Nestro afirmiše CNG

Najjeftinija alternativa benzinu, dizelu i struji

Komprimovani prirodni gas ili CNG ima nepresušan potencijal kao ekološki prihvatljivo gorivo jer se dobija direktnim vađenjem iz zemlje, bez potrebe za bilo kakvim hemijskim procesom prerade, što je nužno za dobijanje svih ostalih goriva...
17 Mart 2025

Najjeftinija alternativa benzinu, dizelu i struji

Automobilska industrija u protekloj deceniji ubrzano traži alternativu klasičnim pogonskim rješenjima zasnovanim na benzinu i dizelu. Mada je ponuđena kao alternativa s nultom emisijom štetnih gasova struja je nakon početnog silovitog zaleta pokazala brojne nedostatke, kako funkcionalne tako i ekološke, ponajviše zbog problema sa reciklažom baterija. 

NestroCngSajtFotkeadgadfh (4)

U takvim okolnostima ponovo se vodi polemika oko ekološki prihvatljivih alternativa, a jedan od njih jeste i CNG komprimovani prirodni gas. Riječ je o 100% prirodnom resursu koji se može koristiti kao pogonsko gorivo za pokretanje automobila s motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. Kao takav ima nekoliko ključnih prednosti u odnosu na ostala fosilna goriva: ekološke, ekonomske i sigurnosne.

NestroCngSajtFotkeadgadfh (2)

„Iz pozicije ekologije CNG je jedno od najčistijih vrsta goriva, čije sagorijevanje u atmosferu izbacuje najmanju emisiju štetnih čestica. To je čisti metan, koji kada gori proizvodi skoro 90% manje emisije dioksida azota i 30% manje CO2, te nema čvrstih čestica. Bitna prednost CNG-a jeste i ekonomski aspekt. Njegovo korištenje omogućava smanjenje troška goriva za 20 do 30% s obzirom na to da je cijena CNG-a dosta manja nego tradicionalnih goriva benzina i dizela. Osim što sagorijeva čistije, CNG omogućava i sporije habanje motora, te smanjuje trošak njegovog održavanja. Veoma bitna karakteristika CNG i metana jeste sigurnost. Naime, on ima određena fizička svojstva zbog kojih je lakši od vazduha. Kod bilo kakve havarije ili isticanja metana on ide ka gore u atmosferu, dok se, primjera radi, TNG zadržava nisko pri podlozi. CNG je zbog toga klasifikovan u četvrtu klasu opasnih materija, benzin i dizel su treća klasa, a TNG je druga klasa opasnosti, što sugeriše da je CNG najmanje opasan od svih njihˮ,  objasnio nam je Rais Safin, direktor za Digitalnu transformaciju i voditelj CNG projekta Nestro grupacije.

NestroCngSajtFotkeadgadfh (5)

On je dodao da je jedini, uslovno rečeno, nedostatak CNG sistema to što zahtijeva dodatnu instalaciju u automobilu, zbog čega su vozila sa CNG-om veće mase, ali i dalje jednake efikasnosti. Takođe, naknadna ugradnja zahtijeva stručno osoblje.

NestroCngSajtFotkeadgadfh (1)

„Što se tiče ugradnje CNG sistema u automobil, stepen njene zahtjevnosti je promjenjiv i zavisi od nekoliko faktora. Prvi je, naravno, vrsta vozila koje, primjera radi, može biti kamion ili putničko. Drugi faktor je vrsta motora sa četiri, šest ili osam cilindara, a treći kvalitet obučenosti mehaničara i automehaničara, koji obavljaju ugradnju zbog toga što ona osim znanja zahtijeva i specifični alat. Sama ugradnja traje dva-tri dana, a Nestro grupa ovu uslugu nudi u našoj specijalizovanoj radionici u okviru kompleksa Rafinerije Brodˮ, kazao je Rais Safin i dodao da je u Brod „moguće ugraditi sistem CNG na vozila sa benzinskim motorom uz izdavanje svih potrebnih atesta i prateće dokumentacije, te tako na brz, siguran, efikasan i kroz različite programe finansiranja ekonomski prihvaljiv način preći na jeftiniji, sigurniji i ekološki prihvatljiviji energent.ˮ

NestroCngSajtFotkeadgadfh (3)

CNG doživljava postepeni razvoj u Bosni i Hercegovini, ponajviše krajnjim naporima Nestro grupacije. Trenutno su instalirane punionice u četiri grada u BiH: Banjaluci, Tuzli, Sarajevu i Brodu, a u 2025. godini planirano je otvaranje još tri. 

IZDVOJENI TEST


Test – Mazda CX-80 e-SKYACTIVE MHEV AWD

Pet metara SUV luksuza i dizelska rapsodija

Mazda je svoju SUV paletu proširila sa novim i do sada najvećim modelom. Raskošni CX-80 karakt...