Test - Opel Zafira Life Bussines Edition 2.0 EAT8
Porodični minibus i praktičan transporter
Jedna od najvećih prednosti novog kombi koncepta Zafire Life osim uzornog komfora vožnje je izuzetna praktičnost koja se ogleda u činjenici da je u kabini moguće prevesti devet putnika, a po potrebi i puno terete, jer se sjedišta drugog i trećeg reda mogu jednostavno i brzo izvaditi…
Prva generacija Opel Zafire predstavljena je 1999. godine u trenutku kada je najpopularnija nova karoserijska verzija u svijetu automobila bila monovolumenska. Recept po kojem su nastajali tadašnji monovolumeni bio je veoma jednostavan. Naime, na platformi karavanske verzije popularnog kompakta, u ovom slučaju Astre G, bila bi posađena povišena karoserija u kojoj je zbog veće visine, širih staklenih površina i praktičnijeg prtljažnika osjećaj prostranosti bio dominantan.

Kvalitet više u slučaju Zafire bila je i činjenica da je od samog starta ona definisana kao sedmosjed sa veoma praktičnim Flex7 konceptom preklapanja trećeg reda sjedišta, koji bi kada nije potreban bio uronjen u pod prtljažnika. Kako s prvom, tako i sa naredne dvije generacije, Opel je nastavio njegovati koncept praktičnog porodičnog monovolumena, koji platformu dijeli sa Astrom.

Najnovija četvrta generacija pravi veliki odmak od istoimenih prethodnika, koji su bili razvijeni pod okriljem američkog GM koncerna. Aktuelna Zafira Life zasnovana je na savremenoj EMP2 platformi francuske PSA grupacije, koja je kao novi vlasnik Opela odlučila da od klasičnog monolvolumena Zafira Life bude transformisana u praktičan kombi model, koji sada nudi još veći stepen multifunkcionalnosti i raskošnije transportne mogućnosti.
Šta nam to sve nova Zafira Life može ponuditi saznali smo testiranjem najduže karoserijske verzije. Podsjećamo da je aktuelni model dostupan u tri različite karoserijske verzije. Bazna koja se označava kao „mala“ karoserija dugačka je raskošnih 4,6 metara, te je kao takva 10 centimetara duža od prethodne generacije. Nakon nje dolazi srednja sa 4,95 metara dužine, dok je najraskošnija i ujedno testna verzija označena pod šifrom „velika“ i ima karoseriju dugačku čak 5,3 metara.

Podsjećamo da svaka od navedenih Zafira serijski dolazi sa devet sjedišta, što je takođe veliki iskorak u odnosu na sve prethodne generacije, koje su bile sedmosjedi. Dakle, sa novim karoserijskim konceptom Opelov kombi uspješno pokriva čak tri automobilska segmenta, te tako značajno proširuje krug potencijalnih kupaca, koji se posljednjih godina za monovolumene smanjio za nevjerovatnih 50% zbog nagle ekspanzije SUV modela.

Kada je riječ o dizajnu, mora se primijetiti da je on zbog kombi koncepta vozila sada kutijastiji, te manje atraktivan nego kod prethodnih generacija, ali i da kao takav uspješno ispunjava aktuelne Opelove kreativne standarde. Prednji dio vozila sa prepoznatljivom maskom i masivnim branikom značajno je kraći i viši nego ranije, kada je Zafira Life imala aerodinamičnije monovolumensko tijelo. Novi kombi koncept ima svoje prednosti, jer omogućava bolju preglednost, olakšava manevarske sposobnosti vozila, ali i čini putnike i pješake sigurnijim.

Bočne strane veoma su jednostavne sa velikim staklenim i limenim površinama, koje su u donjem dijelu zaštićene plastičnim ukrasnim lajsnama. Zadnjim dijelom dominiraju velika jednodijelna vrata, dok je na bokovima par veoma praktičnih kliznih vrata, koja maksimalno olakšavaju pristup drugom i trećem redu sjedišta. Podsjećamo da se na spisku praktičnih opcija koje bi preporučili budućim vlasnicima Zafire nalaze i pokretno staklo na vratima prtljažnika koje se može posebno otvoriti, a moguće je dobiti i električno pokretanje kliznih vrata, što je zgodan dodatak kada pozadi sjede mališani kojima nije lako manipulisati sa teškim kliznim panelima.

Enterijer Zafire Life na prvi pogled ne može sakriti činjenicu da je putnička verzija izvedena iz radne. Tvrda, ali na habanje veoma izdržljiva plastika dominira kabinom, ali je zauzvrat sve čvrsto sklopljeno, i lišeno bilo kakvog neprijatnog zvuka u vožnji što je veliki plus za radnike i fabriku u kojoj je ovaj model sklopljen. Sam enterijer je savremeno opremljen, ali prije svega praktičan i funkcionalan, te nudi mnoštvo mogućnosti za organizaciju kabinskog prostora. Kombi karakter vozila najviše se ogleda u raskošnoj ponudi prostora, ali i povišenoj vozačkoj poziciji za jednostavnim trokrakim multifunkcionalnim upravljačem lišenim bilo kakvih ukrasa.

