Preskupo i za milijardere
Koliko košta korištenje superautomobila Bugatti Bolide?
Gotovo da nema ljubitelja automobila koji nije oduševljen kada Bugatti predstavi neku od svojih superautomobilskih kreacija. Iako smo svjesni da svaka od njih košta po nekoliko miliona, samo se rijetki pitaju koliko košta održavanje i vožnja jednog ovakvog automobila…
Kada automobil koji košta više od osam miliona evra potroši set guma za 60 kilometara, teško ga je nazvati racionalnim izborom. Ali Bugatti Bolide ni ne pretenduje na to da bude racionalan. On je automobilsko remek-djelo, inženjerska ekstravagancija i, što je možda najvažnije, igračka za najbogatije vozače današnjice.

Bugatti Bolide je jednostavno najzahtjevniji superautomobil na planeti. Njegov vlasnik Manny Khoshbin, poznati američki milijarder i kolekcionar automobila, prvi put javno je otkrio koliko je teško, skupo i bizarno živjeti sa ovom trkačkom zvjerkom.

Pneumatici skuplji nego većina automobila
Najveću pažnju u Khoshbinovoj ispovijesti privukli su pneumatici. Naime, set za Bolide specijalno razvijenih slik pneumatika košta oko 14.000 KM. Oni su dovoljni za tek 60 kilometara dinamične vožnje po stazi. Štaviše, moraju se montirati i demontirati čak tri puta prije prve upotrebe da bi se ispravno „slegliˮ na točkovima.

A ako pomislite da ćete ih sačuvati za sljedeću sezonu – nećete.
Vijek trajanja slik guma jeste pet godina, a kišnih samo tri, bez obzira na to da li ste ih uopšte koristili. Navedene pneumatike prate i specifični temperaturni zahtjevi. Naime, slik pneumatici ne funkcionišu dok se ne zagriju na 80 stepeni, dok je kod kišnih dovoljno 30. Ipak, vožnja sa kišnim pneumaticima ograničena je na 300 km/h, što znači da Bolide tada ne može ni da „diše punim plućimaˮ.

I gorivo i servis idu u nebesa
Potrošnja goriva tokom agresivne vožnje dostiže čak 80 litara na 100 kilometara. I ne bilo kog goriva, već specijalnog benzina od 110 oktana. Ali, nećete ni stići potrošiti pun rezervoar, jer je njegov kapacitet zbog smanjivanja mase vozila svega 72 litra. Drugim riječima, Bolide možete voziti žestoko manje od 90 kilometara prije nego što ostane bez goriva ili pneumatika, odnosno šta god prije popusti.

Vožnja traje minut, hlađenje pola sata
Nakon svake brze vožnje, automobil mora da se ohladi, bilo laganom vožnjom u krug ili pomoću specijalnih spoljašnjih ventilatora, koji moraju biti priključeni u roku od 10 sekundi nakon zaustavljanja, inače se rizikuje da dođe do požara. Ventilatori treba da rade 30 minuta kako bi se spriječilo oštećenje vitalnih komponenti, ponajviše kočionog sistema, koji se po pravilu vožnjom po stazi dovodi do usijanja.

Osim toga, mnogi sistemi u automobilu imaju ograničen i programiran životni vijek. U njih, između ostalog, spadaju sigurnosni pojasevi, rezervoar, sistem za gašenje požara i baterije, koje je bez obzira na trenutno stanje neophodno redovno mijenjati, čak i ako se automobil ne koristi – jednom godišnje je minimum.
.webp)
Skromna oprema, nikakva prilagođavanja
Unutrašnjost je sportski ogoljena do maksimuma i u njoj se nalazi svega nekoliko prekidača. Kabina je, dakle, skoro pa spartanska, te više podsjeća na Zastavu 750, popularnog „fićuˮ, nego na luksuzni superautomobil. Doduše, kupcima je ponuđen izbor između tri različite vrste sjedišta, ali ako im nijedno ne odgovara, to je to – nema mogućnosti da se pravi četvrto. Bugatti ne nudi individualna podešavanja, jer ovaj automobil nije igračka namijenjena luksuzu i komforu, već grubi trkački alat namijenjen za obaranje rekorda.

Fantastičan, ali nimalo lagan
Američki milijarder i kolekcionar automobila Manny Khoshbin, koji se obogatio trgujući nekretninama, priznaje da ga Bolide istovremeno fascinira i iscrpljuje.

Naime, on se već uveliko priprema za njegov prvi trkački dan na stazi, ali već je sada shvatio da će sa ovim automobilom teško „živjetiˮ. Međutim, ono što je najzanimljivije jeste da sve navedene mane – poput izuzetne skupoće, ekstremnih ograničenja i kratkotrajnost mnogih komponenti – ni najmanje ne umanjuju trkačku veličinu ove mašine.
.webp)
Naprotiv, upravo ta potpuna posvećenost brzini i performansama, bez ikakvih kompromisa, čini Bolide tako posebnim. I dok, recimo, jedan klasičan Volkswagen Golf GTI traži samo redovan servis i punjenje rezervoara, Bolide traži više, ali i daje više. Za privilegiju da ga vozite, morate žrtvovati sve osim zdravog razuma, a možda i njega ako poželite da ovim jedinstvenim automobilom postignete brzinski maksimum od čak 501 km/h.

Još malo brojki...
Pneumatici mu koštaju 14.000 KM, potrošnja se kreće oko 80 litara na 100 kilometara, dok je kapacitet rezervoara manji nego kod većine običnih modela SUV-ova. To je svijet ekstremnih superautomobila…
Bugatti Bolide pogoni osmolitarski W16 benzinski motor koji pri 7000 obrtaja razvija 1600 KS i ima 1600 Nm obrtnog momenta. Automobil je težak samo 1450 kg.
Za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebno je samo 2,8 sekundi. Do 200 km/h stiže se za 4,4 sekunde, a do 300 km/h za za 7,4 sekunde. Brzinu od 501 km/h Bolide bi trebalo da dostigne za 33,62 sekunde…