Citroen CX

Nasljednik slavnog DS-a

Jedan od najvećih izazova za automobilske kompanije kroz istoriju je kako zameniti uspešan model, posebno kada taj automobil postane simbol same kompanije. Tako se početkom 1970-ih Citroen našao pred zadatkom da kreira nasljednika legendarnog modela DS...
15 Juli 2024

Nasljednik slavnog DS-a

Citroen je oduvijek bio poznat po svojim inovativnim proizvodima te se 70-ih godina prošlog vijeka suočio s visokim očekivanjima nakon, već tada legendarnog, modela DS. Razvoj na novom modelu, nazvanom CX, započeo je početkom 1970-ih sa naglaskom na aerodinamičnosti, što je postalo glavna karakteristika ovog automobila. Cilj je bio da CX zadrži sve napredne karakteristike DS-a, ali s modernijim dizajnom i motorima, čime je predstavljao evoluciju, a ne revoluciju. 

Citroen cx 1974 1991 (5)

Predstavljen 1974. godine, CX je svojim dizajnom i tehnološkim inovacijama postao jedan od najavangardnijih automobila u istoriji. Njegovo ime simbolizovalo je koeficijent otpora vazduha, koji je iznosio 0,37, čime je CX postao najaerodinamičniji automobil na tržištu. U poređenju, prosječan koeficijent otpora vazduha za automobile tog vremena bio je između 0,45 i 0,50.

Citroen cx 1974 1991 (6)

Na papiru, CX je bio impresivan, međutim, sa 70% težine na prednjim točkovima, neki su smatrali da je automobil previše težak za vožnju i nestabilan, što je osporio kasnijim sportskim uspjesima. Osnovni model sa 1985 ccm i 102 KS pružao je solidne performanse, dostižući brzinu od 174 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h za 12,8 sekundi.

Citroen cx 1974 1991 (7)

Međutim, početkom 1980-ih godina prodaja iznenada opada, što je navelo kompaniju da predstavi nekoliko novih verzija. Prva među njima bila je potpuno novi GTi s turbo motorom i 180 KS, koji je povećao maksimalnu brzinu na 220 km/h. Značajna vijest stigla je 1984. godine, kada je debitovao novi 2,5-litarski turbo-dizel motor sa 120 KS, kada je postao najbrži dizel automobil na svijetu, dostižući maksimalnu brzinu od 195 km/h.

Citroen cx 1974 1991 (8)

Citroën CX ostao je u proizvodnji sve do 1991. godine, u standardnoj verziji i u karavanskoj verziji koja se nazivala „Break“. Njegov nasljednik, Citroën XM, predstavljen je 1989. godine i kao i CX osvojio je titulu „Evropskog automobila 1990. godine“. Iako je CX proizvodio sve do 1991., ova dva modela označila su zlatno doba za Citroën.

Citroen cx 1974 1991 (9)

 CX se danas smatra posljednjim pravim Citroënom prije nego što je Peugeot preuzeo kontrolu nad kompanijom 1976. godine, ostavljajući za sobom nasljeđe inovacija i dizajnerske izvrsnosti. Iako prodaja od 1,2 miliona primjeraka nije nadmašila uspjeh modela DS, CX je opstao na tržištu čitavih 17 godina, a danas je veoma cijenjen i rado viđen klasik.

IZDVOJENI TEST


Test – Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech

Nakon očnjaka, francuski lav pokazao kandže

Druga generacija Peugeota 2008 na tržištu je od 2019. godine. Kako bi održala korak s konkuren...