Test – Mercedes-Benz A180d Sedan

Aerodinamički izvajana do savršenstva

Nakon petovratnog kompakta, kupe limuzine i Shooting Brake karavana Mercedesova A-Klasa dobila je i četvrtu karoserijsku verziju – klasičnu limuzinu koja je dizajnerski i dinamikom vožnje na tragu broj veće C-Klase, a u kombinaciji sa 1,5-litarskim dizel motorom i rekordnom aerodinamikom u klasi nevjerovatno ekonomična…
30 Maj 2020

Aerodinamički izvajana do savršenstva

Sa četvrtom generacijom A-Klase predstavljenom 2018. godine Mercedes je podigao standarde dizajna, aerodinamike, multimedije, pogonske efikasnosti i luksuza na do sada najviši nivo u kompaktnoj premijum klasi. Da je Mercedes s ovim modelom odradio vrhunski posao najbolje je potvrdilo domaće, evropsko tržište na kojem je samo u prošloj godini isporučeno gotovo 199.000 njegovih jedinica. To u praksi znači da je A-Klasa svoje najozbiljnije konkurente Audi A3 i BMW 1 u prošloj godini nadmašila za 74.500, odnosno 86.850 više prodatih jedinica. Navedeni rezultat tim je značajniji ako se zna da u njega nije uvršteno i 62.000 prodatih CLA modela, koji je kupe-limuzinska, odnosno karavanska izvedenica A-Klase.

 

 

 

Podsjećamo da je limuzinska A-Klasa sa oznakom Sedan predstavljena u aprilu 2018. godine na sajmu automobile u Pekingu, dok je njena komercijalizacija u Evropi počela u drugoj polovini 2019. godine. Primarno je zamišljena kao Mercedesov odgovor na limuzinsku verziju Audija A3 i novopridošlog BMW 2 Grand Coupea. Kao platformska osnova za najmanju Mercedesovu limuzinu iskorištena je standardna petovratna A-Klasa i njena MFA2 platforma. Da su hatchback i A-Klasa Sedan direktni srodnici najbolje potvrđuje njihov identičan međuosovinski razmak od 2.729 mm, dok je limuzinski model zahvaljujući prtljažniku od ukupno 4.549 mm, za 13 centimetara duži od Mercedesovog kompakta.

 

 

 

Dizajnerske razlike nisu drastične, što u praksi znači da su prednji dijelovi i bočne strane oba modela gotovo identični, dok su najveće razlike primjetne u obliku krovnog D stuba, koji se kod limuzine izdužuje u konture malog prtljažnika. Minimalno drugačiji oblik imaju i zadnja svjetla, koja je Mercedes kod Sedana dodatno istakao upečatljivijom LED grafikom. Glavna i dnevna svjetla u LED tehnologiji su serijska, dok su crni poklopci retrovizora i desetokraki 17-inčni alu naplaci dio bogatijeg vizuelnog paketa opreme. Limuzinskoj A-Klasi dobro stoji „polarno bijela“ boja koja je čini većom nego što stvarno jeste i ujedno predstavlja skladan kontrast zatamnjenim zadnjim staklima. Široka maska hladnjaka sa velikim Mercedesovim logotipom i hromiranom lajsnom po sredini standardno je naočita, mada može i da ponudi dodatni sjaj ako se doplati verzija sa „dijamantskim“ efektom. Pozadina je, kao i uopšte cijeli automobile, skladno zaobljena i na njoj se osim upečtljivih svjetala izdvajaju još i hromirane imitacije izduvnih otvora. Sve obline koje se s vana vide dobijaju drugi smisao kada se zna da limuzinska A-Klasa ima koeficijent otpora vazduha od samo 0,22 Cx. Ovaj svojevrsni rekord u klasi velikoserijskih automobila i rezultat identičan onom kojeg ostvaruje bratski CLA, omogućava najmanjoj Mercedesovoj limuzini brojne prednosti kada je riječ o komforu vožnje i efikasnosti.

