Test – Renault Scenic 130 dCi

Najveći šarmer među monovolumenima

Četvrta generacija Scenica je uprkos očiglednoj evoluciji i dalje ostala punopravan monovolumen, koji uz tradicionalnu udobnost, praktičnost i sigurnost sada nudi i neodoljiv šarm, kao jedinstvenu karakteristiku u ovoj klasi.
13 Februar 2018

Najveći šarmer među monovolumenima

Rijetki su modeli koji su u automobilskoj istoriji ostavili tako dubok trag kao što je to slučaj sa Scenicom. Njegov idejni začetnik je bila francuska dizajnerica Anne Asensio, koja je još 1991. godine javnosti predstavila koncept kompaktnog porodičnog monovolumenskog automobila. On je u praksi zaživio 1996. godine, kada je na temelju prve generacije Meganea predstavljen prvi evropski kompaktni MPV sa izuzetno prostranom i praktičnom monvolumenskom karoserijom, u kojoj je bilo dovoljno mjesta za pet putnika i njihov prtljag. Veliki uspjeh je bio zagarantovan pa je od 177.122 isporučenih primjeraka iz 1997. godine do 2000. godine prodaja skočila na čak 301.722 jedinica. Istorijski maksimum je postignut 2004. godine kada su Francuzi širom Evrope isporučili gotovo 320.000 primjeraka Scenica. Sve jača i brojnija konkurencija, te postepeno preusmjeravanje pažnje kupaca na jednako praktične, ali vizuelno atraktivnije crossover u SUV modele postepeno su sveli Scenicovu prodaju na prošlogodišnjih 79.288 vozila. U namjeri da spase šta se spasti može, Renault je odlučio da kompaktni monovolumen koncepcijski gurne pod okrilje trendovskih crossovera i da ga na taj način pokuša vratiti u fokus tržišta.

 

Mada je i do sada kroz sve tri prethodne generacije bio moderno dizajniran automobil, Scenic se tek u četvrtom izdanju transformisao u istinskog šminkera. Zasluge se pripisuju holandskom dizajneru Laurens van den Acker, koji je od 2009. godine na čelu Renaultovog kreativnog tima. Njegov koncept DeZir iz 2010. godine Francuzima je donio tada prijeko potrebnu dizajnersku svježinu. Najinteresantniji detalj kojeg je DeZir promovisao, a koji je zaživio na svim modernim Renaultima, je lamelarna maska hladnjaka sa velikim dijamantskim logotipom u sredini. Ona je 2013. godine premijerno zasijala na crossoveru Capturu, kojeg mnogi smatraju jednim od najvećih „krivaca” za nagli pad popularnosti Scenica. Kako bi se „zaštitio” od mlađeg i damama „slađeg” brata, Scenic se u četvrtoj generaciji kamuflirao u svojevrsnog monovolumenskog Captura. Mada ima i vizuelnih sličnosti sa broj većim Espaceom, kompaktni crossover mu je ipak bliži zahvaljujući dvobojnoj karoseriji. Podsjećamo da se Scenic nudi u 10 ovakvih kombinacija, do kojih su neke iste kao kod Captura. Može se dobiti i u 11 jednobojnih verzija, što ostavlja više nego dovoljno prostora za ugađanje kako tradicionalno, tako i moderno orijentisanim kupcima.


Stepen atraktivnosti mijenja se i zavisno od odabranog paketa opreme. Tako su u početnom točkovi čelični, dok u ostalim serijski dolaze aluminijumski. Dnevna LED svjetla i LED pokazivači pravca su standardni. Svjetla za maglu dolaze od ZEN opreme, a vrhunski efikasna Full LED glavna svjetla od Edition One. Od istog nivoa, karoserija je uvijek dvobojna, a kućišta retrovizora u sivoj ili crnoj boji. Bose paket, ako izuzmemo stilski jedinstvenu, luksuznu Initiale Paris kombinaciji, predstavlja najraskošniju serijsku opremu Scenica, koja se spolja najlakše prepoznaje po jedinstvenim desetokrakim alu naplacima, kodnog imena Quartz. Testni model je bio dodatno ukrašen sa opcionim staklenim panormskim krovom, koji se doplaćuje 1.300 KM. Toniran je, kontrolisano propušta obilje svjetlosti u enterijer i nudi jedinstven pogled u nebo putnicima u drugom redu, ali se ne može otvoriti kao kod prethodnika. Kada svemu pridodate jarko žutu Miel boju, koja odlično kontrira crnom krovu, dobijate automobil sa kojim ćete uvijek biti primjećeni. To je velika i moramo reći prijatna novost za ljubitelje monovolumena, kojima su posljednjih godina pažnju skrenuli vizelno atraktivniji SUV i crossover modeli.

