Test – Land Rover Defender
Off-road gladijator sa zlatnim oklopom
Mada je sedam decenija uspješno odolijevao zubu vremena, originalni Land Rover Defender je zbog sve strožih ekoloških propisa i koncepcijske zastarjelosti ipak morao potpisati kapitulaciju. Njegovo savremeno izdanje donosi veliki iskorak po pitanju dizajna, pogonskog koncepta, ali i samog karaktera najpoznatijeg britanskog terenca koji je od čistokrvnog terenca postao luksuzan SUV…
Tradicija je jedno, a ekonomija i računica su nešto drugo. Upravo to drugo presudilo je legendarnoj prvoj generaciji Land Rover Defendera, koja se nakon 72 godine proizvodnje i brojnih unapređenja morala povući u zasluženu penziju i prepustiti svoje mjesto mlađem i tehnološki naprednijem nasljedniku. Mnogi od nas originalnog Defendera sjećaju se kao neizostavne scenografije avanturističkih emisija koje smo kao djeca imali priliku da gledamo u okviru obrazovnog programa. Filmski pustolovi s njim su istovremeno na uzbudljiv i komercijalno prihvatljiv način krotili bjelosvjetska bespuća, dok je u stvarnosti Defender radio puno više od toga.

Bio je to i ostaće automobil čiji je „radni vijek“ ispisao najbolje stranice automobilske istorije i jedan od rijetkih koji je našu planetu obišao uzduž i poprijeko, ne jednom nego mnogo puta. No, zub vremena je okrnjio i njega, a na scenu je došao mlađi, moderniji i tehnološki napredniji nasljednik. Ekskluzivnu priliku da ga testiramo dobili smo u jednoj od njegovim kupcima najzanimljivijih izdanja sa bogatom HSE opremom i moćnim trolitarskim dizel motorom koji raspolaže sa 300 KS. No, prije nego što se pozabavimo zaista impresivnim pogonskim karakteristikama ovog automobila, osvrnućemo se na njegov dizajn i komforne sadržaje. Koristeći dizajnerske smjernice sa konceptnog DC100 modela, koji je predstavljen još 2011. godine, Land Roverov kreativni odjel ponudio nam je zanimljivu i pomalo futurističku serijsku verziju novog Defendera, koja je danas dostupna u tri karoserijske verzije.

Podsjećamo da je takozvani kratki model sa tradicionalnom oznakom 90 dugačak 4,32 metra, ima troje vrata i dovoljno mjesta za pet odraslih putnika, dok najraskošnija verzija nosi oznaku 130, dugačka je 5,35 metara i ima tri reda sjedišta. Testni i ujedno standardni model nosi oznaku 110 i kombinovan je sa pet raskošnih sjedišta. Sa 4,78 metara gabaritno spada u klasu srednjih SUV modela kakvi su primjera radi: Volvo XC60, Hyundai Santa Fe ili Mercedes GLC, ali se uživo čini značajno većim od svih njih. Za tu činjenicu zaslužan je specifičan dizajn sa dvobojnom karoserijom, koja se u HSE paketu kotrlja na 20-inčnim točkovima sa mesnatnim pneumaticima dimenzija 255/60.
Za utisak značajno veće veličine zaslužan je impresivan klirens, koji iznosi čak 291 milimetara, dok se većina direktnih konkurenata zadržava na nivou ispod 20 centimetara. Koliko je moćan Defender u pogledu terenskih mogućnosti najbolje svjedoči podatak da model poput testnog bez problema može da prođe kroz vodu dubine 90 centimetara, što je primjera radi nivo na kojem bi konkurenti odavno bili potopljeni. Kada je riječ o vanjskom dizajnu, on na prvi pogled djeluje poprilično uglasto i jednostavno, što je prema Land Roverovim dizajnerima bilo neophodno kako bi se zadržala maksimalna funkcionalnost terenskog automobila. Moderan karakter ogleda se kroz najsavremenija LED svjetla, koja imaju karakterističan dizajn. S druge strane veoma su efikasna, te sa automatizmom koji prati podešavanje kratkog i dugog svjetlosnog snopa omogućavaju poprilično rasterećenu noćnu vožnju.

