vozi.ba u Rusiji
Savremen automobil s pouzdanim pogonom
Zbog manje-više poznatih ratnih dešavanja, Lada se nakon velike ekspanzije prije dvije godine počela povlačiti s evropske scene. Gdje se danas nalazi ruski brend, odgovor smo pronašli u Rusiji, na testnim vožnjama potpuno nove Lade Veste koje nam je omogućio bh. uvoznik Lade...
Kada smo prije mjesec dana dobili poziv od lokalnog uvoznika Lada BiH da pođemo na put u samo srce teritorijalno najveće zemlje na svijetu i vozimo redizajniranu Vestu, emocije su bile pomiješane. Odlazak u Rusiju sa jedne strane budi radost i želju, dok sa druge strah i bojazan – jasno je i zbog čega. Globalno nestabilna atmosfera, koja je aktuelna posljednjih nekoliko godina, u značajnoj je mjeri ,,odsjekla” ovaj dio Evrope od ostatka svijeta, što je prouzrokovalo adaptiranje na svim nivoima i potragu za alternativnim rješenjima.
Ma koliko sve zvučalo izazovno, kao jedina redakcija sa Balkana koja je imala čast i privilegiju da dobije ovaj poziv, prihvatamo ponudu i krećemo u avanturu. Razlog posjete prvenstveno je bio novinarska prezentacija nove Lade Veste, mada smo mi svakako iskoristili priliku i da istražimo kako danas „diše” auto-industrija u Rusiji, sa kojim izazovima se susreće i u kom će pravcu graditi budućnost.
Za ciljno odredište Rusi su odabrali Iževsk, grad na oko 1.000 km vazdušne udaljenosti istočno od Moskve. U Iževsku se nalazi i Ladina proizvodna linija, sa kapacitetom od 10.000 automobila godišnje. Već po dolasku u ovaj grad, koji prema posljednjem popisu broji oko 600.000 stanovnika, nailazimo na prve ,,prepreke”. Međunarodne platne kartice su beskorisne, onlajn platforme kao što su Instagram, Netflix, Spotify i slično zabranjene su, a i poznati lanac restorana McDonald’s u potpunosti je napustio Rusiju nakon više od 30 godina. Ipak, za sve postoji rješenje. Korišćenjem VPN-a lako smo zaobišli prepreke ka onlajn platformama, a svjetski restoran je svoje mjesto ustupio ruskoj verziji naziva Vkusno & Tochka.
Nakon brojnih prepreka iz 2022. godine, zapadnih uvoznih problema i nedostatka vazdušnih jastuka, ruski brend je, čini se, ponovo na svojim nogama. Posegnulo se za alternativnim rješenjima, pronađeni su novi dobavljači, testne faze su završene i Lada ponovo nudi svoje modele sa, kako oni kažu, naprednim sigurnosnim sistemima. Podsjećamo da je Vesta predstavljena još 2015. godine, kao rezultat partnerstva s grupacijom Renault–Nissan–Dacia, te da smo je u limuzinskom i Cross izdanju testirali i na bh. tržištu, kada se pokazala veoma robustnim i komfornim automobilom. Vrlo brzo pobrala je i simpatije domaćeg, ruskog tržišta, a određen broj modela prodat je i u Evropi.
Naš urednik Danijel Jović nakon uživanja u vožnji Lade Veste Cross uz zalazak Sunca u dalekom Iževsku.
Redizajnirana Vesta prvi put je predstavljena 2022. godine, čini se, u najgorem mogućem trenutku. Zbog dobro poznatih razloga, zapadni dobavljači, koji su bili dio razvoja nove Veste, odustali su od dalje saradnje, pa je Lada morala praktično od nule krenuti sa proizvodnjom. Traka je preseljena u Toljati, a zamjenske komponente tražene su ne samo u Kini nego i od ruskih dobavljača. Direktor proizvoda AvtoVAZ-a ne otkriva ko tačno pravi dijelove za Vestu, strahujući da bi Ladine partnere možda mogle zahvatiti sankcije iz drugog plana. Poznato je ipak da se gotovo sva elektronika i mnogi elementi ovjesa proizvode u Rusiji, a opruge, amortizeri i kočnice dolaze iz Kine. Kada smo već kod kočionog sistema, važno je napomenuti kako sada sve verzije Veste dolaze sa disk-kočnicama na obje osovine.
Na sreću, vanjski izgled nije morao da se mijenja zbog promjene dobavljača. Karakteristični ,,X-face” dobio je veliku masku hladnjaka u obliku saća, ivice su postale tanje i elegantnije, a maglenke su sada nešto manje. Glavna svjetla izgledaju moderno, a dolaze u Full LED tehnologiji, i to u svim nivoma opreme. Pogled sa boka možda i u najvećoj mjeri zadržava estetiku prethodnika. Bilo da se radi o limuzinskoj ili karavanskoj verziji, nova Vesta broji 4,44 metra u dužinu. Dizajneri su uveli nove dezene aluminijumskih točkova, koji se nude u rasponu od 15 do 17 inča.
