Vremeplov – Priča o nastanku Golfa
Pet decenija apsolutne dominacije
Jeste li se ikada zapitali kako su italijanski stil, NSU-ova inženjerska stručnost i Audijevi motori stvorili temelj za proizvodnju vozila po kojem se kompaktna klasa zove „Golf klasa”, a Volkswagen učinili jednim od najvećih proizvođača automobila na svijetu? Bilo da jeste ili ipak niste, evo priče koja će sigurno otkriti neke nove detalje u pedesetgodina dugoj tradiciji imena Golf...
Čak su i megapopularni nadrealisti u svojoj „Top listi” imali Golfa kao motiv za skečeve. Odatle dolazi slogan „Gore lova, dolje slova – G O L F”, u kojem se reklamira lutrija sa velikom nagradom onome ko skupi grebalice sa svim slovima. Golf je bio i ostao san svakog poštenog Balkanca, statusni simbol, ikona „nepoderivosti”, naprosto savršen automobil. Jednostavno, nisi vozač ako nisi vozio Golfa. Lako je sada izračunati daje priča počela prije pedeset godina. Međutim, računica bi bila pogrešna, jer se priča počela pričati prije pedeset godina, tačnije 29. marta 1974. godine, a započeta je mnogo ranije. VW-ov veliki uspjeh zapravo je izgrađen na temeljima Bube, koja je tridesetak godina u nizu postavljala standarde u auto-industriji tog vremena.
„Volkswagen „Buba” se smatra jednim od najuspješnijih automobila u automobilskoj istoriji i najbrojnijim vozilom epohe u kojoj je postojala. Od početka proizvodnje do 30. jula 2003. godine, kada je s posljednjim proizvedenim modelom u Meksiku završen proizvodni ciklus, sa proizvodnih traka sišlo je 21.529.464 primjeraka Bube.”
No, početkom sedamdesetih godina padao je interes za Bubu jer je koncepcijski bila zastario automobil, dok su standardi kvaliteta počeli da rastu. Dinamika joj je kaskala za konkurencijom, udobnost je zaostajala, a ni po pitanju ekonomičnosti više nije bila vrijedna hvale. Prodavala se samo zbog reputacije i nekoliko dobrih marketinških trikova. Dakle, dani su joj bili odbrojani, a i donijela je VW-u daleko više nego što se očekivalo.Stvorila se odlična atmosfera da joj se kreira moderna zamjena pa je Volkswagen posegnuo za ozbiljnom obnovom svoje ponude. Niko tada nije ni slutio da će se tako aerodinamična buba zamijeniti potpuno drugačijim pristupom u dizajnu. Dr Ferdinand Piech je prvi zakoračio u kreaciju nasljednika.
Polovinom šezdesetih su se već pokazali prvi napori da se plasira kompaktni automobil na temeljima Porschea, slično kaošto je počela priča Bube. Ideja je bila da se napravi vozilo po uzoru na Volvo 300, koji je stražnje sjedište imao podignuto, a ispod njega se nalazio smješten motor koji je pokretao stražnju osovinu. Međutim, taj se koncept baš i nije svidio upravi kompanije, koja je tražila drastičanzaokret. Tako je pala odluka da se Bubin motor prebaci naprijed te da se pogon stavi na prednje točkove, što je uspješno realizovano konceptom kodnog naziva EA726. No, do proizvodnje je bio dalek put jer tehnološka rješenja još nisu bila dovoljno razvijena da budu na nivou zadatka. Sreća za Volkswagen je što se u to vrijeme Auto Union mučio sa finansijama te bivao sve manje bitan Daimler-Benzu, a u svojim razvojnim procesima je imao baš ono što je Volkswagenu bilo zanimljivo. Koncept motor naprijed – pogon naprijed bio je razlog da VW otkupi Auto Union, koji je kasnije postao Audi. Eto, tako su Audijevi motori pogonili prvi Golf, ali do Golfa imamo još malo priče.
Naime, VW je krajem šezdesetih godina kupio još jednog posrnulog giganta, NSU, koji je zbog tehničke nesavršenosti u crno zavio model Ro80. Inženjerski je bio savršen automobil, daleko ispred konkurencije, ali je prilično loš Wankel rotacioni motor zadavao glavobolje, a ta se boljka Volkswagenu učinila perfektnim rješenjem. VW je spojio NSU sa Audijem u zasebnu diviziju i stavio novorazvijeni NSU K70 u proizvodnju kao VW K70. K70 je postao prvi Volkswagen sa prednjim motorom, vodenim hlađenjem i pogonom na prednje točkove.
Polovinom maja 1969. VW je sastavio sve svoje različite programe prototipa i pregledao njihove planove. Odlučili su da nastave sa jedinstvenim EA 266 programom, barem za sada, ali da pređu na pogon na prednje točkove i vodeno hlađenje za ostatak asortimana konfuzne i haotične ponude unutar „grupacije”. Ubrzo nakon togadr Kurt Lotz, inače prvi čovjek VW-a u to doba, okrenuo se stilskom geniju Giorgettu Giugiaru, koji je nedavno osnovao Ital Design i kroz koji je kreirao prepoznatljiv stil onoga što je postalo Golf, Scirocco i Passat.
U martu 1970. nastao je projekat EA 337, a 12. avgustaprvi stilizovani model kompanije Ital Design predstavljen je VW inženjerima. Priča o Golfu je počela.