Podsjećamo da su kupcima ponuđena i mnoga modernija kolorna rješenja, koja omogućavaju raskošnu personalizaciju novog modela, a tu je i širok izbor alu naplataka u rasponu od 18 do 22 inča. Novi Defender zadržava jedan od najprepoznatljivijih detalja sa originalnog modela, a tu su uzdužni krovni prozori, koji sa stropa propuštaju dodatnu prirodnu svjetlost i čine kabinu prozračnijom i prijatnijom. Testni model imao je i dvodijelni stakleni panoramski krov, koji je opremljen sa sjenilom, te omogućava otvaranje i povlačenje unazad njegovog prednjeg dijela. Otvoren pogled u nebo i svjež vazduh koji pri tome ulazi u kabinu čine off-road vožnju s ovim automobilom posebnim doživljajem. Duh slavnog prethodnika s vana je zadržan sa nekoliko detalja, među kojima se kao najinteresantniji izdvajaju tamni nogostupi u uglovima poklopca motora, te zadnji rezervni točak koji je u slučaju testnog modela bio potpuno otvoren.

Podsjećamo da je za isti moguće dobiti i stilizovano kućište koje spada u dodatnu opremu. Ono što treba naglasiti za vanjski dizajn novog Defendera je činjenica da na prepoznatljiv, a istovremeno veoma moderan način uspijeva zadržati duh prošlosti i ponuditi ga u obliku koji je privlačan savremenim kupcima. Masivna i 4,75 metara dugačka petovratna verzija Defendera nudi raskošan kabinski komfor. Standardno dolazi u kombinaciji sa pet sjedišta, a opciono je dostupna i sa dva više. Enterijer donosi kombinaciju najsavremenijih digitalnih instrumenta, velikog na dodir osjetljivog ekrana multimedije i stilizovanih klasičnih pomoćnih komandi za pogon i klimatizaciju, sa vrhunski izdržljivim premijum materijalima i kvalitetnom izradom.

U neku ruku čudno je i pomalo zbunjujuće na jednom mjestu vidjeti vrhunski kvalitetnu kožu, obrubljenu filigranski preciznim šavovima i jednostavne obloge vrata, koje su za metalnu konstrukciju pričvršćene iz kabine vidljivim šrafovima. Pod je obložen vodotpornom plastikom, koja primjera radi omogućava da izvadite patosnice i baštenskim crijevom sperete ostatke blata ili prašine, koja spada u obavezni dekor svih off-road automobila. Nijedan nama poznati premijum SUV danas ne nudi takav spartansko luksuzni dekor, zbog čega se Defender čini posebnim, a možda je bolje reći i jedinstvenim. Suštinski prvi utisak koju se stiče po ulasku u kabinu je da novi model kvalitetom materijala, savremenim sadržajima i kompletnim luksuznim ugođajem, kojeg nudi vozaču i saputnicima predstavlja neuporediv odmak od spartanskog prethodnika, kod kojeg je sve bilo fokusirano na off-road. Mnogi detalji nude originalan dizajn, a među njima svakako se izdvajaju multifunkcionalni četverokraki upravljač i ručica automatskog mjenjača. Komande klimatizacije su na prvi pogled klasične, sa okruglim potenciometrima, koji su digitalizovani i višefunkcionalni.

Digitalna tehnologija krasi i pregledne instrumente sa blagim pozadinskim osvjetljenjem. Na istima je moguće vidjeti i mnoge zanimljive grafičke prikaze koji su vezani za podešavanja pogonskog sistema, ali i mnoge druge funkcije. U grafički nenametljivom istom stilu izveden je i na dodir osjetljiv centralni ekran, koji na relativno jednostavan način omogućava upravljanje veoma složenim i sadržajnim multimedijalnim sistemom. Pričati o tome bez vizuelnog uvida u ponuđene opcije spada u „suvu teoriju“, te je dovoljno samo reći da je funkcionalnost na zavisnom nivou, mada bi pojedine češće korištene funkcije poput aktiviranja ventilacije sjedišta trebale biti na prvom, a ne na trećem ili četvrtom koraku podešavanja. Mali, ali u vrelim ljetnjim danima dragocjen sadržaj kabine je i frižider sakriven ispod centralnog naslona za ruke, koji može do gotovo smrzavajućeg nivoa ohladiti nekoliko bočica tečnosti, sladoled, čokoladu i slično.

