Vozili smo – Škoda Kodiaq RS
Nema dalje
Kroz Škoda Driving Experience u Hrvatskoj nismo imali priliku probati samo mogućnosti Octavije RS, već i Kodiaqa sa ovom prestižnom oznakom. Za razliku od Octavije RS, koja je „samoˮ najjače izdanje fejslift modela, Kodiaq RS imao je daleko više prostora za manipulacije i prepravke jer u pitanju druga generacija...
Za razliku od Octavije RS Kodiaq nismo imali priliku probati na zatvorenoj kružnoj stazi, što mu logički i nije prirodno okruženje, iako to ne znači da za nju nije spreman. Gdje god da se pojavi, definitivno je da će se isticati nizom stilskih detalja u crnoj nijansi koji u sportskom maniru upotpunjuju robustan izgled novog Kodiaqa te ga jasno distanciraju od umjerenije braće, ali i koji perfektno pristaju vatrenoj crvenoj boji karoserije na modelu koji smo imali priliku voziti.

Baziran na najjačim paketima opreme klasičnog Kodiaqa, Kodiaq RS kupcima će biti ponuđen u dvije verzije: RS Suite Design Selection i RS Lounge Design Selection, koje se međusobno razlikuju samo u detaljima. Obje stižu sa 10-inčnim virtuelnim kokpitom te samostojećim ekranom osjetljivim na dodir od 10 ili 13 inča, na kojem se već pri paljenju motora ispisuje RS oznaka kao znak dobrodošlice, ali i kao podsjećanje u šta se sjeda. Elektronski podesiva sjedišta već pri prvom sjedanju nude odličnu potporu i vozača stavljaju u centar pažnje u prostranom i udobnom enterijeru.

Kada se nađete na otvorenoj cesti, osim što daleko nježnije upijaju udarne rupe, amortizeri sprečavaju i naginjanje kabine, pa se gubi osjećaj upravljanja SUV-om srednje veličine. Naginjanje i ljuljanje osjetno se smanje ako se posegne za sportskim režimom vožnje kada je i pritisak na papučicu gasa osjetljiviji te performanse značajno izraženije.

Na ruku udobnosti prilikom kretanja na cesti igra serijski adaptivni ovjes DCC+ koji je kod Kodiaqa preslikan iz posljednje generacije Volkswagena Passata, a tehnološki se oslanja na aktivni rad dva ventila koji kontrolišu pritisak u amortizerima.

Prvi dokaz da je bilo više prostora za unapređenje Kodiaqa RS u odnosu na Octaviju sa istom značkom jeste podatak o ubrzanju do 100 km/h koje se završava za najmanje 0,1 sekundu ranije. Dobro, nije to drastična razlika u vremenu, ali ako se koncepcijski pogleda, Kodiaq je daleko veći i masivniji automobil, SUV.

Razlog za to jeste kalibracija dvolitarskog TSI motora, inače jedinog u ponudi agregata, koji razvija jednakih 265 „konjaˮ kao i kod Octavije, ali nudi 400 Nm obrtnog momenta, uz pogon na sva četiri točka koji se ostvaruje isključivo preko DSG mjenjača.
U ubrzanju do stotke ogleda se i prva razlika između Kodiaqa sa pet i sedam sjedišta jer petosjedu treba 6,3, a sedmosjedu 6,4 sekundi.
Tehnički se ove dvije verzije Kodiaqa razlikuju i po kočionom sistemu jer petosjedi imaju ventilirajuće diskove promjera 340 milimetara na prednjim točkovima okružene jednoklipnim kočionim kliještima, dok modeli sa tri reda sjedišta imaju ventilirajuće diskove prečnika 335 milimetara, ali sa dvoklipnim kliještima. Zajednička karakteristika jesu stražnji diskovi od 31 centimetar.

Bez obzira na veličinu i kočionu snagu sva kočiona kliješta kod Kodiaqa RS stižu u crvenoj boji, što asocira samo na jedno – sport!
Taj „Sportˮ osjeti se i u vožnji jer su performanse Kodiaqa RS dovoljne za trnce na koži kada se stisne gas. Osjećaj pojačava i zvuk iz izduvnog sistema te njegovo pojačavanje kroz multimediju, pa Kodiaq RS zna gromoglasno zatutnjiti.

S druge strane, nije naročito bučan jer dobra izolacija motornog prostora i benzinska koncepcija prilično guše neugodno brijanje, dok akustična stakla odlično upijaju zvukove i šumove poput kotrljanja točkova i udara vjetra.

Sve u svemu, Kodiaq RS je sam kraj ponude Škode u svakom smislu: od gabarita, preko performansi do opreme, i svojom pojavom mogao bi unijeti šum među konkurente. Da li će tako biti i u BiH, otkrićemo kada Kodiaq RS stigne na naše tržište, što još nije precizirano. Očekuje se da u ponudu stiže krajem marta, za kada će predstavnici brenda otkriti i njegove cijene.

Napredni RS 4x4 pogon
Bez obzira na to što se Kodiaq RS ne nameće kao trkaći automobil, ipak se čini da ima kapacitete da zadovolji i one sa trkaćim aspiracijama. Naime, pogon putem sva četiri točka najnapredniji je do sada, a svoj rad zasniva na elektrohidrauličkom diferencijalu sa ograničenim proklizavanjem, koji je u stanju čak 100% snage usmjeriti samo na stražnju osovinu uz distribuciju obrtnog momenta i do 85% po jednom točku u kombinaciji sa elektronskom blokadom diferencijala.

Elektronika u ovom slučaju konstantno prati položaj automobila i kalkuliše ga sa brojem obrtaja točka u tom trenutku, na osnovu čega odlučuje gdje šalje snagu. Rezultati rada ovakvog sistema najbolje se osjete pri brzom prolasku kroz krivine.