 

 

 

Enterijer je u potpunosti preuzet od standardne A-Klase, sa mnogim detaljima koje smo viđali i u skupocjenijim modelima Mercedesovih C i E klasa. Prednja sjedišta u kombinaciji kože i platna su izuzetno udobna, a na njima posebno treba pohvaliti pokretni dio sjedalne površine koji omogućava da se ona lako prilagodi i višim vozačima. Kvalitet izrade i upotrijebljeni materijali su u skladu sa Mercedesovim visokim standardima, a među najljepše ukrasne detalje spadaju okrugli ventilacioni otvori, koji su noću naglašeni sa posebnim ambijentalnim osvjetljenjem.

 

 

 

 

Testni model ponudio nam je najsavremeniju MBUX multimediju sa dva 10,25-inčna spojena ekrana visoke rezolucije, od kojih je onaj na sredini osjetljiv na dodir. Njegovim funkcijama moguće je upravljati i preko na dodir osjetljive površine na tunelu mjenjača, čija ručica se u slučaju automatskog prenosa kakav smo imali na testnom modelu nalazi sa desne strane upravljača. Podsjećamo da nova Mercedesova multimedija nudi i odličan sistem glasovne kontrole, koji se aktivira izgovaranjem pozdravne poruke „Hey Mercedes“ nakon kojeg MBUX započinje „razgovor“ sa vozačem i sprovodi u djelo komande koje mu on zada. Trokraki upravljač sa lakiranim crnim i srebrnim ukrasnim umecima presvučen je na dodir kvalitetnom kožom. Na njemu se između nalaze i daljinske komande za upravljanje ekranom instrument table, koji nudi tri različita grafička prikaza, koji su usklađeni za elektronski kontrolisanim režimima vožnje: Eco, Comfort i Sport.

 

 

 

U kabini ima dovoljno prostora za udoban smještaj četiri osobe. Iznatprosječno krupni i visoki vozači lako će naći idealan položaj za upravljačem, jer prednja sjedišta imaju veoma dugačke podne šine, ali je u tom slučaju prostor za koljena pozadi sveden na minimum i dovoljan je tek za djecu. Za utjehu, zadnja vrata su veoma široka pa je pristup kabini lakši od očekivanja, mada smo tokom testa kod izlazaka ipak poželjeli da Mercedesova najmanja limuzina ima koji centimetar viši klirens. Sa 410 litara zapremine Sedan ima 50 litara veći prtljažnik od kompakta. Mada je veći, to ne znači i da je funkcionalniji, jer je limitiran relativno uskim otvorom, koji je kod klasičnog kompakta veći zahvaljujući petim vratima. Međutim, ovakav koncept prtljažnika omogućava manipulisanje sa njim bez ometanja putnika u kabini, kao što je to slučaj kod hatchbacka. Primjera radi, kada se po velikoj hladnoći ili vrelim ljetnjim danima moraju otvoriti peta vrata zbog pristupa prtljažniku, to istovremeno omoguća i prodor vazduha iz okoline u kabinu, dok je limuzina „imuna“ na ovaj nedostatak. 

 

 

 

Kada je riječ o voznim karakteristikma, udobnosti i dinamici, A-Klasa Sedan je zaista prijatno iznenađenje. Tu prije svega mislimo na uzornu čvrstinu, ali i udobnost, zbog koje ćete brzo zaboraviti da se nalazite za upravljačem najmanje Mercedesove limuzine. Iznenađenje je tim veće ako se zna da su svi Sedan modeli sa motorima snage do 190 KS, u koje spada i testni, pozadi kombinovani sa klasičnijom i povoljnijom polukrutom osovinom. Njena jednostavnija koncepcija odlično je anulirana sa kvalitetnim oprugama i amortizerima, koji s uvjerljivom lakoćom „peglaju“ većinu anomalija na našim putevima. Nema sumnje da bi zadnji multilink bio uvjerljiviji pri oštrijim prolascima kroz krivine ili pri prelascima preko poprečnih neravnina i većih udubljenja, ali ono što polukruta osovina nudi sasvim je dovoljno da zadovolji dinamičke i komforne potrebe 90% vozača. Preostalih 10% ionako su usmjereni ka najsnažnijim modelima A-Klase, pa je i logično da dobiju kapacitetniji dinamički paket vješanja. Odličnu amortizaciju prati i veoma direktan upravljač, koji se progresivno ukrućuje sa odabirom sportskog režima vožnje u okviru Mercedesovog Dinamic Select sistema.

