Test - Fiat Punto Classic 1.3 Multijet Emotion
Majstor ekonomične vožnje
Sa prosječnom potrošnjom ispod pet litara na 100 kilometara i cijenom na koju konkurencija nema adekvatan odgovor Punto Classic se nameće kao jedan od najekonomičnijih automobila na bh. tržištu...
Vremešni Fiat Punto Classic spada u grupu najpovoljnijih novih automobila u našoj zemlji. Njegovi najjači aduti sa štedljivim 1.3 JTD agregatom su ekonomičnost i niski troškovi održavanja, zbog kojih je gotovo nenadmašan u poređenju sa konkurencijom istog cjenovnog ranga.
Testni primjerak obogaćen „najraskošnijim“ Emotion paketom opreme, koji donosi manuelnu klimatizaciju, servo upravljač sa City režimom, elektrifikovana prednja stakla, centralnu bravu, prednje sigurnosne jastuke, te podešavanja vozačevog sjedišta po visini mogao bi da se okarakteriše kao prava mjera za bh. svakodnevicu. Da je Punto Classic namijenjen istočnoevropskim tržištima najočiglednije je i u enterijeru, gdje preovladava tvrda plastika. Sjedišta su udobna, raspored komandi je logičan, upravljač odmjeren, a mjenjač nadohvat desne ruke. Završna obrada pojedinih plastičnih dijelova ostavlja prostora za kritiku, jer su ugrađeni sa neobrađenim ivicama.
Takvi detalji ne utiču na funkcionalnost automobila, ali ih jednostavno nije lijepo vidjeti. Model Emotion standardno dolazi sa djeljivom zadnjom klupom u omjeru 60:40, koja dozvoljava povećanje prtljažnika, čija početna zapremina iznosi solidnih 297 litara. Dva putnika udobno će se smjestiti pozadi, a za trećeg će trebati razumijevanja, što je i očekivano za ovu klasu. Što se tiče eksterijera, Fiat Punto Classic je ostao gotovo nedirnut u poređenju sa izvornim modelom, koji je 2003. godine pretrpio temeljan redizajn. Osnovni oblik 3.865 mm dugačke, 1.660 mm široke i 1.486 mm visoke karoserije ostao je gotovo nepromijenjen, izuzmemo li sitne korekcije, kao što su modifikovana maska hladnjaka i natpis Classic na zadnjem dijelu. Poznat i pod kodom SDE - Small Diesel Engine, moderni 1.3-litarski Multijet motor razvijen je u saradnji Fiata i GM grupacije, a ugrađuje se u cijeli niz Fiatovih automobila, kao i u Opel Corsu, Astru, Alfa Romeo Mito, Chevrolet Aveo. Karakteriše ga common-rail ubrizgavanje sa turbinom fiksne geometrije i hladnjakom vazduha, četvoroventilska tehnologija, razvija 70 KS pri 4.000 omin, te 180 Nm obrtnog momenta pri 1.750 o/min).
U kombinaciji sa relativno malom masom vozila od 1.055 kilograma, mali 1.3-litraš pokazao se kao i više nego adekvatan pogon, što u velikoj mjeri treba da zahvali i dovoljno preciznom petostepenom ručnom mjenjaču. Ono što posebno veseli je dobra zvučna izolacija motornog prostora, tako da je vožnja do nekih 130 km/h iznenađujuće tiha. S druge strane, do putničkog prostora često dolazi višak buke sa podloge, što opet treba pripisati zimskim pneumaticima naglašeno grubog profila dimenzija 165/70R14. Na našem testnom poligonu Fiat Punto Classic 1.3 Multijet otkrio je da ima mekano ogibljenje, koje je podešeno tako da upije većinu neravnina naših razrovanih puteva. Zbog toga naginjanje karoserije je nešto izražajnije u poređenju sa konkurencijom, što s druge strane ne utiče na vrlo dobru stabilnost vozila. Čak i pri konstantnoj izmjeni pravca Punto Classic sigurno drži zadatu putanju, ponašajući se na limitu kao tipični prednjepogonaš, odnosno pokazujući tendenciju ka proširenju putanje koja se lako koriguje. Performanse istovremeno zaslužuju pohvale, jer pored kočionog puta od 41,2 metra, obezbijeđenog disk/doboš kočnicama sa standardnim ABS sistemom, ubrzanje iz mjesta do 100 km/h za 13,8 sekundi, te maksimalna brzina od 162 km/h sasvim su dovoljni za vozilo ove klase. Potrošnja ovog sjajnog agregata je priča za sebe. Na otvorenom putu pada na ispod četiri litre, ali i prosječnih 4,6 litara je izvanredno ostvarenje, koje će zadovoljiti i najzahtjevnije vozače koji preferiraju ekonomičnost. Osmijeh na lice izmamiće i cijena, jer za Punto poput testnog do registracije treba izdvojiti 16.490 KM, što je ponuda na koju konkurencija za sada nema odgovora.