Test – Mercedes 220d 4Matic
Digitalizovani luksuz za vozače 21. vijeka
Ako je C-klasa najprodavaniji Mercedesov model, a S-klasa njegova najluksuznija limuzina, onda je E-klasa najbolja mjera svega onoga što ovaj njemački brend predstavlja u devet i po decenija njegovog postojanja. U najnovijem izdanju E-klasa uz prepoznatljive pogonske i komforne kvalitete nudi i do sada najveći stepen digitalizacije…
Više od 75 godina Mercedes E-klasa postavlja standarde za luksuzne limuzine srednje klase, a 18 miliona do sada prodatih jedinica najbolja su potvrda šta o ovom automobilu misle kupci. Aktuelni model dobio je zahtjevan zadatak: da utaba put tranziciji s motora sa unutrašnjim sagorijevanjem na električni pogon, odnosno da uvjeri njene vjerne obožavatelje da u tome nema ništa loše, štaviše da je to poželjno.

Istovremeno, nova elektronska arhitektura pruža jedno novo, sveobuhvatno digitalno korisničko iskustvo, koje fokus vožnje prebacuje na enterijer i multimedijalne sadržaje. Nova E-klasa ima proporcije klasične trodimenzionalne limuzine s kratkim prednjim prepustom, dugačkim poklopcem motora i kabinom koja je pomjerena unazad.

Ono što se ne vidi golim okom, a veliki je dobitak ovog elegantno zaobljenog dizajna jeste rekordno nizak koeficijent otpora vazduha od samo 0,23, zahvaljujući kojem njemačka limuzina klizi cestom nečujno poput duha. Na spisku brojnih vizuelnih novosti nalazi se crna panelna površina, koja povezuje masku hladnjaka s prednjim svjetlima.

Taj umetak u crnoj boji visokog sjaja vizuelno podsjeća na električne Mercedesove EQ modele i na svojevrsni način simbolizuje neizbježni put ka potpunoj elektrifikaciji. Trodimenzionalno dizajnirana rešetka hladnjaka, u zavisnosti od odabranog paketa opreme, može biti: klasična, progresivna ili AMG sportska kao na testnom modelu. Na svakom pojedinačnom kupcu jeste da odabere šta mu najbolje odgovara.

E-klasa standardno ima LED farove visokih performansi, koje u praksi omogućavaju do sada najjasnije osvjetljavanje puta i okoline bez zasljepljivanja ostalih učesnika u saobraćaju. Kao opcioni dodatak dostupan je još moćniji sistem Digital Light, kod kojeg su automatizovane funkcije dovedene do savršenstva.

Sve verzije svjetala imaju specifičan dnevni i noćni dizajn, s grafikom u obliku obrve koja im daje prepoznatljivost.Pogled sa strane ističe nježne karoserijske linije. Dominantnoj zaobljenosti doprinose i aktivne brave na vratima, koje se u vožnji stapaju sa ostatkom karoserije.

Nisu praktične kao klasične jer zahtijevaju da ih ruka uvijek uhvati pod pravim uglom, ali ih njihova pokretljivost i aerodinamičke osobine čine interesantnim. Odabir paketa opreme AMG Line donosi specifične 20-inčne aluminijumske točkove sa pneumaticima dimenzija 245/40, koji su zajedno sa okvirima prozora, poklopcima retrovizora i aerodinamičkim dodacima na pragovima lakirani u crnu boju. Skladno su zatamnjena i zadnja stakla, a oku veoma ugodna u testnoj kombinaciji jeste i opciona svijetlozelena boja. Jedini detalj koga bismo rado zamijenili jesu hromirane imitacije izduvnih otvora, jer bi klasični nekako adekvatnije pristajali uz sportski paket AMG Line.

Ovdje treba napomenuti da od početka ovog trenda do danas još uvijek ne vidimo smisla zašto „kriti” izduvni otvor i činjenicu da je neki automobil pogonjen motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Enterijer je prošao kroz velike promjene, s kojima je broj tradicionalnih tastera sveden na minimum.

U Mercedesu ističu da su dali prednost digitalnom iskustvu jer živimo u 21. vijeku, kada digitalne tehnologije uzimaju primat u svim sferama života, pa i u automobilima. Kada je u pitanju komfor, E-klasa bila je i ostala jedan od favorita u segmentu, a opciono vazdušno vješanje u testnom modelu brzo nas je uvjerilo u to. Mada oči kroz vjetrobran vide različite anomalije na putu, Mercedesovo Airmatic vješanje ih sve jednostavno briše.

Do tijela i ušiju dopire samo umekšani eho miksa vibracija i zvuka koji nastaju u dodiru podloge s pneumaticima. Električno podesiva prednja sjedišta preudobna su, dok su putnici u drugom redu dobili dodatni prostor za noge zahvaljujući dva centimetra dužem međuosovinskom rastojanju, koje je sa današnjih 2,96 metara identično kao kod S-klase s početka 21. vijeka. Uz tradicionalnu udobnost osjeti se i visok nivo kvaliteta materijala, ali i završne obrade, bez neugodnih zvukova ili klimavih spojeva na koje su se znali žaliti vlasnici prethodnog modela.

