Početak nove ere u Ingolstadtu
60 godina prvog „Audija“
Prije tačno šest decenija s proizvodnih traka u Ingolstadtu sišao je automobil koji je promijenio tok istorije za njemačku marku – Audi F103. Prvi model koji je nosio ime Audi nakon Drugog svjetskog rata nije bio samo novi automobil, već ključni preokret za tada posrnuli Auto Union...
Prije tačno 60 godina, 13. augusta 1965., iz fabrike u Ingolstadtu izašao je automobil koji je označio prekretnicu za tadašnji Auto Union – prvi model koji je nakon Drugog svjetskog rata ponio ime Audi. Interno označen kao F103, bio je to i prvi Audijev model s četvorotaktnim benzinskim motorom s četiri cilindra. U trenucima kada je kompanija bila na ivici opstanka, predstavljanjem na salonu u Frankfurtu otvoreno je novo poglavlje: uz povratak legendarnog imena, fokus je bio na modernoj tehnologiji, ozbiljnom dizajnu i novoj platformi koja će služiti kao osnova za modele do 1972.
 - Copy.webp)
Auto Union je nakon rata krenuo gotovo ispočetka. Dio tima osnovao je centar za dijelove u Ingolstadtu, a 1949. nastaje novi Auto Union GmbH. Početni uspjeh stigao je kroz motocikle i laka dostavna vozila pod markom DKW. Ipak, pravi preokret desio se 1965. s modelom Audi F103 – simbolom povratka i temeljem za transformaciju brenda u ono što će postati svjetski poznato ime u premium segmentu. Kako je životni standard rastao u poslijeratnoj Njemačkoj, tako su rasla i očekivanja kupaca – više se nije tražio samo prevoz, već savremeniji automobil. DKW, sa zastarjelim dvotaktnim motorima, sve teže je odgovarao tim zahtjevima. Iako je model F 102 imao moderan izgled, njegova tehnologija bila je prevaziđena, pa su kupci sve više napuštali brend.

Auto Union GmbH se našao u krizi. Daimler-Benz, tadašnji vlasnik, počeo je prodavati udjele Volkswagenu, koji je ubrzo preuzeo glavnu ulogu. VW je presudno pomogao održavanjem proizvodnje – između 1965. i 1969. u Ingolstadtu je sklopljeno skoro 350.000 Buba (modela 1200/1300), što je kompaniji dalo prijeko potreban predah i prostor za razvoj novog modela – prvog Audija novog doba. Prekretnicu u istoriji Auto Uniona donijela je odluka Daimler-Benza, tadašnjeg vlasnika, da u Ingolstadt pošalje i novi četverotaktni motor – ali i čovjeka koji će ga pretvoriti u budućnost brenda. Inženjer Ludwig Kraus, brzo postavljen za glavnog razvojnog stručnjaka, pokrenuo je serijsku proizvodnju novog pogona, čime je zatvoreno poglavlje dvotaktne tehnologije.

Rezultat tog zaokreta bio je “Novi Audi”, predstavljen 1965. godine – prvi automobil s četverotaktnim motorom iz Ingolstadta, i prvi koji je nakon 25 godina ponio ime Audi. DKW je otišao u istoriju, a novi model, poznat i kao F 103, izašao je pred publiku bez dodatnih oznaka – samo kao Audi, ime koje je prizivalo prošlost, ali gledalo u budućnost. Zanimljivo je da tada još ni sama kompanija nije nosila to ime – zvala se Auto Union GmbH sve do 1985. godine, kada je i formalno postala AUDI AG. Od tog trenutka, Audi je postao i naziv marke i same firme, simbol kontinuiteta i nove ambicije.
.webp)
Već s početnim uspjehom, paleta se brzo širila – na osnovni model, neformalno poznat kao “Audi 72”, nadovezali su se luksuzniji Audi Super 90, snažniji Audi 80, praktični Audi 75 i pristupačni Audi 60. Tako je, korak po korak, počela moderna priča Audija. Serijska proizvodnja modela „Novi Audi“ započela je u avgustu 1965. godine, a karavanska verzija, nazvana Variant po uzoru na VW, stigla je na proljeće 1966. Limuzina je nudila izbor između dvoja ili četvora vrata, uz doplatu za luksuzniju verziju s oznakom „L“.

Ponuda se ubrzo proširila snažnijim varijantama: Audi 80 iz 1966. donio je motor od 80 KS, a Super 90 podigao ljestvicu na 90 KS i preko 160 km/h, uz hromirane detalje kao znak prepoznatljivog stila. Godine 1968. stigao je i osnovni Audi 60 sa 55 KS, dok je Audi 75 ušao kao zamjena za prethodne verzije srednje snage. Tako se formirala savremena, komercijalno uspješna gama modela, utemeljena na modernoj tehnologiji i novom identitetu.
.webp)
Posebno mjesto u promotivnim materijalima zauzimao je tzv. Mitteldruckmotor – 1,7-litarski motor s visokim stepenom kompresije (11,2:1), koji je po performansama stajao između benzinskih i dizelskih motora. Zbog svoje dužine, zahtijevao je produženje šasije za 100 mm u odnosu na prethodni F 102, dok je hladnjak neobično pozicioniran – ukoso, s lijeve strane motora.
Novi Audi donio je svježu vizuelnu promjenu u odnosu na svog prethodnika. Umjesto zaobljenih svjetala u hromiranoj rešetki modela F 102, tu su sada pravougaona svjetla smještena u širu crnu masku. Pogon je standardno bio opremljen četverostepenim manuelnim mjenjačem sa ručicom na stubu volana, dok automatski mjenjač nije bio dostupan. Zadržana je i neobična tehnička posebnost – disk kočnice unutar mjenjača, nasljeđe sa DKW-a. Najvažnija promjena ipak je bila prelazak sa dvotaktnog na četverotaktni motor, što je označilo početak nove ere. U prvih tri mjeseca proizvedeno je preko 16.000 automobila, što je pokazalo koliko je tržište prepoznalo ovaj korak naprijed.

Tokom sedam godina proizvodnje model F 103 doživio je samo manje izmjene. Za 1970. godinu uvedene su suptilne, ali značajne novine: redizajnirana instrument tabla i novi brisači koji su se sada kretali paralelno, umjesto dosadašnjeg sistema gdje su se brisači otvarali u suprotnim smjerovima. Kupcima je prvi put ponuđena opcija mjenjača sa ručicom na centralnoj konzoli, kao alternativa standardnom na stubu volana. Ljeti te godine pomjeren je i otvor za gorivo, sa zadnjeg dijela na desnu bočnu stranu limuzinskih verzija. Zadnja svjetla dobila su novi dizajn, usklađen sa Audijem 100, modelom koji je od 1968. označio početak uspješne C-serije.

Proizvodnja Audija F 103 završila je sredinom 1972. godine, kada ga je zamijenio potpuno novi Audi 80, koji je otvorio novu eru za brend. Ipak, najveći hit među modelima bio je najmanji – Audi 60. Od ukupno 416.852 vozila prve generacije, više od polovine činili su upravo Audi 60 i njegova L verzija, sa ukupno 216.987 primjeraka. Ove brojke jasno pokazuju koliko je ovaj model bio ključan – ne samo kao pristupačna opcija, već i kao oslonac na kojem je Audi ponovo izgradio svoj ugled. Period od 1965. do 1972. označio je tehnički i tržišni preporod za marku, a uspjeh tih modela stvorio je temelje za dugoročnu stabilnost i nezavisnost Audija unutar Volkswagen grupacije.