Na zadnjoj strani svjetla su ostala sličnog oblika, ali sa značajno modernijom grafikom i LED tehnologijom. Po uzoru na aktuelne svjetske trendove, pravi izduvni otvori svoje mjesto ustupili su imitacijama. Ponuđene su četiri karoserijske varijante, Sedan koji se nudi u standardnom ili Cross izdanju, te SW karavanska verzija, koja takođe dolazi u standardnoj i nama mnogo atraktivnijoj Cross liniji. Inače, Cross verzije ne samo da izgledaju posebno atraktivno nego su sa klirensom od 203 mm itekako sposobne za prave off-road izazove.
Ako će oštri kritičari eksterijer okarakterisati kao ,,nedovoljno drugačiji” od prethodnika, to se ni u kom slučaju ne može reći za enterijer. U dvobojnoj kombinaciji sa kojom smo se i mi susretali, mora se priznati da nova Vesta izgleda veoma privlačno, u nekim momentima čak i luksuzno. Pod rukom ipak, očekivano, većinski nailazimo na tvrde komade plastike. Možda nije najelegantnije rješenje, ali, što je najvažnije, snažnim pritiscima dlana nismo uspjeli proizvesti nikakav zvuk škripe ili pucketanja, sve je čvrsto i čini se da je svaki vijak našao pravo mjesto. Mekani materijali, sa druge strane, našli su se tačno tamo gdje su potrebni: na oblogama vrata i na multifunkcionalnom kožnom upravljaču, koji nudi i opciju grijanja. Iza njega, u najvišem paketu opreme ponuđen je digitalni ekran visoke rezolucije koji, zavisno od preferencija vozača, prikazuje sve potrebne informacije.
U fokusu novog enterijera našao se vertikalno pozicioniran ekran multimedije, koji u centar pažnje stavlja ruski internet servis Yandex. Sa solidnom brzinom rada, praktičnim mogućnostima povezivanja, sve do ekskluzivnih usluga plaćanja goriva, nema sumnje da je vozaču ponuđeno sve što mu je potrebno, i više od toga! Ispod njega, kao potpuna suprotnost našao se analogni klima-uređaj sa tri okrugla kontrolera. Nije najatraktivnije rješenje, ali praktičnost ne može niko da ospori. Među korisnim sadržajima izdvajamo kameru za vožnju unazad sa dinamičkim prikazom kretanja vozila, senzor mrtvog ugla u retrovizorima, te brojne USB kontakte u oba reda.
Sjedišta su ista kao i prije, sa dobrim bočnim profilom, podešavanjem dubine i visine, ali i novim materijalima, koji u najvećem paketu opreme Techno podsjećaju na alkantaru. Sa međuosovinskim rastojanjem od 2.635 mm,na zadnjoj klupi ugodno će se smjestiti tri putnika, mada će osjetno veći komfor biti kada onaj u sredini napusti vozilo, a na njegovom mjestu se obori naslon za ruke, koji sadrži i dva držača za čaše. I ne samo to, putnici u oba reda imaju i mogućnost grijanja krajnjih sjedišta. Ono što nas je posebno oduševilo jeste praktičnost nove Veste, naročito u karavanskoj verziji, koja nudi prtljažnik zapremine 480 litara, ali i, što je mnogo važnije, veliki broj pregrada za odlaganje sitnih predmeta. Sve u svemu, optički i funkcionalno gledano, nema se tu mnogo šta zamjeriti, no kakva je Vesta u vožnji?
Na početku priče spomenuli smo izazove pred kojima se Lada našla kada su 2022. godine evropski dobavljači dijelova otkazali dalju saradnju i tako gotovo zaustavili proizvodnju automobila – jer ko danas želi da upravlja vozilom koje nema vazdušne jastuke ili ABS? U međuvremenu Rusi su pronašli spas na domaćem tržištu, gdje je kompanija Itelma razvila potpuno novi sistem elektronske stabilnosti ESC, koji uključuje osam različitih asistenata, među kojima je svakako i ABS. Proces kalibracije sistema zahtijevao je od inženjera AvtoVAZ-a da mukotrpno rade godinu i po dana na testiranju.
To je vrijeme koje je potrebno za provođenje punog ciklusa testova u različitim temperaturnim uslovima, od snijega i -30, pa do vrelih ljetnih dana i +40 stepeni celzijusa. Tokom tog perioda, testna vozila su prešla 140.000 km, a zaključak inženjera bio je da je nova Vesta savršeno odgovorila zadatku. Iako nismo imali priliku da vozimo na tako niskim temperaturama, zanimljiva ruta od ukupno 200 km dala nam je realnu sliku kako se Vesta ponaša. Oduševljenje je posebno izazvao off-road teren, koji je, reklo bi se, prikladniji vojnim vozilima nego putničkim.