Nasuprot zanimljive i oblikom jedinstveno skrojene karoserije nalazi se moderna, ali ipak nešto manje originalna kabina. Mada je strukturna razlika u odnosu na prethodnu generaciju očigledna, većinu elemenata poput upravljača, digitalne instrument table, preko 8,7-inčnog na dodir osjetljivog ekrana R-Link 2 multimedije, Multi-Sense sistema sa pet režima rada: Eco, Sport, Comfort, Neutral i Perso, kružnih komandi klima uređaja, te Bose Surround audio sistema sa R-Sound efektom smo već vidjeli i isprobali u nekom od aktuelnih Renaultovih modela. Scenicova ekskluziva nisu ni preudobna električno podesiva sjedišta sa podesivim osloncem za noge i ugodnim masažerom lumbalnog dijela kičme. Njihove svijetle kožne presvlake pod prstima se čine uvjerljivo debelim, ali su istovremeno i veoma osjetljive na prljanje. Dvodijelni A stubovi zaslužuju svaku pohvalu, jer povećavaju preglednost okoline, posebno u gradskoj vožnji. Najoriginalniji detalj u kabini je klizna centralna konzola, koja se po podnim šinama može pomjerati naprijed-nazad i tako prilagođavati trenutnim potrebama. Osim što pruža ugodan oslonac za desnu ruku, ona u sebi skriva 13 litara slobodnog prostora za odlaganje sitnica, sa dva utora za bočice i posebnim pretincem za multimedijalne uređaje. Njen sadržaj se od pogleda može zaštiti roletnom. Ispred suvozača je prostrana ladica zapremine 11,5 litara, koja se otvara električnim putem pritiskom na taster. U pregrade na vratima mogu se staviti 1,5-litarske flaše i još pokoja sitnica. Mali, ali praktični detalji koje će znati cijeniti porodični vozači su integrisani rolo zastori u naslonima zadnjih vrata, sklopivi „avionski” stolići integrisani u poleđinu prednjih sjedišta, te širokougaoni unutrašnji retrovizor za lakši nadzor zadnje klupe.


Kada je riječ o ponudi prostora ona je neočekivano skromnija s obzirom na to da je novi Scenic sa 4,41 cm duži 40 mm od prethodnika. Naprijed se još uvijek sjedi dovoljno komforno i pomalo povišeno kao i SUV modelima, no svako „opuštanje” putnika u prednjem redu odmah će osjetiti putnici pozadi, koji sada imaju nešto skromniji prostor za koljena. Koncept tri pojedinačno odvojena i podesiva sjedišta, Renault je zamijenio kliznom klupom djeljivom u omjeru 60:40. Preklapanjem naslona sada se dobija potpuno ravna površina, zahvaljujući podesivom dvostrukom dnu prtljažnika, što je bolje rješenje od dosadašnjeg koje je podrazumijevalo podizajnje i sklapanje pojedinačnih sjedišta prema naprijed. Nasloni se obaraju pritiskom na taster u prtljažniku čija osnovna zapremina od 572 litre se čini sasvim dovoljnom za potrebe četveročlane porodice. Za nešto više od toga Renault ionako nudi 22 cm duži i raskošniji Grand Scenic. Sumirajući sve ono što nam je u kabini ponudi novi Scenic moramo priznati da je tehnološki i svaki drugi napredak očigledan. Ugođaj za upravljačem dobar i drugačiji, jer bi ste da žmireći uđete u automobil pomislili da ste u nekom crossoveru ili SUV-u. Sam ambijent je zabavan,  opuštajući i zahvaljujući velikim staklenim površinama veoma prozračan. Završna obrada je takođe na višem nivou nego do sada, a pojedini detalji poput estestki prošivene gumirane plastike pokazuju kako se bez upotrebe skupocjene kože kabina može učiniti vizuelno atraktivnijom. Ruku na srce njemačke čvrstine u spajanju ipak nema. Na svaki odlučniji pritisak plastika centralne konzole će zapucketati pod prstima, a na lošijim podlogama u kabini će se oglasiti još pokoji „cvrčak”. Mada to nije ništa što se ne može neutralisati sa vrhunskim Bose ozvučenjem, Renault je sebi ipak ostavio određeni prostor za napredak.

Scenicova ponuda na bh. tržištu je raznovrsna, a kupcima se osim standardnog nudi i produženi Grand model. Najpovoljnija verzija je pogonjena sa 1,2-litarskim TCe turbo benzincem, koji raspolaže sa 115 KS i u kombinaciji sa početnom Life opremom košta 34.700 KM. Ljubiteljima dizelaša u istoj opremi je najpristupačniji 1.5 dCi motor sa 90 KS, za kojeg treba izdvojiti 37.200 KM. Za jedan od najbolje opremljenih (Bose paket) i očekivano najskupljih modela, kombinovanih sa 1.6 dCi motorom sa 130 KS Francuzi traže 51.000 KM, dok atraktivni testni Scenic zahvaljujući tri opciona paketa (City Plus, Zima i Krstarenje), te par pojedinačnih dodataka košta 59.200 KM. Najmanja zapremina prtljažnika iznosi 496 litara, a sa maksimalno pomjerenom zadnjom klupom 572 litre. Kod prethodnika u istoj konfiguraciji zapremina je bila 522 litre. Minimalna 437, a maksimalna 1.637 litara.

