Partnerstvo Iveca i Nestro grupacije

Test izdržljivosti u kamionskoj praksi

Kako bi dokazali sve prednosti CNG-a kao ekološkog i danas ekonomski najisplativijeg goriva te uzorne izdržljivosti Iveco kamiona, italijanski proizvođač i Nestro grupacija konvertovali su LPG kamion sa 500.000 kilometara novom CNG instalacijom...
19 Novembar 2025

Test izdržljivosti u kamionskoj praksi

Dizel je dizel, rekli bi mnogi vlasnici kamiona, ali vremena se mijenjaju i eksploatacija dizel-vozila više nije ni izbliza onako dominantna kao što je to bila prije par decenija. Alternativa je više, a jedna od zanimljivijih svakako su kamioni pogonjeni gasom, u ovom slučaju LPG-om, odnosno CNG-om. 

20251015 104908

Centralna figura zanimljivog projekta koji je udružio kompaniju Pre-Owned Iveco i Nestro grupaciju jeste Iveco S-Way, proizveden 2020. godine, koji je do sada prešao više od 500.000 kilometara. Stručni tim u Servisnom centru Rafinerije nafte Brod na ovom vozilu zamijenio je boce za tečni naftni gas s bocama za komprimovani prirodni gas, te prilagodio sistem sagorijevanja i elektronske kontrole kako bi vozilo moglo efikasno da radi. 

20251015 142142

„Danas smo predstavili dva naša teška teretna vozila Iveco S-Way sa 460 konja, pogonjena 13-litarskim motorom koji koristi CNG. Riječ je o kamionima koji su iz fabrike izašli sa LPG instalacijom. To je isto gorivo, samo se razlikuje jer je LPG u tečnom stanju, a CNG je u komprimovanom.

Riječ je o sistemu sa osam boca, koje imaju pojedinačnu zapreminu po 150 litara. CNG se ’toči’ u boce od 195 do 200 kg u idealnim uslovima. Idealni uslovi znače da imamo kompresor, koji može da postigne 200–220 bara pritiska na 15 stepeni vanjske temperature. 

20251015 114705

Motor je 13-litarski klasični benzinac sa svjećicama i rasplinjačem. On za pogon koristi isključivo CNG. Druga promjena koju smo napravili u okviru ove prepravke pored novih boca je u regulatoru. Prilagodili smo originalni regulator da koristi CNG. Znači, lagerovani CNG u rezervoarima troši se kao CNG u motoru”, objasnio je Milan Mitić, Pre-Owned Iveco menadžer za regiju Adrija. 

20251015 123522Naš urednik Danijel Jović se lično uvjerio da se na enterijeru ni nakon 500.000 km ne vide znakovi habanja i trošenja 

U okviru prezentacije istaknute su brojne prednosti CNG goriva: od dužeg radnog vijeka motora i njegovog manjeg habanja, sigurnosti i pristupačnosti do ekološke prihvatljivosti. Ključna karakteristika u privredi je smanjenje troškova, koje je s ovakvim sistemom evidentno. Konkretna S-Way Iveco vozila sa CNG sistemom pod punim opterećenjem troše oko 27 kilograma CNG-a na 100 pređenih kilometara, dok ista vozila sa dizelskim pogonom i jednakim opterećenjem troše iznad 30 litara u istim uslovima. 

20251015 142103

To se na prvi pogled čini malom razlikom, ali kada u floti imate nekoliko vozila koja godišnje prelaze i do 100.000 kilometara, onda razlika postaje velika. Kada se na to doda i činjenica da je kilogram CNG-a daleko jeftiniji od litra dizelskog goriva, čak i do 60%, onda je ušteda više nego evidentna. Dakle, sa sistemom koji može primiti oko 200 kilograma CNG-a u Iveco kamionima obećana autonomija je oko 750 kilometara, što je više nego dovoljno za operativu na lokalnom ili čak regionalnom nivou. 

20251015 123351

Koliko predstavnici Pre-Owned Iveco kompanije vjeruju u svoje CNG kamione najbolje potvrđuje činjenica da na vozila stara pet godina sa 500.000 pređenih kilometara daju tri godine garancije kao na novo vozilo. Pri tome tvrde kako bez ikakvih problema takva vozila mogu preći minimalno još 500.000 kilometara. 

IZDVOJENI TEST


Test – Ford Kuga 2.5 Hybrid

Benzinac koji je ekonomičnošću dostigao dizelaše

Redizajniranom Kugom Ford pokušava da zadrži svoj dosadašnji udio u klasi kompaktnih SUV model...