Tema – Troškovi putovanja na CNG
CNG je ekonomičnija i čistija opcija od benzina i dizela
Svaki put kada se priča o komprimovanom prirodnom gasu ili CNG-u, u njegovu korist se navodi da je ekološki čistije i ekonomičnije gorivo od benzina i dizela. Praktično smo provjerili kolika je ta razlika u praksi na dionici između Banjaluke i Sarajeva...
CNG ili komprimovani prirodni gas jeste alternativno prirodno gorivo koje može pokretati i benzinske i dizelske automobile uz pomoć dodatne instalacije u vozilima, koja može biti fabrička ili naknadno ugrađena. Koliko je prepoznat kao energent, najbolje objašnjava činjenica da na tržištu postoje automobili sa fabrički ugrađenom instalacijom, poput Škode Octavije sa kojom smo na relaciji od Banjaluke do Sarajeva i nazad napravili svojevrsni test potrošnje i cijene vožnje na CNG.

U ovom slučaju oznaka G-Tec ni po čemu ne ukazuje da se radi o drugačijem automobilu, jednakog je dizajna te istih kapaciteta u unutrašnjosti. Jedina razlika vidljiva je na instrument-tabli, gdje se prikazuje stanje goriva u dva različita rezervoara. Za pogon Octavije G-Tec kombinovan je 1.5 TSI motor sa 130 KS i dva izvora energije: benzinski rezervoar zapremine devet litara i CNG boce u koju može stati nešto iznad 18 kg metana, koliko smo izmjerili prije puta na benzinskoj stanici Nestro u Lazarevu, u Banjaluci (što je ujedno i bila naša početna tačka).

Tu počinje i naša prva računica: za pun CNG rezervoar trebalo nam je 38,12 KM, jer je cijena kilograma CNG-a 2,10 KM. Put Sarajeva išli smo preko Doboja, auto-putom u dužini od stotinjak kilometara. Tu već primijetimo kako ni u vožnji nema razlike između benzinske Octavije, koju smo imali priliku nedavno testirati, i ove sa CNG sistemom, jer TSI motor razvija 96 kW, ali uz manju emisiju CO2 za oko 25%. Vozi se jednako dobro, ubrzanja i međuubrzanja nisu ništa lošija, dok smo brzinama svojstvenim za auto-put, što je oko 130 km/h, zabilježili potrošnju CNG-a u rasponu između 3,5 i četiri kg.

Važno je istaći da se, bez obzira na brzinu kretanja, sve vrijeme vozilo na CNG, ne trošeći benzin. Na kraju auto-puta slijedi silazak na magistralu Doboj–Zenica, gdje ritam vožnje pada na prosjek od oko 70 km/h, dok se potrošnja drastično smanjila i pala na tek iznad 2,5 kg CNG-a. Nakon 190 pređenih kilometara uključujemo se na auto-put „Vcˮ u Zenici. Putni računar pokazuje prosjek od 3,5 kilograma ukupno i obećava još 330 km autonomije na CNG i 150 km na benzin koji nismo trošili.

Nakon 40 minuta vožnje ulazimo u Sarajevo, u gradsku gužvu i specifičan režim vožnje koji nas vodi do krajnjeg odredišta – ispred Vijećnice. Sumiramo prvu etapu puta. Potrošli smo 3,6 kilograma CNG-a za 250 km, uz prosječnu brzinu od 73 km/h. Benzinskog goriva nismo potrošili ništa i ostao nam je obećani domet od 150 km, dok je CNG obećavao još 230 km.
To znači da nam je od Banjaluke do Sarajeva trebalo samo 20 KM gasa. Potvrđujemo odluku da ne punimo CNG, jer svi parametri kažu da bez problema stižemo nazad u Banjaluku, ali i do bilo koje druge punionice u BiH, a koje su osim Sarajeva i Banjaluke još dostupne u Tuzli, oko 130 km od Sarajeva, i Brodu, oko 215 km od Sarajeva.

Ako zagusti sa CNG-om, uvijek imamo i devet litara benzina, koji se teoretski može dosipati na svakih 150 km i tako voziti koristeći samo ovaj energent. Vraćamo se za Banjaluku istim smjerom. Povećali smo i ritam vožnje zbog manje gužve na magistrali ka Doboju, zbog čega nam je potrošnja CNG-a nešto malo porasla i za 20 km nije dobacila na obećanih 230, zbog čega smo ostatak puta nedugo nakon ulaska na auto-put kod Doboja do Banjaluke vozili na benzin.

Sam taj čin prebacivanja među energentima potpuno je automatizovan i ni po čemu se nije osjetio u kabini. Svjesni činjenice da nam je do krajnjeg odredišta ostalo oko 100 kilometara, ali i zbog noćnih sati, kada je dobro povećati oprez na putu, smanjujemo ritam vožnje na 110 km/h na auto-putu. Octavia ponovo oduševljava sa prosjekom potrošnje benzina tek iznad pet litara.

Na kraju smo dobili sljedeće podatke: dionica Banja Luka – Sarajevo – Banja Luka sa pređenom kilometražom 549 km pri prosječnoj brizini 69 km/h uzela nam je 18 kg CNG-a i 5,5 litara benzina. Prosječne vrijednosti kretale su se: 3,6 kg CNG-a na 100 kilometara i 5,3 litra benzina na 100 km. Konvertovano u novčanu vrijednost, ovu dionicu prešli smo za 36,83 KM za 17,3 kg CNG-a, koliko je stalo na ponovnom punjenju, i 12,83 KM benzina, pa su nam ukupni troškovi puta bili manji od 50 KM.

Ako uporedimo cijene sa benzinskim i dizelskim motorima koji bi na istoj ruti trošili između pet i šest litara goriva, što je optimistična pretpostavka, trošak bi po aktuelnim cijenama bio oko 80 maraka, što je oko 37% više. Ovom računicom jasna je ekonomska prednost CNG-a, a uz nju treba dodati i oko 35% manje ukupne emisije štetnih plinova jer je 25% manja emisija CO2, značajno smanjenje azotnih oksida i CNG nema mikročestica.