Osim dizajna, Ital Design je prste umiješao i u još neka rješenja na dolazećem vozilu, poput koncepcije gdje su motor i mjenjač postavljeni tik ispred središnje linije točkova, čime se dobilo na prostranosti u kabini.Takvim rasporedom Volkswagen je pretekao do tada savršeni koncept koji je plasirao MG-ov Mini. Prvobitni prijedlog dizajna se bazirao na velikim pravougaonim farovima koji su bili preskupi za izradu, ali je do jeseni 1970. godine započeo inženjering Giugiarovog oblika, u kojem su farovi dobili okrugli oblik i mnogo manje staklene površine. Ovo je bio potpuno novi svijet za VW, koji je uložio ogromne resurse u projekat. Razvoj Golfa prvegeneracije koštao je 1,2 miliona DM, što je 1970. bilo baš puno novca. Sadržavao je 5.200 novih dijelova i bilo je 1.400 tehničara na prototipima i razvoju, što je daleko više nego što je to bilo normalno u to vrijeme, ali se, evo,decenijama kasnije pokazalo da je to VW učinio kako je trebalo.
Glavni inženjer je bio Hans-Georg Wenderoth, koji je došao u VW kada su kupili NSU 1969. godine. Prvi Golf proizveden je 29. marta 1974. godine, ali je zvanično lansiran u Minhenu dva mjeseca kasnije. Evropska proizvodnja Golfa prve generacije okončana je u oktobru 1983. godine, nakon što je proizvedeno 6,72 miliona jedinica. Nije pretjerivanje reći da je radikalni zaokret u svakom smislu spasio fabriku od sigurnog propadanja i donio joj finansijsku stabilnost. Danas se može reći da je Volkswagenuspješno zamijenio Bubu u nekom novom stilu i stvorio porodicu automobila koja svoju priču priča kroz osam generacija, a, prema najavama, i deveta bi trebalo da se pojavi uskoro.
„Vjeruje se kako je osnova uspješne prodaje Volkswagen Golfa prve generacije odlično urađen marketing. Auto Doyle Dane Bernbach uveo je revoluciju u svijet oglašavanja tako što je kao odgovor na intrigantna pitanja davao fotografije Golfa. Jedna od najuspješnijih marketinških kampanja bila je propraćena pitanjem: „Da li ste se ikada zapitali kako se čovjek koji vozi grtalicu za snijeg doveze do grtalice za snijeg?”. Genijalnost ove kampanje studenti marketinga i danas izučavaju širom svijeta.”
GOLF INOVACIJE KROZ GENERACIJE
Jednostavna konstrukcija, motor sa vodenim hlađenjem, prostranost i praktičnost te visok kvalitet izrade nagrađeni su već u prvoj generaciji prodajnom brojkom od skorosedam miliona komada prije nego se pojavio nasljednik. Popularna „dvica”, inače kod nas najomiljeniji auto i mjera svih drugih automobila uz Mercedes W123, uvela je neke nove standarde, plasirala dozu stila i postala simbol neuništivosti, pa su je često označavali kao najveći promašaj Volkswagena jer je praktično bila nezaustavljiva, naročito sa 1,6-litarskim dizelskim motorom od svega 40 KS. S trećom generacijom Golf je opet zagazio u modernost. Iako nije imao karoseriju ni blizu kvalitetnu kao prethodna, druga generacija, ipak je u ponudu uveo TDI motore sa 1900 kubika koji su se kasnije pokazali kao uvod u kreaciju savršenog motora za modernu auto-industriju.
S njom stiže i novi dizajnerski stil, ali i niz novih sigurnosnih tehnologija poput ABS-a – odlična uvertira u četvrtu generaciju, koja donosi V6 motor, ali i uvodi oznaku R, koja danas ima težnju da postane podbrend sportskih automobila sa značkom Volkswagena. R32 je osim prvog V6 u kompaktnom automobilu donio i prvi DSG mjenjač, još jedan uvod u savršeni automatik. Petica je evolucija stila, a kasnije će se ispostaviti i stilski temelj svih dolazećih Golfova. S njim stižu i prve komande na volanu, prva šira elektronika, navigacije, ali i dvolitarski TDI motor kojim se moglo juriti preko 200 bez ikakvih problema. Petica je takođe uvela i FSI i TFSI tehnologiju ubrizgavanja goriva kod benzinaca koji su sa direktnim ubrizgavanjem i turbopunjačem pokazali da benzinci ne moraju biti strastveni potrošači kako bi dali odlične performanse. Sve dječije bolesti s kojim se Golf borio kroz petu generaciju kumovale su zdravom nasljedniku koji u TDI gamu opet uvodi 1.6 motor.
Šesticu mnogi smatraju najkvalitetnijim i najkompletnijim Golfom, a mi ćemo pretpostaviti da su zaboravili na dvicu. Sedmica je bila stilski dotjerana i zaoštrena šestica, a u svojim redovima je ponudila i prvi potpunoelektrični Golf, da bi osma generacija na kraju priče bila okarakterisana kao savršenstvo ikoneautomobilske industrije u svakom mogućem smislu te tehnološki iskorak nastao iz godinapomnog planiranja i projektovanja. Nakon zatezanja bora ponudio je najbolje od Volkswagena, a u čast pedesetom rođendanu Volkswagen je Golfu krojio jubilarno odijelo sa posebnom opremom koja će u ograničenoj seriji kupcima biti dostupna polovinom ove godine. Plug-in hibridni model za velika putovanja i ono najbolje tek treba da dođe.