Datsun 240Z
Simbol dostupnog sportskog automobila
Kombinacija modernog dizajna, snažnog šestocilindričnog motora i pouzdane japanske tehnologije omogućila je Datsunu da ponudi performanse koje su do tada bile rezervisane za znatno skuplje evropske i američke rivale...
Krajem šezdesetih godina japanska autoindustrija nalazila se na prekretnici. Na zapadnim tržištima modeli s Dalekog istoka do tada su se doživljavali kao praktični, skromni i povoljni automobili, namijenjeni onima koji su tražili ekonomičan prevoz bez luksuza i sportskog duha.

Međutim, u Nissanu su znali da je došlo vrijeme da promijene percepciju i pokažu da Japan može ponuditi više – automobil koji će parirati najpoznatijim evropskim sportskim kupeima, a istovremeno ostati dostupan širem krugu kupaca. U središtu te ideje stajao je Yutaka Katayama, vizionar i zaljubljenik u automobile koji je vjerovao da upravo sportski model može biti ključ za osvajanje Amerike i svijeta. Iz takvih ambicija rođen je Datsun 240Z, predstavljen 1969. godine.

Njegove elegantne proporcije, dugačak poklopac motora i kompaktan zadnji kraj jasno su odavali sportski karakter. Na prvi pogled izgledao je kao automobil iz iste priče u kojoj su igrali Jaguar E-Type ili Porsche 911, ali uz jednu ogromnu prednost – cijenu i dostupnost.

Srce 240Z činila je šestocilindarski linijski agregat zapremine 2,4 litra, koji je razvijao 151 konjsku snagu i omogućavao ubrzanje do 100 km/h za svega osam sekundi, dok je maksimalna brzina prelazila 200 kilometara na čas.

Uparen s preciznim manuelnim mjenjačem i oslonjen na nezavisno vješanje na svim točkovima, Datsun je nudio dinamiku vožnje na nivou evropskih konkurenata, ali po cijeni koja je bila gotovo nevjerovatna – 3.526 dolara, što je bilo više nego dvostruko jeftinije od Porsche-a.

Već u prvim mjesecima potražnja je daleko nadmašila ponudu, a u Americi su se stvarale liste čekanja koje su trajale mjesecima. Tolika popularnost dovela je i do apsurda – polovni primjerci nerijetko su se prodavali skuplje od novih, jer su kupci željeli odmah sjesti za volan.

Ogroman uspjeh otvorio je vrata nasljednicima – modelima 260Z i 280Z, koji su donijeli veću zapreminu motora, bogatiju opremu i viši nivo udobnosti. Ipak, strožiji sigurnosni i ekološki propisi, kao i rast težine, postupno su umanjili sportski duh originala. Paradoksalno, to nije usporilo prodaju, jer je publika nastavila da cijeni atraktivan dizajn, pouzdanost i prestiž koji je serija Z donijela.

Posebno mjesto u priči zauzimaju i trkački uspjesi. 240Z je nizao pobjede na relijima i kružnim stazama, čime je dodatno osnažio svoju reputaciju. Vremenom je, uprkos problemima s korozijom koji su uništili mnoge primjerke, postao jedan od najtraženijih kolekcionarskih automobila iz sedamdesetih.

Njegovo naslijeđe i danas živi kroz svaku novu generaciju Z modela, od 300ZX i 350Z pa sve do aktuelnog Nissana Z. Sve ih povezuje ista filozofija – sportski automobil pristupačan većem broju entuzijasta, ali sposoban da stane rame uz rame s ozbiljnom konkurencijom. Upravo je to bila i ostala najveća vrijednost legendarnog 240Z-a.