Tu su pregledni analogni instrumenti sa displejom putnog računara u sredini, dok nad centralnim grebenom dominira 7-inčni na dodir osjetljivi ekran multimedije koja se sa pametnim telefonima jednostavno može povezati putem AndroidAuto ili AppleCarPlay aplikacija. Ova funkcija savršeno funkcioniše, što smo takođe imali priliku da isprobamo na testnom modelu. Konfuguracije sjedišta moguće je kombinovati na raznorazne načine, zahvaljujući njihovom kliznom podnom mehanizmu, odnosno činjenici da se veoma lako vade iz svojih ležišta.

Za održavanje temperature u kabini na optimalnom nivou zadužen je dvozonski automatski klima uređaj, sa brojnim ventilacionim otvorima taktički raspoređenim po kabini. Neki od njih se i ne vide, ali je najbitnije da putnici u drugom i trećem redu uvijek osjećaju dotok svježeg vazduha. U testnom modelu iznad glava putnika nalazio se satelitski panel sa komandama vetilacije i krovnim otvorima iz kojih se rashlađen ili topao vazduh efikasno usmjeravaju. Bez obzira na to u kojem redu sjedili, 5,3 metara dugačka verzija Zafire Life spremna je ponuditi uzornu udobnost zahvaljujući međuosvinskom razmaku od čak 3,27 metara.

Kao i svaki model kombi tipa, i Zafira je sve ugodnija za vožnju što je više opterećena, jer je njeno vješanje sposobno nositi se sa popriličnim opterećenjem i kada je vozilo rasterećeno tada je osjetno „lelujavije“ nego obično. Upravljivost je u svim oklonostima na uzornom nivou, a i krug okretanja je dovoljan da sa vozilom brzo i precizno izmanevrišete na skučenom prostoru. Pozitivna stvar kod parkiranja je i zadnja kamera sa grafičkim orijentirima koja uz velike bočne retrovizore i ravne ivice vozila omogućava vozaču da lako ocijeni gabarite vozila.

Kontakt s podlogom ostvaruje se preko mesnatih 17-inčnih Michelinovih pneumatika dimenzija 225/55 koji su kod testnog modela kombinovani sa čeličnim točkovima. Transportne sposobnosti Zafire Life su više nego raskošne, a zapremina prtljažnika varira od minimalnih 200 do maksimalnih 4.900 litara. Srednja karoserijska verzija u konfiguraciji sa dva reda sjedišta do nivoa krova ima zapreminu prtljažnika od 1.500 litara, dok je ista samo sa prednjim redom 3.397 litara. Sva sjedišta osim onih prvog reda mogu se preklapati i vaditi iz vozila, što povećava njegovu multifunkcionalnost. Za samo nekoliko minuta od praktičnog putničkog kombija moguće je dobiti praktičan transporter, u koji možete natovariti sav namještaj iz dječije sobe ili dnevnog boravka.

Podsjećamo da je Business oprema veoma sadržajna i između ostalog donosi dvozonski klima uređaj, radio sa Bluetooth konekcijom, branike i retrovizore u boji vozila, stakla sa 70% zatamnjenjenja, podizna vrata, LED dnevna svijetla, prednje maglenke, električni paket, potpuno tapaciranu unutrašnjost, električno podešavanje retrovizora, senzor za kišu, vazdušne jastuke za vozača i suvozača i bočne vazdušne jastuke naprijed. Za model poput testnog koji predstavlja gabaritni maksimum kada je Zafira Life u pitanju u serijskom izdanju treba izdvojiti 83.416 KM, a sa doplatama koje je imala konkretna verzija 91.729 KM. Za taj iznos dobija se multifunkcionalan kombi koji može udobno da preveze devet osoba i njihov prtljag ili da vam posluži kao radno vozilo za najrazličitije vrste transportnih zadataka.

POGON
Najjači i ujedno testni dvolitarski dizel motor je proizvod PSA grupacije. Osim sa ručnim dostupan je i sa najsavremenijim osmostepenim automatskim mjenjačem i kružnim selektorom režima rada u kabini. Za prenos snage u testnom modelu bila je zadužena kombinacija prednjeg pogona i osmostepenog automatika koji nudi i mogućnost ručnog biranja brzina pomoću poluga iza obruča upravljača. Mada nam se na prvi pogled učinio suvišnim u vozilu kombi koncepta, u praksi je veoma koristan, jer omogućava vozaču da kod velikog opterećenja vozila ili vožnji na uzbdici ručno bira željeni stepen prenosa i tako prilagodi pogon trenutnoj konfiguraciji terena. Automatski režim rada u takvim situacijama bi često birao jednu ili dvije brzine više u želji da zadrži ekonomičnost na račun dinamike i snage. Osim što raspolaže sa više nego dovoljnim pogonskim potencijalom za pokretanje 1.800 kilograma teškog kombija, dizelski agregat sa 180 KS i 400 Nm je i uzorno ekonomičan. U opuštenom režimu vožnje moguće je prosjek spustiti na sedam litara, dok pod opterećenjem treba računati na potrošnju u rasponu od devet do 11 litara, što je odličan rezultat ako uzmemo u obzir da u Zafiri Life može da se preveze devet odraslih putnika ili gomila tereta.