Riječ, dvije o „novomˮ Yugu
Nostalgični podsjetnik
Od 1980. do 2008. godine, koliko se Yugo proizvodio, u pogonima Zastave u Kragujevcu sa traka ove fabrike sišlo je 794.428 jedinica ovog modela. Od toga broja u periodu od 1985. do 1992. godine čak 141.651 primjerak izvezen je na američko tržište...
Nekada popularan izvozni hit, Zastavin Yugo sada uživa kultni status. Prije gotovo 45 godina na tržištu se pojavio kao uglasti mali automobil, baziran na modifikovanoj Fiatovoj tehnologiji, ali u potpunosti razvijen od strane stručnjaka Zastave iz Kragujevca. Nakon uspješnog predstavljanja na tadašnjem domaćem jugoslovenskom tržištu, krenuo je i u izvoz, gdje je postigao daleko više od činjenice da su ga Amerikanci proglasili za „najgori automobilˮ.

Mali Yugo svojevremeno je bio najpovoljniji novi automobil u SAD, s cijenom od samo 3.990 dolara. Osim trovratne verzije postojao je i lijepo dizajniran kabriolet, a Zastava je svojevremeno radila i na sportskim derivatima. Nakon 28 godina, 2008. godine okončana je proizvodnja Yuga, a pogone Zastave preuzeo je italijanski Fiat.

Iako se Yugo godinama smatrao simbolom apsolutne osnovne mobilnosti, sada je postao ikona pop kulture, posebno u SAD-u. Postoje knjige o njemu, pojavljuje se u filmovima, a njegova je prepoznatljivost izuzetna. I kod nas još uvijek postoji veliki broj njegovih obožavatelja. Sada je oživljena i ideja da se Yugo vrati na svjetske ulice, ali u modernizovanom izdanju.

Plan zagovarača ove teorije jeste da prototip velikoserijskog modela javnosti bude prikazan na sajmu Expo, koji se održava u Beogradu 2027. godine. Projekt vodi prof. dr Aleksandar Bjelić, koji se proslavio u njemačkoj automobilskoj i dobavljačkoj industriji.
On je osigurao međunarodna prava na zaštitni znak Yuga, a za dizajn koncepta zaslužan je srpski dizajner Darko Marčeta.
Svojim prvim dizajnom savršeno je uhvatio proporcije i bit klasičnog Yuga, čiji retro-futuristički stil donekle podsjeća na aktuelni

Hyundai Ioniq 5 i konceptni automobil N74. No, za razliku od „korejacaˮ koje pokreće električni pogon, novi Yugo bi u početku trebalo da bude pogonjen motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, te dostupan samo sa dvojim vratima i pozicioniran kao pristupačan mali gradski automobil.

Tehnička osnova za njega biće platforma tajnog kooperativnog partnera, čije ime Bjelić još ne želi otkriti. Jedno je jasno – novi automobil bi trebalo da bude moderan i pristupačan, a istovremeno i da ispunjava sve aktuelne sigurnosne propise. Iako bi u nekom trenutku mogao biti dostupan i kao električna verzija, novi Yugo je usmjeren ka pogonskom konceptu s klasičnim motorom SUS, što bi mu trebalo omogućiti pristupačniju cijenu od električnih retro modela poput Renaulta 4 i 5, Fiata 500 i Pande.

Da se ozbiljno radi na projektu Yuga, prof. dr Aleksandar Bjelić potvrdio je i izlaganjem njegove prve makete (omjer 1 : 5) u okviru međunarodnog događaja „Car Designˮ, koji je održan krajem aprila u njemačkom Minhenu. Prve reakcije evropske i svjetske javnosti veoma su pozitivne, čak i iznenađujuće, dok se na domaćem terenu na potez Bjelića i Marčete još uvijek gleda s tradicionalnim podozrenjem. Bilo kako bilo, oživljavanje Yuga, makar i na ovaj način, mnogim ozbiljnijim ljubiteljima automobila izmamilo je osmijeh na lice, jer ih za ovaj automobil vežu mnoge vozačke i šaljive životne anegdote.