Ipak, odličan klirens od preko 20 cm u Cross verziji omogućio nam je da bez ikakvih problema savladamo brojne prepreke na koje smo nailazili, iako smo i sami bili skeptični u nekim momentima. Što se tiče asfaltnih podloga, koje su u Rusiji u poprilično lošem stanju, Vesta je i tu bila na visini zadatka. Sve putne anomalije ovjes je ispeglao i u dobroj mjeri Vestu možemo nazvati udobnom. Eventualnu manu možemo pripisati upravljaču, koji bi mogao biti nešto direktniji, ali ne treba zaboraviti da ovdje nije riječ o sportskom automobilu. Potvrdu toga prvenstveno ćemo naći ispod poklopca motora, gdje Rusi ne žele, a čini se da i nemaju potrebu, da eksperimentišu. Dobro poznat dvojac iz prethodnog modela nastavlja svoj život i u novoj Vesti.
Kupci imaju mogućnost da biraju između dva atmosferska motora zapremine 1,6 i 1,8 litara, koji raspolažu sa 106 (148 Nm obrtnog momenta) odnosno 122 KS (170 Nm). Slabiji dolazi sa manuelnim petostepenim mjenjačem, dok je za snažniji rezervisan automatski, takođe sa pet brzina. Upravo je ovaj drugi i bio u našim rukama tokom testnih vožnji. Na automatski mjenjač nemamo specijalne zamjerke, brzine se mijenjaju fluidno pri uravnoteženoj vožnji. Od 0 do 100 km/h nova Vesta stiže za 11,7 sekundi i ubrzava sve do maksimalnih 179 km/h, gdje potrošnja zakucava sve moguće maksimume. Ono što je realno jeste prosječna potrošnja, koja je tokom testnih vožnji prikazivala prosjek od oko osam litara.
Sve u svemu, Lada Vesta je na nas ostavila upečatljiv utisak. U prilog tome možda ide i činjenica da su očekivanja bila nešto slabija, međutim, kada su se utisci slegli, niko ne može osporiti da se radi o jednom čvrstom, kvalitetnom, robustnom automobilu, koji je razvijen da ,,preživi” najgore ruske uslove i da pritom potraje. A traje itekako! Još od 1970. godine, kada je razvijen prvi model VAZ 2101, pa sve do danas Lada je proizvela preko 30.000.000 vozila. Tu će svakako svoj doprinos naći i nova Vesta, koja je u Rusiji u 2024. godini samo do avgusta put našla do 85.000 kupaca. Oni su za osnovni model u sedan varijanti morali izdvojiti oko 23.000 KM, dok se praktičniji karavan nudi od 30.000 KM. Što se tiče tržišta BiH, dolazak nove Veste još uvijek je pod upitnikom, ali vjerujemo da će domaći uvoznik naći način da obezbijedi vozila, koja su sasvim sigurno sposobna da pronađu put do svojih kupaca.
AKTUELNA PONUDA LADE
Boravak u Iževsku, između ostalog, ponudio nam je i upoznavanje sa aktuelnom paletom Lada vozila, i to u lokalnom prodajnom centru. Zajedno sa kolegama iz Bjelorusije, Avganistana, Jermenije i Kazahstana dočekani smo na Rusima svojstven način, u ulozi „kupaca”. Osim Grante, koja je ujedno i najprodavaniji model brenda, sa ulaznom cijenom od oko 10.000 eura, Lada nudi i Vestu u limuzinskom i karavanskom izdanju, porodični monovolumen Largus, terenski orijentisanu Nivu Legend, te njenu nešto luksuzniju verziju Travel, sa kojom smo imali prilike da se susretnemo ranije. Da Lada uživa ogromnu popularnost u Rusiji, uvjerili smo se i sami upravo u prodajnom salonu, gdje smo svjedočili isporuci nove Veste Cross u SW izdanju, ali i velikom broju zainteresovanih kupaca.
DOMINACIJA LADE I „KINEZA”
Kako su nam automobili uža specijalnost, najviše nas je zanimalo šta to Rusi danas voze. Tokom 2022. godine, kada su i počeli sukobi sa Ukrajinom, auto-industrija u Rusiji doživjela je pravi krah. Prodavalo se svega nekoliko desetina hiljada vozila. Koliko je ova cifra mala, najbolje predstavlja podatak iz decembra 2019. godine, kada je isporučeno gotovo 180.000 novih vozila. Kao što se i očekivalo, evropski proizvođači zatvarali su svoja vrata ka ruskom tržištu, što su najbolje iskoristili kineski brendovi, koji su još na početku sukoba već imali razrađen posao na ruskoj teritoriji.
Preostalo im je samo da zasukaju rukave i pojačaju proizvodnju, što su, naravno, ekspresno i učinili, a kao rezultat tokom aktuelne 2024. godine imamo gotovo potpun oporavak tržišta. Koliko su Kinezi u svemu ovome profitirali, najbolje potvrđuje podatak iz marta ove godine, gdje su se na listi 10 najprodavanijih brendova u Rusiji od druge do desete pozicije našli isključivo kineski brendovi poput: Havala, Geelyja, Cheryja, Changana i ostalih. Prvo mjesto, naravno, ostaje rezervisano za domaćina – Ladu. Što se tiče evropskih megazvijezda, svakako se mogu sresti na ulici, ali, kako su nam naši domaćini rekli, nabavka ovakvih vozila je sada i do tri puta skuplja, pa ih mogu priuštiti samo pravi zaljubljenici, koji su pritom poprilično dubokog džepa.