Alfa Romeo Giulietta Sprint
Jedan od najljepših kupea svih vremena
Prva velikoserijska Alfa Romeo, čiji dizajn su, zavisno od tipa karoserije, potpisala tri velika dizajnerska imena – Franco Scaglione iz Bertone studija (Sprint, Sprint Speciale), Pinin Farina (Spider) i Ercole Spada iz Zagato radionice (SZ)...
Istorijski zapisi pokazuju da je malo ko u periodu nakon Drugog svjetskog rata mogao zamisliti koliko će se Italija promijeniti tokom narednih decenija. Od kasnih 1950-ih do ranih 1960-ih, zemlja je doživjela ekonomski procvat koji je postao poznat kao "ekonomsko čudo". Teška industrija na sjeveru – kao što su Fiat u Torinu, Vespa u Đenovi, Pirelli i Alfa Romeo u Milanu – transformisala je Italiju i značajno unaprijedila život njenih građana.
Automobilska industrija odigrala je ključnu ulogu u italijanskom ekonomskom oporavku, pa ne čudi što je svjetska premijera Giuliette Sprint izazvala ogromnu pažnju na Salonu automobila u Torinu, u aprilu 1954. godine.
Italijanska ekonomija je u to vrijeme bila na uzlaznoj putanji, pa je Alfa Romeo tokom prvih nekoliko dana sajma primio oko 2.000 narudžbina za ovaj mali kupe, što je bio izuzetan uspjeh za to vrijeme.
Giulietta je bila prvi model Alfa Romea koji je nosio žensko ime i brzo je postala omiljena među ljubiteljima automobila i simbol italijanskog ekonomskog napretka.
Za ovakav imidž ključno je i to što je Alfa Romeo osvojio prva dva svjetska prvenstva Formule 1, održana 1950. i 1951. godine, sa legendarnim vozačima "Ninom" Farinom i Huanom Manuelom Fanđom.
Inspirisani ovim sportskim uspjesima, Alfa Romeo je odlučio da se preusmjeri sa proizvodnje isključivo sportskih automobila na širu proizvodnju vozila za masovno tržište.
Tako je nastala ideja za Giuliettu, model koji je trebao da odražava prelaz kompanije u novu eru. Završni dizajn za verziju Sprint, elegantni kupe sa glatkim linijama, osmislio je Franko Skaljone, poznati dizajner iz Bertone studija. Pod poklopcem motora se nalazio četvorocilindarski agregat zapremine 1290 kubnih centimetara, sa dvjema bregastim osovinama koje su kontrolisale ventile.
Blok motora bio je izrađen od lake legure, što je za pedesete godine bilo prilično inovativno rješenje. Ovaj motor je omogućavao Sprintu da postigne maksimalnu brzinu od oko 170 km/h, a po performansama je bio ravan automobilima iz viših klasa.
Snaga i obrtni moment prenosili su se na podlogu preko četvorostepenog ili petostepenog ručnog mjenjača. Od 1954. do 1965. godine, Alfa Romeo je proizveo 177.690 jedinica Giuliette u svim karoserijskim varijantama.
Zahvaljujući svom prepoznatljivom izgledu i relativnoj pristupačnosti, ovaj model je bio ključan za Alfinu transformaciju iz specijalizovanog proizvođača u uspješan "premium" brend automobila, mnogo prije nego što je taj termin postao uobičajen u automobilskoj industriji.