Test – Audi e-tron Sportback 55 Quattro

Visoka tehnologija za koju još nemamo infrastrukturu

Za samo dvije godine Audijeva električna gama proširena je na četiri modela, a testirani Sportback se svojim dizajnom, performansama i uzornim komforom nameće kao jedan od najatraktivnijih. Da imamo adekvatnu infrastrukturu i dovoljan broj punjača, njegova funkcionalnost ne bi bila upitna, a ovako je nažalost još ograničena...
22 Septembar 2022

Visoka tehnologija za koju još nemamo infrastrukturu

Konceptna verzija prvog Audijevog potpuno električnog e-tron modela predstavljena je 2015. godine, da bi tri godine kasnije on dobio i velikoserijsko izdanje. Na prvi pogled bio je to klasičan petovratni SUV model, koji je ispod lima ponudio pravu malu pogonsku revoluciju oličenu u novoj MLB Evo baterijskoj platformi i tada još uvijek egzotičnom električnom pogonu. Nakon što je sa klasičnim, monovolumenskim modelom razbio led nepovjerenja i zainteresovao njegove vjerne kupce za novi vid transporta, Audi je 2020. godine napravio drugi veliki iskorak u elektrifikaciji ponudivši e-tron u dizajnerski atraktivnijem kupe-SUV izdanju. 

IMG 1993

Sa Sportback verzijom njemački brend se prije svega nametnuo kupcima koji od električnih automobila traže jednak stepen dinamike i atraktivnosti koje im nude klasični modeli pogonjeni motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. Što su poželjeli to su i dobili, a i mi sa njima kada nam je na prvi test ustupljen ovaj po mnogo čemu ekskluzivan Audijev potpuno električni model. Podsjećamo da je Sportback kupcima trenutno dostupan u četiri različita pogonska i koncepcijska izdanja, odnosno da smo dobili priliku da se detaljno upoznamo sa modelom koji nosi oznaku S-line 55 quattro.

IMG 1852

Riječ je o trenutno drugorangiranom modelu na Audijevoj cjenovnoj skali iznad kojeg se još nalaze specifičnije opremljena Black Line, te 95 KS jača S Sportback verzija. Dizajnerski je riječ o prepoznatljivom Audijevom modelu, koji koncepcijski najviše vizuelnih sličnosti ima sa pola metra kraćim kupe SUV-om Q3 Sportbackom. U odnosu na standardni e-tron, Sportback je dobio po sredini otvoreniji prednji branik sa masivnijim bočnim usisnicima vazduha, dok su maska hladnjaka i Matrix LED svjetla ostali isti. Iako dijele istu platformu i mnogo tehnoloških karakteristika, Sportback se s vana doživljava puno drugačije u odnosu na standardni e-tron model. Mada im je dužina identična i iznosi 4.901 milimetara, testni model se zahvaljujući opcionim 21-inčnim alu naplacima sa pneumaticima dimenzija 285/40 i jarko crvenoj boji karoserije, koju Audi interno označava kao Catalunya Red metaliziranu nijansu, u stvarnosti djeluje mišićaviji veći nego što zapravo jeste.

IMG 1894

Off-road karakter osim sa povišenim klirensom od 172 milimetra, istaknut je suštinski na klasičan način sa plastičnim oplatama donjeg dijela karoserije i svijetlim metaliziranim ojačanjima na najisturenijim dijelovima prednjeg i zadnjeg branika. Da je njihova funkcija prije svega ukrasna, najbolje svjedoči lak visokog sjaja sa kojim su obje ove komponente površinski stilizovane. Već na prvi pogled jasno je da bi kontakt sa tvrdim predmetima poput kamenja, suhe trave i niskog šiblja koje je karakteristično za off-road okruženja ostavio traga na skupocjenom laku, zbog čega smo poprilično sigurni da će Sportback većinu svog radnog vijeka provesti na asfaltu. 

IMG 1876

Sprijeda je upadljiva i svijetlo nijansirana, većinski zatvorena Audijeva „single frame“ maska hladnjaka sa matiranim hromiranim okvirom u koji je utisnut e-tron naziv. Iza nje nema kao kod klasičnih modela zagrijanog motora sa unutrašnjim sagorijevanjem, pa nema ni potrebe za širokim otvorima kroz koje bi ulazio svjež vazduh. Istovremeno, elektromotorni sklop hlađen je tečnošću, čiji hladnjak se nalazi iza centralnog usisnika u braniku. Svoj doprinos interesantnom vizuelnom doživljaju daju i najsavremenija Matrix LED svjetla, a sa LED tehnologijom osvijetljena je i pozadina vozila. S vana se nalazi i još jedan naočit detalj kojeg do sada nismo imali prilike vidjeti na velikoserijskim Audijevim modelima.

