Nostalgija kao inspiracija

Zašto se Audi, BMW i Mercedes vraćaju klasičnim dizajnima?

Dizajn, baš kao film ili muzika, odražava duh vremena. Kao što se vinil vratio, tako se i automobilski svijet okreće simbolima koji bude emocije i sjećanja. To nije nostalgija, već potreba da se u neizvjesnosti zadrži ono što pruža sigurnost...
28 Oktobar 2025

Zašto se Audi, BMW i Mercedes vraćaju klasičnim dizajnima?

U današnjem vremenu globalnih tenzija, ekoloških izazova, međudržavnih sukoba i ubrzanog tehnološkog napretka, njemački proizvođači luksuznih automobila sve više se okreću prošlosti. Ne radi se o pukoj nostalgiji, već o promišljenom povratku sopstvenim korijenima, identitetu i tradiciji. Audi, BMW i Mercedes-Benz ponovo istražuju dizajnerski jezik koji počiva na njihovom nasljeđu, pokušavajući da spoje ono što je bilo s onim što tek dolazi. Time stvaraju automobile koji djeluju poznato, a ipak moderno, kao da istovremeno pripadaju i “juče” i “sutra”.

2026 bmw ix3

Ovi modeli nose snažan karakter i jasnu vizuelnu poruku, a njihovi oblici prizivaju asocijacije na slavne prethodnike, ali ne kopiraju prošlost. Naprotiv, oni je tumače iz savremene perspektive. Primjeri za to su Audi Concept C, novi BMW iX3 i Mercedes-Benz Vision Iconic, automobili koji najavljuju eru svježih dizajnerskih filozofija zasnovanih na prepoznatljivosti, autentičnosti i izraženom identitetu. Ovakav pristup prevazilazi estetiku, jer je njegova suština u stvaranju kontinuiteta, a u svijetu nesigurnosti i promjena, ovakvi dizajnerski pravci nude osjećaj stabilnosti i pripadnosti. 

Audi concept c 2025 (1)

Mercedes Vision Iconic: Ljubav prema tradiciji okrenuta ka sutrašnjici

Prednji dio koncepta Vision Iconic odmah otkriva namjeru Mercedesa sa rešetkom hladnjaka sa horizontalnim hromiranim letvicama gotovo kvadratnog oblika koje predstavljaju jasan omaž modelima iz pedesetih, od serije Ponton do legendarne 300SL. Upuštena okrugla prednja svjetla unose retro notu, dok ostatak automobila djeluje moćno, uglađeno i aerodinamično, kao da je isklesan iz jednog komada. Čiste površine, nisko postavljena linija krova i visoka bočna linija stvaraju utisak tehnološkog monolita. Crna boja karoserije dodatno naglašava formu, dok svjetlosni elementi, bilo da su uključeni ili ne, stvaraju upečatljiv kontrast. Vision Iconic nije samo dizajnerska vježba, već manifest. Mercedes šalje poruku da je moguće čuvati prepoznatljive vizuelne simbole i istovremeno hrabro koračati prema budućnosti.

Mercedes benz vision iconic

Audi Concept C i BMW iX3: Povratak vertikali

I Audi i BMW ponovo otkrivaju ljepotu vertikalnih linija. Audi Concept C, prvi rad dizajnera Masima Fraskele u ovoj kompaniji, odbacuje prepoznatljivi široki “single-frame” pristup i uvodi gotovo klasičan vertikalni raspored, minimalističan, jasan i upečatljiv. Da bismo pronašli prethodnika takvog dizajna, moramo se vratiti do vremena Auto Union trkačkih automobila. Slično tome, novi BMW iX3 oživljava arhetipsku formu vertikalnih “bubrega” na maski. Oni ovdje više nisu samo tehnički element, već simbol i zaštitni znak. U oba slučaja dizajn je ogoljen do suštine, svaki potez nosi značenje koje možemo čitati kao “prošlost ovdje nije ukras, već struktura.”

Audi concept c 2025

Kada je retro bio futuristički

Njemački proizvođači i ranije su posezali za prošlošću. U ranijim decenijama nastali su projekti poput Maybacha Exelero ili Audija Rosemeyer, inspirisani strujnim formama tridesetih godina, ali oblikovani u monumentalne, gotovo skulpturalne automobile. BMW Concept Coupe Mille Miglia iz 2006. slijedio je istu ideju, ali u to vrijeme takvi koncepti bili su previše teatralni, previše skupi i predaleko od serijske proizvodnje. Danas se situacija promijenila: tehnologija je napredovala, javnost traži smisao, a električni pogoni daju dizajnerima više slobode da se igraju proporcijama i površinama.

Sfhadfadfhadfhdfadfhadfadfh

Ne retro, već reinterpretacija

Mnoge druge marke već godinama uspješno koriste ovakav pristup. Renault reinterpretira R4, R5 i Twingo za električno doba, bez ironije, s toplinom i kontinuitetom. Fiat 500, Volkswagen Beetle i ID.Buzz, kao i Mini, već su dokazali da prošlost može biti izvor dugotrajnog identiteta.

Volkswagen id.buzz

S druge strane, postoje primjeri gdje se istorijsko ime vraća bez jasne veze s originalom, kao kod novih Ford Puma i Capri modela koji nasljeđuju samo ime i tanak trag duha prethodnika. Citroen, tradicionalni simbol avangarde, i dalje iznenađuje neočekivanim konceptima.

IZDVOJENI TEST


Test – Cupra Tavascan VZ

Stvoren da oduševljava oči i duh

I dok Volkswagen svojim električnim automobilima promoviše racionalnost, Škoda praktičnost, a ...