Iako se na prvi pogled činilo da će to biti lako, Land Rover Defender teško je klasifikovati i uporediti sa bilo kojim drugim modelom, pa i Mercedes G-Klasom ili Toyotom Land Cruiser koji se danas smatraju za posljednje preostale čistokrvne terenske automobile. Britanski brend na njegov način spojio je do juče nespojivo, pa u praksi ima moderno dizajniran, na oko lijep i dopadljiv, ali terenski definisan automobil sa izuzetno kratkim prevjesima i potpuno otvorenim vješanjem.

Enterijer je savremen, minimalistički, ali bogato opremljen, a opet na trenutke iznenađujuće jednostavan, praktičan i kao takav neuporediv sa bilo kojim drugim rješenjem. Iznenađenje je i visok stepen udobnosti koje je omogućilo vazdušno vješanje, ali i prava armija elektronskih asistenata, zbog koje imate osjećaj nevjerovatne relaksiranosti i sigurnosti. Land Rover za opisano traži 235.000 KM i mada je navedeni iznos vrijedan strahopoštovanja, zbog svega što nam je Defender ponudio u okviru testa teško, nikako se ne može napisati da to nije realno. Skupo jeste, ali bez ikakve sumnje ima i adekvatnu protivvrijednost.
NOVI KONCEPT
Mada je snažno prožet duhom originalnog Defendera, novi model značajno odstupa od prvobitne koncepcije britanskog terenca, koja je podrazumijevala da su šasija i karoserija dvije posebne cjeline. Iako je ovakav koncept bolji u off-road uslovima eksploatacije, jer šasija na sebe preuzima većinu opterećenja, on je ograničen u pogledu dinamičnosti i sve važnije ekonomičnosti. Zbog toga je novi model dobio samonosivu aluminijumsku karoseriju, ali i zadržao raskošne off-road mogućnosti, uz značajno unaprijeđenu dinamiku i efikasnost. Primjera radi, aktuelni Defender može da savlada napadni ugao od 38 stepeni i silazni od 40. Za upravljanje stalnim 4x4 pogonom zadužena je najsavremeija elektronika, koja omogućava širok raspon pojedinačnih podešavanja, ali i veoma moćne automatske režime rada. Osim standardnog vješanja kupcima se kao opcija nudi i aktivno podesivo vazdušno, koje omogućava povećanje klirensa do čak 30 centimetara. Sama operacija može se aktivirati ručno iz kabine, nakon čega se vozilo na oba kraja dodatno podiže za par sekundi. Vazdušno vješanje istovremeno omogućava spuštanje zadnjeg dijela vozila kako bi se olakšao utovar ili istovar težeg tereta.
POGON - NEZAMJENJIVI DIZELAŠ

Pogonski sistem testnog modela oslanjao se na trolitarski dizel motor koji je standardno kombinovan sa lakom hibridnom tehnologijom. Zahvaljujući visokom stepenu automatizacije vozač nije svjestan većine pogonskih operacija, koje se obavljaju u njegovoj okolini i u praksi pružaju osjećaj nevjerovatne moći i svojevrsne nezaustavljivosti bez obzira na vrstu podloge. Moćni dizelaš sa 300 KS i 650 Nm obrtnog momenta s uvjerljivom lakoćom igra se sa masom od 2,3 tone koliko Defender teži spreman za vožnju. Mada to nije primarno, treba istaći da je dinamika vožnje na asfaltu impresivna s obzirom na masu, gabarite i koncept vozila. Za ubrzanje od 0 do 100 km/h potreban je 7,1 sekund, dok je brzinski maksimum na 191 km/h. Potrošnja dizela je u skladu s očekivanjima i kreće se od devet litara u opuštenoj, do 15-ak u zahtjevnoj off-road vožnji.