DSG 7-Gtronic
Bestrzajac
Kada su „entuzijasti“ iz Volkswagena prije pet godina predstavili 6-stepeni DSG (Direkt Schalt Getriebe) mjenjač za Golf R 32, nisu ni sanjali da će se njegova popularnost kao „virus“ raširiti na sve jače modele u njihovoj proizvodnoj gami
Pošto je prvi DSG predviđen za jače modele, u VW-u su brzo “odreagovali“ i kupcima koji preferiraju, uslovno rečeno, manje motore, ove godine ponudili novi 7-stepeni DSG mjenjač, koji su “prilagodili” upotrebi u kompaktnim kućnim modelima, prvenstveno Golfu, Golfu Plus i Golfu Varijant. Još jedan od razloga uvođenja ovog mjenjača svakako je i taj što su Toyota i BMW predstavili svoje 8-stepene automatike, a znamo da VW ne voli biti “na repu” događanja u autoindustriji. Stalnim razvojem DSG-a u VW-u su utvrdili da sa ovakvim mjenjačem opada potrošnja goriva, a smanjuje se i količina štetnih izduvnih gasova. Najznačajnija novina kod novog 7-stepenog mjenjača, pored 7-og stepena, svakako je uvođenje . . . Dvije suve lamele za razliku od „starog” 6-stepenog DSG-a, koji je imao dvije „mokre” lamele, koje su bile uronjene u ulje. Zbog toga u novi DSG sa 7 stepeni prenosa staje svega 1,7 litara ulja, dok u verziji sa mokrim lamelama staje 6,5 l. Samim tim, VW-ovi inženjeri izbjegli su hladnjak ulja koji se nalazi kod 6-stepene varijante, jer temperature ulja kod njega dostiže i do 140C. Direktna „posljedica” ovakve konstrukcije jeste i smanjenje težine sa 93 na 70 kilograma, a emisija štetnih izduvnih gasova redukovana je sa 149 g/km na 139g/km.
Podsjećanja radi, DSG predstavlja u suštini klasični manuelni mjenjač sa dvostrukim kvačilom, koji se odlikuje promjenom stepeni prenosa bez prekida vučne sile. Zbog toga ima dva pogonska vratila od kojih jedno služi za neparne, a drugo za parne stepene prenosa i “rikverc”. Prilikom promjene stepena prenosa jedno kvačilo se isključuje, a drugo uključuje, omogućujući brzu i bestrzajnu promjenu stepena prenosa. Praktično, kada se ubrzava u trećem stepenu prenosa, isključeno kvačilo spremno je za zahvat spregnutih zupčanika četvrtog stepena, itd. Precizan rad sedmostepenog mjenjača sa dva kvačila, sve u istom kućištu, omogućava “Mechatronics” sistem, koji objedinjava sve mehaničke, hidraulične i električne funkcije mjenjača. Treba naglasiti da se brzine mogu mijenjati u automatskom ili manuelnom modu, putem ručice mjenjača ili pomoću tipki na obruču upravljača. Poređenja radi, treba naglasiti da “klasični” automatski mjenjač sa hidrodinamičkim pretvaračem obrtnog momenta ima stepen iskorištenja 83%, 7-stepeni DSG 91%, a klasični “manuelac”94%.
Ako se uzme u obzir kontinuiran tok snage bez trzaja, može se reći da je DSG već sada ravnopravan, ako ne i bolji, takmac klasičnom ručnom mjenjaču. Zbog lakše izvedbe, prenosiće do 250 Nm obrtnog momenta za razliku od 6-stepenog DSG-a, koji prenosi do 350 Nm obrtnog momenta. Performanse novog DSG-a su impresivne. Golf sa 1,4 TSI motorom (122 KS) umjesto 6,3 l/100 km troši 5,9 l/100 km, što predstavlja uštedu od značajnih 6,3 %, a u odnosu na hidrodinamički automatski mjenjač čak 20 %. Sedam stepeni prenosa povećavaju komfor vožnje, a ubrzanje do 100 km/h iznosi 9,4 sekunde, dok je maksimalna brzina 195 km/h. Pri tome na otvorenom Golf 1,4 TSI DSG troši samo 4,9 l/100 km, a u gradu 7,7 l/100 km što u kombinovanom režimu daje odličan rezultat od prosječnih 5,9 l/100 km. Takođe, ovaj mjenjač “upariće” se i sa legendarnim 1,9 TDI motorom sa 105 KS.
Mjenjač sa dva kvačila nije VW-ov izum. Naime, 60-ih godina prošlog vijeka Porsche je počeo razvoj mjenjača sa dva kvačila, a 80-ih godina primjenjivao ih je na svojim trkačkim modelima. Udio “starog” DSG-a kreće se od 9% kod Golfa do 33% kod Golfa GTI i čak 60% kod modela R32, a početak prodaje 7-stepenog DSG-a donosi još optimizma. Početna produkcija usljed potražnje popela se sa 750 na 1500 komada dnevno, a prosječna doplata za novi 7-stepeni DSG iznosi 1.800 eura. Da VW ništa ne prepušta slučaju, govori i podatak o 60.000 sati testova novog DSG-a sa preko 2 miliona pređenih kilometara, sve s ciljem eliminisanja bilo kakvih mogućih “dječijih bolesti”.