 

 

Najpovoljnija dizelska verzija Mercedesove limuzine A160d sa 95 KS na bh. tržištu košta 57.800 KM, dok je za model poput testnog sa jačom verzijom 1,5-litarskog dizelaša sa 116 KS potrebno izdvojiti 59.697 KM. Mada je riječ o veoma ekonomičnim pogonskim kombinacijama, činjenica da najpovoljina A-Klasa Sedan sa 1,33-litarskim turbobenzinskim motorom od 163 KS košta 48.810 KM i kao takva predstavlja najjaču konkurenciju veoma ekonomičnom testnom modelu.

 

 

POGON

 

Za pogon testnog modela bio je namijenjen 1,5-litarski dizel motor sa 116 KS i 260 Nm obrtnog momenta, koji je vozaču na raspolaganju već od 1.750 o/min. Motor je izvorno Renaultov, ali su sedmostepeni automatski mjenjač sa dva kvačila i kompletna elektronska podrška prošli kroz ruke Mercedesovih inženjera, koji su ih podesili po standardima proizvođača iz Štutgarta. To u praksi znači da je odaziv na pritisak papučice gasa u Sport i Comfort režimu energičan, a nabiranje snage već od niskih obrtaja snažno i dinamično, osim kada je nadzorna elektronika u Eco režimu vožnje, koji iz razumljivih razloga omekšava papučicu gasa i ubrzanja čini osjetno smirenijim. Sa 1.455 kg A-Klasa Sedan nije lagan, ali je mali dizelaš izuzetno energičan. Ubrzanje od 0 do 100 km/h za 10,6 sekundi na papiru i ne djeluje impresivno, ali se u stvarnosti čini puno kraćim prvenstveno zbog veoma brzog mjenjača, koji u većini situacija odlično prati ritam koji zadaje vozača. Prostora za napredak u njegovom elektronski kontrolisanom radu ipak ima i to uglavnom u početnim fazama, kod kretanja kada automobil na svaki odlučniji pritisak papučice gasa reaguje iznenađujuće žustro. Najveća brzina od 206 km/h dovoljna je da se sa početnim dizel motorom ugodno krstari auto-putem, kada do izražaja dolaze odlična aerodinamika i uzorna potrošnja. Sedmodnevni test završili smo sa potrošnjom od 5,3 litra dizela, mada treba napomenuti da je na otvorenoj cesti sa testnim modelom lako bilo spustiti prosječnu potrošnju i ispod četiri litra. Ukoliko se „pretplatite“ na sportski režim rada motora prosječna potrošnja može se povećati do šest litara, što je više nego uzoran rezultat za 4,5 metara dugačku limuzinu. I dok je sa jedne strane uzorno ekonomičan i živahan, najslabiji dizel motor u A-Klasi je uprkos debeloj izolaciji poprilično bučan. Kome to smeta Mercedes u startnim kombinacijama nudi odličnu alternativu u uglađenijem 1,3-litarskom turbobenzincu sa 163 KS, koji je takođe dostupan sa sedmostepenim automatskim mjenjačem, ali je sa ubrzanjem od 0 do 100 km/h za 8,8 sekundi osjetno dinamičniji od početnog dizelaša.

IZDVOJENI TEST


Test – Škoda Kamiq 1.5 TSI

Vrhunska dinamika i prebogata oprema

Najmanji Škodin model s off-road predznakom nedavno je redizajniran, te stilski i tehnološki o...