadu od 17,9 eura dobiju pristupnu karticu za Ionity brze punjače i plaćaju 31 euro cent po potrošenom kilovatu, dok je standardna cijena veća od 70 centi. Mreža Ionity punjača u ovom trenutku u 24 evropske zemlje objedinjuje više od 135.000 punjača i jedna je od najvećih ovog tipa, što vlasnicima e-tron vozila omogućava da putuju jednako brzo i komforno kako su to do sada radili sa vozilima pogonjenim motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. Audi vlasnicima e-trona nudi i niz ostalih pogodnosti poput raznih diferencijalnih rata za punjenje njihovih vozila u urbanim sredinama. Primjera radi, ova opcija mjesečno se plaća 4,95 eura i omogućava da se svako priključenje na AC punjača snage 22 kW plaća sa 7,95 eura, a na 150 kW DC punjaču 9,95 eura.

 



POGON
Kada je riječ o pogonu e-tron Sportbacka, on se nudi u tri verzije 50, 55 i S quattro. Prva ima 313 KS i bateriju kapaciteta 71 kWh, a druga koju smo testirali raspolaže sa 408 KS i baterijom kapaciteta 95 kWh. Najjači S model koristi veću bateriju i raspolaže sa 503 KS. Deklarisana autonomija testnog modela iznosi 446 km, što je 34 kilometra više nego kod standardnog e-trona. Za veću autonomiju u najvećoj mjeri zaslužna je vrhunska aerodinamika testnog Sportbacka koja iznosi samo 0,26, dok je kod standardnog e-trona ona 0,28. Performanse koje nudi testni model su impresivne sa ubrzanjem od 0 do 100 km/h za 5,7 sekundi i najvećom brzinom od 200 km/h. Za prenos snage zadužen je jednobrzinski automatski mjenjač, čije regeneracijske mogućnosti se mogu kontrolisati pomoću ručica iza upravljača. Naime, dok kod klasičnih modela one služe za izmjenu brzina, kod električnih vozač sa njima pojačava ili smanjuje intenzitet regenerativnog kočenja. Ta činjenica je veoma bitna, jer omogućava lakše ukroćavanje poprilične mase vozila koje spremno za putovanje teži 2,5 tona. Potrošnja energije je kontinuirana, nema velikih oscilacija u predviđenoj autonomiji kao kod nekih konkurentskih proizvođača. Zbog toga se od Audija obećanih 23,8 kWh na 100 kilometara lako postiže, a autonomija od 417 kilometara zvuči realno. Treba dodati da se navedeni energetski prosjek na auto-putu smanjuje na oko 300 kilometara, dok će u gradu e-tron bez problema sa jednim punjenjem preći i više od 500 kilometara.

IZDVOJENI TEST


Test – Škoda Kamiq 1.5 TSI

Vrhunska dinamika i prebogata oprema

Najmanji Škodin model s off-road predznakom nedavno je redizajniran, te stilski i tehnološki o...