Kupcima su ponuđena dva različita koncepta instrument-panela, klasičniji sa dva ekrana i moderniji poput testnog, gdje je u prvom planu veliki sistem MBUX Superscreen, koji integriše digitalne instrumente te dva ekrana osjetljiva na dodir, od kojih se jedan prvi put nalazi ispred suvozača. Čak tri ekrana u kabini izazivaju pomiješana osjećanja. S jedne strane, vrhunska grafika instrumenta sa živopisnim ilustracijama i animacijama mami oči da ih gledaju bez prestanka, dok se centralni 14,4-inčni ekran osjetljiv na dodir s mnoštvom funkcija čini kao bezgranični izvor digitalnih sadržaja i zabave. Sličan utisak stiče se i ako se koristite suvozačevim 12,3-inčnim ekranom. Uz adekvatnu internet podršku u E-klasi mogu se dobiti svi oni digitalni sadržaji koje imate na pametnim telefonima. Koliko daleko se otišlo u ugađanju ljubiteljima digitalije, najbolje svjedoči takozvana selfi kamera, integrisana na sredini instrument-panela, koja omogućava učešće u onlajn video-konferencijama ili snimanje fotografija i video-zapisa dok vozilo miruje.

Nema sumnje da mnogim savremenicima ovako digitalizovani enterijer predstavlja ispunjenje snova, ali isto tako ne treba sumnjati i da će ga konzervativniji vozači doživjeti kao trajni gubitak specifičnog osjećaja vozačkog mira i harmonije po kojem je Mercedes u decenijama iza nas bio jedinstven. Uz opis enterijera treba dodati i zanimljiv dizajn opcionog upravljača AMG Line sa četiri bočna kraka i mnoštvom dodirnih daljinskih komandi čije se klavir-lak crne površine lako maste. S druge strane, kožna obloga upravljača veoma je ugodna na dodir, a posebno njeni perforirani dijelovi. Kada je riječ o upravljanju, treba pohvaliti i mogućnost efikasne glasovne kontrole koja se aktivira nakon izgovaranja lozinke „Hey Mercedes”. Za vrhunski auditivni doživljaj zadužen je audio-sistem Burmester 4D Surround, koji uz odličnu zvučnu izolaciju efikasno neutrališe sve neželjene šimove u kabini, ali i osigurava svojevrsnu zvučnu masažu za vozača. Naime, zahvaljujući zvučniku ugrađenom u naslon sjedišta audio-sistem vibrira u ritmu visokih tonova i te vibracije pretvara u svojevrsne udarne talase koji efikasno razbijaju ukočenost u leđima. E-klasa uspješno zadovoljava i sve praktične potrebe sa kapacitetom prtljažnika od 540 litara, mada smo u kabini, a posebno na centralnom grebenu, poželjeli malo više odlagališta za sitnice i praktičnih pretinaca u kojima bi se mogle ostaviti mnogobrojne sitnice koje vozači nose sa sobom. Uz Mercedes serijski oduvijek idu jedinstven imidž i ista takva cijena. Za model 220d u startu treba izdvojiti nešto manje od 140.000 KM, dok u konfiguraciji poput testne zbog bogate dodatne opreme taj iznos raste sve do 212.000 KM. To nije malo. Nekada se za toliki novac mogla uzeti i dobra S-klasa, koju je aktuelna E-klasa – osim cijenom, opremom i udobnošću – dostigla i dimenzijski na isti način kako je to aktuelna C-klasa učinila s njom.

UPRAVLJANJE I VJEŠANJE
Jedan od novih kvaliteta koji E-klasu čini posebnom jeste sistem zakretanja zadnje osovine. On značajno olakšava manevrisanje na skučenom prostoru i smanjuje krug okretanja sa standardnih 12,5 na samo 12 metara, što je za gotovo pet metara dugačak automobil odličan rezultat. Vješanje u kombinaciji prednjeg i zadnjeg multilinka, vazdušnog Airmatika i zakretanja zadnje osovine za 4,5 stepeni jedan je od najjačih vozačkih aduta testnog modela. Osim vrhunske udobnosti ova kombinacija nudi i iznenađujuće direktnu upravljivost, posebno u gradskim uslovima. Zakretanje zadnje osovine daje veliki doprinos i u vožnji kroz oštre krivine kroz koje E-klasa prolazi hirurškom preciznošću uz visok stepen preciznosti i sigurnosti.

POGON
Dizelski maratonac
Dvolitarski dizel-agregat pripadnik je najsavremenije Mercedesove modularne porodice agregata koji rade uz podršku integrisanog starter-generatora. Dakle, riječ je o blagom hibridu koji ima 197 dizelskih KS i može da računa na dodatne 23 KS podrške elektropogona dostupne pri većem opterećenju, a najčešće prilikom kretanja. Sve navedeno sa zadnjim točkovima povezano je preko devetostepenog automatika, koji osim u startu u većini ostalih situacija radi glatko i bez izraženih trzaja. Njegova mogućnost da rastereti dizelski agregat jeste raskošna, što se najbolje vidi po prosječnoj potrošnji koju je s malo pažnje u nezahtjevnim uslovima moguće spustiti i na samo četiri litre. Na auto-putu E-klasa se bez problema zadovoljava sa pet do šest litara, dok se testni prosjek zaustavio na 7,2 litra. To uz rezervoar od 66 litara garantuje više od 900 kilometara autonomije, koja se prateći dinamičke zakonske okvire na auto-putu uz potrošnju na nivou od pet litara može veoma lako povećati i do čak 1.300 kilometara. To u praksi znači da je za 10.000 pređenih kilometara benzinsku stanicu potrebno posjetiti samo sedam do osam puta.