Registracija quadova u BiH
Od kupovine do tehničkog pregleda
Zakonski propisi određuju da se quadovi svrstavaju u različite kategorije vozila, u zavisnosti od njihove namjene, tehničkih karakteristika i dizajna. Upravo od te kategorizacije zavisi i proces registracije, koji može varirati u detaljima...
Za vožnju quada, vozila na četiri točka dizajniranog za kretanje po raznovrsnim i često zahtijevnim terenima, potrebno je ispuniti nekoliko zakonskih uslova. Prvi i osnovni zahtjev je posjedovanje vozačke dozvole B kategorije, koja omogućava upravljanje ovim tipom vozila. Takođe, svaki quad mora biti registrovan kako bi mogao legalno da se koristi na javnim putevima. Na taj način se obezbjeđuje da quadovi ispunjavaju sve tehničke i bezbjednosne standarde, što je ključno za sigurnu vožnju, kako na terenu tako i na javnim saobraćajnicama.

„Quad se u BiH kategoriše kao četverocikl. Po staroj klasifikaciji quad se dijelio u dvije kategorije: do 350 i do 400 kg, dakle manji i veći. Sada, po novoj klasifikaciji imamo puno više podkategorija četverocikla kao: otvoreni, zatvoreni, terenski, teretni itd. Za svako vozilo u Bosni i Hercegovini da bi se registrovalo potrebno je da vozilo bude tehnički ispravno i osigurano“, rekao je Namik Žiga, voditelj stanice tehničkog pregleda „Osig“ Vogošća.

Cijena osiguranja za quad zavisi od nekoliko faktora, uključujući godište vozila, zapreminu i snagu motora. Na iznos polise osiguranja dodatno utiče i status bonusa ili malusa vlasnika osiguranja, pa cijena može značajno varirati – od približno 30 do čak 600 KM. Što se tiče tehničkog pregleda, procedura ostaje ista bez obzira na kategoriju u koju quad spada, osiguravajući da vozilo ispunjava sve tehničke i bezbjednosne standarde prije registracije.

„Tehnički pregled za quada u BiH se obavlja na stanicama tehničkog pregleda koje ispunjavaju tu vrstu tehničkog pregleda, a ukoliko se ne može obaviti na tehnološkoj liniji tehničkog pregleda obavlja se na poligonu tehničkog pregleda. Tako da se u tom smislu razlikuje od običnih putničkih motornih vozila. Na quadu se vrši pregled svih sklopova i svega onoga što je proizvođač propisao. Takođe, moraju se ispitati kočnice, zaustavljanje vozila, upravljanje, identifikacija vozila, da li se podudara broj šasije, broj motora i sve ono što je u dokumentaciji.“, kazao je Žiga.

Trajanje registracije quada zavisi od njegove kategorije. Ako se registruje kao četverocikl, postupak važi standardnih 12 mjeseci, isto kao i kod drugih putničkih motornih vozila. Ipak, postoji mogućnost trajne registracije quada, dok se u određenim situacijama registracija mora obaviti preko pravnog lica, zavisno od specifičnih okolnosti i zakonskih propisa.
„Ukoliko quad ima do 50 kubika može se registrovati kao trajno ili ukoliko klijent želi da registruje kao traktor ili radnu mašinu, takođe se može registrovati na trajnu registraciju. U tom slučaju polisa osiguranja se radi jednom godišnje, kao i tehnički pregled. Ukoliko se quad registruje kao radna mašina ili kao traktor potrebno je da ispunjava dopunsku svjetlosnu signalizaciju u javnom cestovnom saobraćaju“, objasnio je Žiga.

Iako registracija quada nije obavezna ukoliko se ne koristi na javnim cestama, važno je naglasiti da upravljanje ovim vozilom od strane neiskusnih ili nekvalifikovanih lica može biti izuzetno rizično. Stoga se preporučuje da vozači, osim posjedovanja položenog vozačkog ispita odgovarajuće kategorije, prođu dodatnu obuku za sigurno upravljanje quadovima. Takođe, čak i kada nije zakonski obavezna, registracija quada i posjedovanje odgovarajuće polise osiguranja su poželjni, s obzirom na visok rizik od potencijalnih materijalnih šteta ili povreda vozača.