Fiat Punto
30 godina gradske legende
Fiat je ovaj model zadržao u svojoj ponudi sve do 11. avgusta 2018. godine, kada je poslednji Punto napustio fabriku u Melfiju...
Prošlog mjeseca je Fiat proslavio 30. rođendan svog popularnog modela - Punta koji je od 1993. do 2018. godine proizveden u više od devet miliona primjeraka. Punto je tokom svojih 25 godina postojanja definitivno bio jedan od ključnih modela u B segmentu. Prvo se Fiat vozila upoznalo kao neizostavno sredstvo evropske mobilnosti poslije rata, a zatim su ih ljudi zavoleli zbog njihove ljepote, pouzdanosti, zabave i, iznad svega, pristupačnosti. I Punto nije bio izuzetak. Može se reći da je tokom svog životnog ciklusa stekao posebnu naklonost kupaca i postavio nove standarde u dizajnu, sigurnosti i udobnosti u tada veoma konkurencijom B segmentu, u kojem su se nadmetali najbolji svjetski proizvođači. Prva serija Punta je bila u proizvodnji od 1993. do 1999. godine. Njegov dizajn, koji je djelo Giorgetta Giugiaro-a, donijelo mu je titulu "Automobila godine" u Evropi za 1995. godinu. Bio je dostupan u verzijama sa tri i pet vrata, sa šest različitih nivoa opreme i šest različitih motora, uz izbor od 14 različitih boja karoserije. Punto je ponudio inovativan dizajn i najbolji prostor u klasi. U poređenju sa prethodnim modelom Unom, Punto je bio veći i udobniji (dužina 376 cm, širina 162 cm, visina 145 cm i međuosovinski razmak od 245 cm), sa velikim prtljažnikom od 275 litara. Njegove velike, vertikalno postavljene zadnje svjetlosne grupe i karakterističan usisnik vazduha na prednjem braniku istakli su se na čistom i uravnoteženom dizajnu vozila. Unutrašnjost Punta je bila udobna i prostrana, nudeći karakteristike koje su prethodno bile rezervisane za vozila višeg segmenta.
Prva generacija Punta je nudila raznolik izbor motora, uključujući 1.1 Fire motor u Puntu 55, pa sve do moćnog 1.4 Turbo sa intercoolerom u Puntu GT sa impresivnih 136 konjskih snaga. U 1994. godini, predstavljene su i dvije verzije Punto Cabrio modela sa potpisom Bertone-a: Punto Cabrio 60 S i Punto Cabrio 90 ELX, koja je dolazila sa električnim mekim krovom. Zanimljivo je da je od tri generacije Punta, samo prva generacija imala kabrio verziju, dok su kasnije dodate različite varijante kao što su HSD modeli sa više sigurnosnih karakteristika, Selecta verzija sa ECVT kontinuirano varijabilnim automatskim mjenjačem, 1.7-litarski atmosferski dizel motor sa 57 konjskih snaga, kao i sportski 1.6 benzinac sa kratkim mjenjačkim odnosima. Kasnije se pojavio i novi 1.2 Fire motor sa 16 ventila i 85 konjskih snaga. Prva generacija Punta je bila nevjerovatno uspješna sa čak 3,4 miliona proizvedenih primjeraka, što svjedoči o njenoj popularnosti među kupcima.
Druga generacija Punta, koja je predstavljena 1999. godine, donijela je brojne promjene. Model je dostupan u dvije varijante: sportskom sa tri vrata (prepoznatljiv po bočnim vertikalnim prorezima na bokovima) i komfornijem i prostranijem modelu sa pet vrata, koji se isticao najvećim prtljažnikom u svojoj klasi (zapremine 297 litara). Asortiman modela obuhvatao je 23 različite verzije sa pet različitih motora: dva dizelska motora - atmosferski 1.9 sa 60 KS i 1.9 JTD sa 80 KS, te tri benzinska motora - popularni 1.2 sa 60 KS u verziji sa osam ventila i jači sa preko 80 KS u 16-ventilskoj verziji (Sporting), kao i najmoćniji od svih - 1.8 sa 16 ventila i snagom od 130 KS, koji je bio rezervisan za model HGT. Posebno treba napomenuti da je 1.9 JTD dizel motor unapredio ovaj segment uvođenjem "Common Rail" tehnologije ubrizgavanja goriva. Takođe, Punto Dvojka se ponosio električnim City servoupravljačem sa dvije funkcije, iako se to kasnije pokazalo kao nedostatak. U maju 2003. godine, stigao je redizajnirani Punto sa većim farovima i istim prednjim branikom za obje verzije - troja vrata i pet vrata. Osim toga, došla su i dva nova "Common Rail" turbodizela drugog generacije: Multijet sa 70 KS i snažniji Multijet sa 100 KS. Punto je tada ponudio i dva nova automatska mjenjača: Dualogic i Speedgear. Model je takođe imao dvozonsku automatsku klimu, a bio je jedini u svom tržišnom segmentu koji je nudila verzije sa pogonom na prirodni gas i metan. Punto Dvojka se takođe proizvodila u Kragujevcu, prvo kao licencni model Zastava 10, a kasnije kao Punto Classic, sve do 2012. godine.
Godine 2005. Fiat je predstavio svoju treću generaciju Punta pod nazivom Grande Punto, koja je svojom veličinom, opremom i karakteristikama pružila konkurenciju mnogim modelima u Golf klasi. Ovaj automobil predstavljao je značajan korak napred u odnosu na prethodni model. Dizajn sa elegantnom prednjom maskom inspirisanom Maseratijem nosi potpis Italdesign-Giugiaro u saradnji sa Fiat Style Centrom. Spoljne dimenzije Grande Punta bile su iznad prosjeka u svojoj kategoriji, sa dužinom od 403 cm, širinom od 168 cm i visinom od 149 cm, uz međuosovinski razmak od 2,51 metar. Ponuda motora obuhvatala je dva 8-ventilska benzinca: postojeći 1.2 sa 65 KS i novi 1.4 sa 77 KS, kao i čak četiri turbodizelaša: 1.9 Multijet sa snagom od 120 KS i 130 KS, uz slabije verzije 1.3 Multijet 16V u varijantama sa 75 KS i jače sa 90 KS, opremljene turbom promjenjive geometrije i šest brzina. Sa ovim modelom, Fiat je takođe ostvario uspjeh u brojnim evropskim reli šampionatima. Od 2009. godine, automobil je nastavljen pod nazivom Fiat Punto Evo, predstavljajući redizajniranu i evoluiranu verziju Grande Punta. U okviru ovog modela su uvedene i druge generacije 1.3 Multijet dizel motora i 1.4 Multiair turbobenzina. Takođe je bio dostupan u verzijama sa pogonom na prirodni gas i LPG. Tri godine kasnije, uslijedio je još jedan facelift, a nazivi Evo i Grande su nestali, jer je segment u kojem se nalazio većinski premašio granicu od 4 metra u dužinu.