IMG 1880

Riječ je o najsavremenijem sistemu vizuelnog nadzora bočnog prostora oko vozila, koji je klasične retrovizore zamijenio sa kamerama visoke rezolucije i ekranima integrisanim u oplatu vrata. Kao i svaka nova tehnologija, i ova zahtijeva privikavanje od vozača, kako na sam ekranski prikaz slike, tako i na činjenicu da su ekrani u vratima pozicionirani niže od klasičnih retrovizora. Nakon početnog zbunjivanja i lutanja pogleda po vanjskoj kameri (oko traži retrovizor tamo gdje je naviklo), a zatim i po oblozi vrata jednom kada ugledate uglasti ekran oko će vam poželjeti i da on bude veći. Sama preglednost i prikaz slike su uzorno čisti i jednako efikasni po suncu, kiši, danju i noću, ali za novi način pregleda okoline jednostavno morate istrenirati svoje oči i mozak, dok god ne zaborave na klasičan koncept retrovizora.

IMG 2265

S bokova se u prvom planu ističe elegantna kupeovska krovna linija, koja se završava malim spojlerom na petim vratima. Pozadi nema izduvnih otvora, pa čak ni njihovih imitacija, a nešto snažnije naglašen je difuzor vazduha. Kao automobil namijenjen kupcima koji primarno vole dimaničan optički nastup, Sportback s lakoćom privlači pažnju okoline. Međutim, većina ljubitelja Audija nema pojma da je riječ o električnom modelu, jer ta činjenica nije u toj mjeri naglašena kao kod nekih konkurenata, što bi u početku mogla biti i određena prednost. Dinamičan vanjski dizajn sa S-line sportskim stilskim karakteristikama prenesen je i na luksuzan enterijer, koji je organizovan u skladu sa najsavremenijim Audijevim standardima. Ti standardi  podrazumijevaju potpunu digitalizaciju informaciono upravljačkog sistema sa čak tri ekrana visoke rezolucije.

IMG 2326

Četverokraki upravljač isti je kao kod standardnog e-trona, dok vozač i suvozač uživaju u vrhunskim kožom obloženim S-Line sjedištima, sa višestrukim mogućnostima električnih podešavanja. Na centralnom tunelu je stilizovana ručica mjenjača interesantnog poteznog koncepta, koji omogućava brzo i efikasno kretanje kroz režime rada automatskog prenosa. Ispred vozača su digitalni instrumenti na kojima su u prvom planu informacije o napunjenosti baterije i dometu automobila. U skladu sa dosadašnjim standardima instrumenti nude nekoliko različitih grafičkih prikaza, među kojima su najzanimljivije simulacije analognih mjerača, odnosno 3D prikaz navigacione mape. 

IMG 2309

Na centralnom 12,1-inčnom na dodir osjetljivom ekranu osim multimedije moguće je obaviti podešavanja dinamičkih performansi automobila preko Dynamic Select opcije, ali i niz ostalih operacija koje objedinjuje najsavremeniji Audijev MMI sistem, koji efikasno podržava i sistem glasovne kontrole. Komande klima uređaja su takođe „ekranizovane“ i grafički nam se čine identičnim rješenju koje smo imali priliku da vidimo u testnom Q8 modelu. Podsjećamo da svaka komanda ima taktilni eho, koji olakšava upravljanje tako što izaziva laganu vibraciju kad god prst ostvari optimalan pritisak na neku od željenih funkcija.