Jedinstvena koncepcija novog Scenica ogleda se u činjenici da je ovaj automobil dostupan isključivo sa samo jednom dimenzijom guma 195/55 R20. Zahvaljujući ovim točkovima, čija veličina je iznenadila mnoge ljubitelje Scenica, a koje je za Renault razvio njemački Continental visina karoserije je porasla za 1,3 cm dok je klirens povećan za četiri centimetra, na ukupuno 17. Podsjećamo da isto odstojanje od tla ima i crossoverski Captur, dok se Renaultov SUV Kadjar može pohvaliti sa klirensom 20 cm. Kada je riječ o cijeni guma, navešćemo podatak da su ovu dimenziju nakon Continenatal u svojim programima ponudili: Michelin, Semperit, Nokian, Goodyear, Pirelli, Toyo… te da njena internetska cijena varira od 220 do 364 KM koliko Toyo traži za svoj model.


SIGURNOST
Na Euro Ncap testu Scenic je zaslužio makismalnih pet zvjezdica. U serijskoj donosi  vozačev i suvozačev vazdušni jastuk, bočne jastuke i vazdušne zavjese. Tu su i manje više standardni ABS, ESP i ASR sistemi, te HSA pomoć pri kretanju na uzbrdici. Vozač može da računa na elektronsku pomoć pri naglom kočenju, te sisteme upozorenja na frontalni sudar i za prepoznavanje znakova. Tu je sistem za nadzor pješaka u gradskoj vožnji sa aktivnom asistencijom pri paničnom kočenju. Testni model je uz doplatu od 1.300 KM opremljen sa City Plus paketom koji uključuje: sistem nadzora mrtvog ugla, pomoć pri parkiranju pod uglom od 360 stepeni, te Easy Park Assist sistem sa kamerom za vožnjom unazad. U paketu Krstarenje (1.900 KM) došli su aktivni tempomat sa mogućnošću samostalnog kočenja i ubrzavanja (aktivan od 50 do 160 km/h), te head-up displej sa projekcijom podataka u vidnom polju vozača.


POGON
Renaultov 1.6 dCi dizelaš sa 130 KS u Scenicu je dostupan i u jačoj verziji sa 160 KS, koja se kombinuje sa šestostepenim automatskim EDC mjenjačem sa dva kvačila. Jači motor ima 380, a testni 320 nm obrtnog momenta. Ljubiteljima dizelaša nudi se i manji 1.5 dCi u dvije verzije sa 95 i 110 KS. U principu je testni pogon sa šetstostepenim ručnim mjenjačem namijenjen vozačima, koji vole imati potpunu kontrolu nad automobilom i njegovim pogonom. Sa 130 KS uzorno izbalansirani dizelaš predstavlja pravu mjeru sa 1.540 kilograma težak automobil, čije najveće dozvoljeno opterećenje je 2.123 Kg. Od 0 do 100 km/h on ubrzava Scenica za 11,7 sekundi, te može da ga potjera do 190 km/h. Ono što na papiru ne izgleda dinamično, u praksi omogućava da se bez stresa prati visok ritam na auto-putu, odnosno da se sigurno pretiče na magistrali i ekonomično krstari po gradu. Čak i ako ste osuđeni da 100 kilometara pužete u stani-kreni režimu, potrošnja neće preći osam litara. Na otvorenom s lakoćom se spušta ispod pet, a testni prosjek od 6,5 litara je s malo pažnje pomoću Eco režima rada moguće svesti za pola, pa i litru niže. Subjektivni utisak je da pod papučicom gasa uvijek ima dovoljno snage, a kada se svemu tome pridodaju veoma stabilno i snažno vješanje, te u Sport režimu dovoljno osjećajan upravljač dolazimo do zaključka da Scenic sada može da ponudi i do juče nedostupan nivo zabave u dinamičnoj vožnji. Koncepcija vješanja sa 20-inčnim točkovima na dobrom putu omogućava odličan kontakt s podlogom, ali je na lošem putu izvor osjetnijih udara i vibracija, koje oduzimaju dio tradicionalno uzorne udobnosti.

IZDVOJENI TEST


Test – Škoda Kamiq 1.5 TSI

Vrhunska dinamika i prebogata oprema

Najmanji Škodin model s off-road predznakom nedavno je redizajniran, te stilski i tehnološki o...