Grijači dizel motora

Uloga i simptopi kvara

Za razliku od benzinskih motora koji koriste svjećice za stvaranje varnice, dizelašima je potrebno predgrijavanje zraka...
05 Decembar 2025

Uloga i simptopi kvara

Grijači su ključni električni elementi koji pomažu pri paljenju hladnog dizel motora. Njihov zadatak je jednostavan, ali presudan: da zagriju vazduh u komori za sagorijevanje i stvore uslove u kojima se ubrizgani dizel može zapaliti čak i kada je temperatura ispod nule. Za svega nekoliko sekundi, mali otpornik u tijelu grijača užari se do 800–1.000 °C i time pripremi motor za start.

 

Za razliku od benzinskih motora koji koriste svjećice za stvaranje varnice, dizelašima je potrebno predgrijavanje zraka. Bilo da se radi o starim motorima s pretkomorama ili savremenim common-rail agregatima, princip je isti - hladan cilindar bez grijača jednostavno nema uslove za paljenje.

 

Kako rade moderni grijači

Kod novijih dizel motora posao grijača ne završava onog trenutka kada se auto upali. U “tihom” režimu oni nastavljaju da rade još nekoliko minuta, stabilizuju sagorijevanje i smanjuju emisije dok motor ne dostigne radnu temperaturu.

Takođe igraju ulogu u regeneraciji DPF filtera: podizanjem temperature u cilindru i izduvu pomažu sagorijevanje čestica u filteru i sprečavaju njegovo začepljenje.

 

Zašto grijači otkazuju

Grijači rade u ekstremnim uslovima i nemaju fazu postepenog slabljenja tj. ili rade ispravno, ili potpuno prestanu da funkcionišu. Njihov vijek mogu skratiti: istrošen ili loše podešen motor, niska kompresija, kapanje goriva iz dotrajalih dizni, pregrijavanje zbog ugradnje pogrešnog modela kao i paljenje automobila kablovima, što stvara naponske udare, a što je veoma česta navika naših vozača pogotovo zimi.

Iako su izuzetno važni, većina vozača ih provjerava tek kada auto na minusima odbije poslušnost.

 

Kako prepoznati neispravne grijače

Najčešći znakovi kvara su:

- produženo verglanje pri prvom jutarnjem paljenju

- motor neravnomjerno radi prvih nekoliko sekundi

- siv ili tamni dim iz auspuha

- upaljena lampica greške na instrument tabli

Ako je samo jedan grijač neispravan, problem se obično javlja samo na hladno, ali sa padom temperature stanje se naglo pogoršava.

 

Kako provjeriti ispravnost grijača

Najlakši način je mjerenje otpora na svakom grijaču. Vrijednost mora biti ispod 1 Ω. Grijač tokom testa ne smije biti spojen u strujni krug.

 

Vizuelna provjera

Ako se grijač priključi direktno na napon na nekoliko sekundi, vrh bi trebalo da počne da žari. Ako nema crvenog užarenja neispravan je. Treba biti vrlo oprezan, jer temperatura trenutno postaje opasna za dodir.

 

Zašto se preporučuje zamjena svih odjednom

Ako je jedan grijač otkazao, ostali su radili u istim uslovima i vjerovatno su blizu kraja životnog vijeka. Mijenjati samo jedan često znači da ćete se uskoro vraćati u servis.

 

Zamjena grijača 

Zamjena izgleda jednostavno, ali nosi niz rizika:

- ugradnja pogrešnog grijača dovodi do pregrijavanja i pucanja

- korozija može “zavariti” grijač za glavu motora

- pri izvlačenju može se slomiti i dio pasti u cilindar što dovodi do velike havarije

- nečistoće pri demontaži mogu ući u motor

- prevelika ili pogrešna sila pri uvrtanju oštećuje navoj ili blok motora

Naročito su osjetljivi Peugeot–Citroën 1.4, 1.6 i 2.0 HDi dizeli, kao i Ford/Mazda modeli s tim motorima. Ovdje pristup grijačima zna biti “sportski izazov”, a lom je čest ako posao radi neko neiskusan.

 

Savjeti za siguran hladan start

Ne okrećite ključ odmah do kraja, prvo sačekajte da se ugasi lampica grijača.

Kod modernih dizela grijači se aktiviraju samo ako je temperatura ispod nule.

Ako auto teško pali ili se dimi na hladno, ne ignorišite

IZDVOJENI TEST


Test – Ford Kuga 2.5 Hybrid

Benzinac koji je ekonomičnošću dostigao dizelaše

Redizajniranom Kugom Ford pokušava da zadrži svoj dosadašnji udio u klasi kompaktnih SUV model...