IMG 2333

Uprkos kompleksnom spletu digitalnih ekrana, sa različitim komponentama instrument panela, nigdje nema labavih spojeva, niti uvijanja kako ekrana tako ni njihovih okvira. Audijevi visoki standardi završne obrade i ovdje su ispoštovani do savršenstva. Visok nivo kvaliteta nude i svi odabrani materijali od lakirane i metalizirane plastike, preko glatkih kožnih obloga i alkantare. Zbog baterija smještenih u pod vozila kabina je uzorno prostrana, što bi posebno trebalo da znaju cijeniti putnici u drugom redu kojima je ponuđen iznenađujuće raskošan prostor za noge. Kupeovska linija krova spustila je strop, ali ne toliko dramatično kao kod nekih konkurentskih kupe-SUV modela. Kvalitet više je i činjenica da prtljažnik ima osnovu zapreminu od 555 litara, odnosno da se jednostavnim preklapanjem naslona zadnje klupe može dobiti maksimalnih 1.665 litara, što je uz električno pokretana peta vrata dovoljno i za prevoz kabastijih stvari poput namještaja ili bijele tehnike. Audi e-tron Sportback u konfiguraciji S-line 55 quattro na njemačkom tržištu, gdje je testno vozilo bilo i registrovano, zahvaljujući subvencijama košta 100.000 eura, dok je u našoj zemlji njegova ulazna cijena bez subvencija 220.000 KM. Podsjećamo da je istu moguće umanjiti za 10.000 KM ukoliko kupac iskoristi maksimalan iznos subvencije, odnosno da je e-tron Sportback u baznom izdanju dostupan po cijeni od okvirno 160.000 KM. To u bh. praksi znači da cijena trenutno nije motivacioni faktor domaćim kupcima da vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem zamijene sa električnim, a tako bi moglo ostati i u narednih pet do deset godina, koliko je planirano njihovo zadržavanje u proizvodnji. Bez ozbiljnije afirmacije države na ovom polju teško je očekivati da vozači sami naprave prvi korak u tranziciji koja nas očekuje.

 IMG 2227

POGON

Kada je riječ o pogonu, e-tron Sportbacka nudi u tri verzije, 50, 55 i S quattro. Prva ima 313 KS i bateriju kapaciteta 71 kWh, a druga koju smo testirali raspolaže sa 408 KS i baterijom kapaciteta 95 kWh. Najjači S model koristi veću bateriju i raspolaže sa 503 KS. Deklarisana autonomija testnog modela iznosi 446 km, što je 34 kilometra više nego kod standardnog e-trona. Za veću autonomiju u najvećoj mjeri zaslužna je vrhunska aerodinamika Sportbacka koja iznosi samo 0,25, dok je kod standardnog e-trona ona 0,28. Performanse koje nudi testni model su impresivne sa ubrzanjem od 0 do 100 km/h za 5,7 sekundi i najvećom brzinom od 200 km/h. Za prenos snage zadužen je jednobrzinski automatski mjenjač, koji omogućava i simuliranu izmjenu brzina preko polugica iza upravljača. Potrošnja energije je kontinuirana, nema velikih oscilacija u predviđenoj autonomiji kao kod nekih konkurentskih proizvođača. Zbog toga se od Audija obećanih 23,8 kWh na 100 kilometara lako postiže, a autonomija od 417 kilometara zvuči realno. Treba dodati da se navedeni energetski prosjek na auto-putu smanjuje na oko 300 kilometara, dok će u gradu e-tron bez problema sa jednim punjenjem preći i više od 500 kilometara. 

IMG 2218

PUNJENJE

E-tron Sportback je kompatibilan sa 150 kW DC jakim punjačima na kojima se do 80% kapaciteta 95 kWh baterije može postići za samo 30 minuta. Testirani e-tron može da se priključi i na 22 kW AC punjač, a ima i mobilni eksterni punjač, koji mu omogućava punjenje na 200 ili 400 voltnim kućnim instalacijama snage: 2,3 kW, 3,7 kW i 7,4 kW. Za postizanje punog kapaciteta baterije na ovim sistemima potrebni su vremenski intervali od: 47, 28 i 14 sati. Na evropskom tržištu vlasnicima električnih Audija ponuđena je velika pogodnost. Jedna od njih je da uz mjesečnu naknadu od 17,9 eura dobiju pristupnu karticu za Ionity brze punjače i plaćaju 31 euro cent po potrošenom kilovatu, dok je standardna cijena veća od 70 centi. Mreža Ionity punjača u ovom trenutku u 24 evropske zemlje objedinjuje više od 135.000 punjača i jedna je od najvećih ovog tipa, što vlasnicima e-tron vozila omogućava da putuju jednako brzo i komforno kako su to do sada radili sa vozilima pogonjem motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. Audi vlasnicima e-trona nudi i niz ostalih pogodnosti poput raznih diferencijalnih rata za punjenje njihovih vozila u urbanim sredinama. Primjera radi, ova opcija mjesečno se plaća 4,95 eura i omogućava da se svako priključenje na AC punjača snage 22 kW plaća sa 7,95 eura, a na 150 kW DC punjač 9,95 eura. U našoj zemlji mreža standardnih punjača je još u povoju, a imamo tek nekoliko brzih, pa je stoga i razumljivije zašto je BiH u kupovini električnih vozila još uvijek u povoju.

IZDVOJENI TEST


Test – Opel Mokka 1.2 Hybrid Ultimate

Efikasno rješenje za sve gradske rebuse

Druga generacija Mokke osjetno je kompaktnija u odnosu na prethodnu, te čak 12,5 centimetara k...