Nestro Grupacija afirmiše CNG

Naknadna ugradnja gasne instalacije

Uzimajući u obzir povoljne ekološke i ekonomske karakteristike CNG gasa Nestro Grupacija sa partnerima već godinama afirmiše njegovu primjenu u svim vozilima, sa posebnim naglaskom na privredni segment gdje su uštede u odnosu na ostala pogonska goriva ujedno i najveće...
01 Decembar 2025

Naknadna ugradnja gasne instalacije

O prednostima CNG sistema u odnosu na druge pogonske opcije već je mnogo rečeno, od ekološke prihvatljivosti, preko ekonomske isplativosti, sigurnosti i pristupačnosti, sve do manjeg habanja motora i dužeg vijeka trajanja. Osim automobila koji imaju fabričku CNG instalaciju vrlo lako, brzo i jednostavno se može izvršiti prepravka, odnosno ugraditi instalacija na već postojeći benzinski ili dizelski pogonski sistem. 

20250324 095912

„Vozilo na kojem se želi naknadno ugraditi CNG instalacija prvo se detaljno pregleda. U okviru tog pregleda utvrđujemo da li je moguće ugraditi jedan takav sistem u vozilo. Kod nekih vozila, poput Volkswagena sa TFSI motorima ne može da se ugradi CNG sistem alternativnog goriva zbog samih injektora, koji su integrisani direktno u cilindre. U okviru procesa ugradnje CNG instalacije ima nekoliko postupaka, među kojima su ugradnja boce, instalacije, reduktora koji smanjuje pritisak od boce do sistema grane, ugrađivanje gasnih injektora, filtera i elektronike koja vrši upravljanje samim sistemom.“ objasnio nam je Predrag Pešić, glavni mehaničar Servisnog centra Rafinerije nafte Brod

IMG 0027

Cijena ugradnje sistema u Servisnom centru Rafinerije nafte Brod zavisi od veličine motora, odnosno broja cilindara, te startuje od oko 2.400 KM. Za ugradnju jednog sistema potrebno je od dva do tri radna dana, opet u zavisnosti od vrste sistema, koji se ugrađuje, te veličine vozila u koje se ugrađuje sistem. 

CNG Servis RNB (2)

Nakon toga vozilo je spremno za eksploataciju, a u odnosu na automobile, koji nemaju CNG instalaciju nema skoro nikakve razlike u procesu održavanja i servisiranja. Isto su nam potvrdili predstavnici kompanije Nova oprema, koji u svojoj floti već više od pet godina imaju četiri automobila sa CNG instalacijom. 

CNG Servis RNB (4)

„Rekao bih da razlike u vožnje automobila na benzin ili CNG gotovo i da nema, možda nešto minimalno jer postoje dva sistema i automobil je samim tim teži. Ono što ja mogu reći sa naše strane jeste da smo stvarno zadovoljni. Sa najstarijim vozilo u našoj floti koje smo konvertovali na CNG nikada nismo imali ni jedan jedini kvar ili problem, uredno ga održavamo i troškovi su do sada vezani većinom za klasične stvari, zamjena ulja, mali i veliki servis, kočnice i ostale stvari. Što se tiče dva novija vozila kod njih smo imali neke probleme kada smo radili atestiranje boca nakon čega je došlo do curenja CNG-a. Nestro grupacija ima svoj servis u Brodu gdje smo servisirali ta vozila. Za te popravke potrošeno je oko sat vremena poslije čega nismo imali nikakvih problema po pitanju eksploatacije vozila. U odnosu na savremene dizelaše rekao da se CNG vozila puno manje kvare, ondosno da imate manje problema s motorom. To je moje neko lično mišljenje i zasnovanao je na praktičnom iskustvu.“ Kazao nam je Goran Pupić, direktor kompanije Nova oprema. 

IMG 0041

Znači, kada se govori o održavanju motora automobila dovoljno je u za to predviđenim intervalima posjetiti specijalizovani servis poput Servisnog centra Rafinerije nafte Brod, te obaviti kontrolni pregled i zamjenu filtera CNG-a. 

20250611 223550

„Vozila koja se prepravljaju na metan ne zahtijevaju faktički nikakvo održavanje. Prvi servis je obavezan nakon 1.000 pređenih kilometara. Inače taj prvi servis je besplatan i okviru njega naši tehničari obavljaju kontrola svih zaptivnih spojeva, pregled elektronike i njena dodatna podešavanja ako je to potrebno. Filter se mijenja na svakih 20.000 do 30.000 kilometara, rekao bih više preventivno nego što je to realna potreba, posebno na radnim vozilima koja ovu kilometražu pređu za nekoliko mjeseci. Podsjetio bih da je CNG veoma čist gas koji prolazi kroz niz filtera na samoj punionici kada se utače. Filter u automobilu je osiguranje za slučaj da dođe do nekog propusta u opisanom procesu filtriranja kod sistema za njegovo pretakanje, ali ti slučajevi su baš rijetki da kažem nemogući“ zaključuje Predrag Pešić, glavni mehaničar Servisnog centra Rafinerije nafte Brod

Img 1730106151 f819adf82c78

Svi vozači ili vlasnici koji naprave prepravku ovog tipa na njihovim vozilima imaju zakonsku obavezu da CNG instalacije „uvedu“ u saobraćajnu dozvolu i atestiraju novu instalaciju. Za to su zadužene državne institucije kojima su neophodni sertifikati i fabričke garancije na elemente ugrađenog sistema, dok je za izdavanje kompletne dokumentacije zadužen Servisni centar Rafinerije nafte Brod, koji je specijalizovan za ugradnju ovakvih instalacija u vozila.  

IMG 0066

Podsjetićemo da CNG kao pogonsko gorivo godinama iza nas postepeno afirmiše na bh. tržištu, ponajviše zahvaljujući naporima Nestro grupacije koja konstantno širi mrežu punionica, ali i pruža servisnu podršku korisnicima CNG sistema na automobilima. Istovremeno sve više pravnih lica se odlučuje za CNG sistem upravo zbog niske cijene eksploatacije, dužeg vijeka trajanja motora, izostanka razlike u servisiranju, a na kraju i zbog ekoloških prednosti.

IZDVOJENI TEST


Test – Ford Kuga 2.5 Hybrid

Benzinac koji je ekonomičnošću dostigao dizelaše

Redizajniranom Kugom Ford pokušava da zadrži svoj dosadašnji udio u klasi kompaktnih SUV model...